1.
Onderzoek
Om een realistische schets te kunnen maken van de situatie zul
je de volgende onderwerpen moeten onderzoeken: De kunststromingen
Romantiek en Realisme, de leefomstandigheden van fabrieksarbeiders
in de negentiende eeuw en het werk en leven van de door jullie
gekozen kunstenaar. Gebruik voor dit onderzoek de sites en boeken
die aangegeven staan op de 'bronnen' pagina.
2.
Karakterschets
Wanneer de basis van het onderzoek gelegd is, kun je beginnen
met het maken van een karakterschets van de arbeider en de kunstenaar.
Beschrijf in ieder geval: leeftijd, werk, gezin, huisvesting,
religie, levensvisie en alle andere aspecten die je belangrijk
acht. Het gebruik van fantasie is bij deze opdracht verplicht!
3.
Weekbeschrijving
Vertel beknopt over een week uit het leven van je arbeider. Voor
de uitwerking kun je denken aan een boekwerkje, een powerpoint
presentatie, een storyboard: wees creatief en volledig. Zorg ook
voor de juiste beelden om het verhaal te illustreren.
4.
Verslag van de ontmoeting
Aan het einde van de beschreven week, op zaterdagmiddag, ontmoeten
de kunstenaar en de arbeider elkaar in de kroeg. Wat zouden ze
tegen elkaar zeggen? Wat zouden ze van elkaar vinden? Worden het
vrienden of vinden ze elkaar erg vervelend? Probeer je met de
hele groep te verplaatsen in het gesprek en ga vervolgens aan
de slag.
Als uitwerking van deze opdracht kun je denken aan een verhaal,
een kort (animatie) filmpje of een toneelstuk voor de klas.
Om de samenwerking in de groep soepel te laten verlopen kun je
het beste van tevoren voor ieder groepslid een taakomschrijving
maken. Wie doet het onderzoek, wie maakt de karakterschetsen,
worden de taken ook daadwerkelijk uitgevoerd, wie heeft ergens
hulp bij nodig. Als dit soort zaken duidelijk zijn is het werkproces
voor iedereen makkelijker.
|