Home
Introductie
Vragen
Proces
Bronnen
Evaluatie
Docenten
Contact
Docentenhandleiding

Webquest
In de onderwijsmethodes wordt weinig aandacht geschonken aan geschiedenis van de hofdans in de zestiende en zeventiende eeuw. Toch moeten leerlingen weten hoe belangrijk de Renaissance periode en de hofdans is geweest. Met behulp van de website kunnen leerlingen een beeld vormen van de hofdans in de Renaissance.

Voor wie is de site bedoeld?
De site is gemaakt voor de basisvorming havo/vwo. Uitgangspunt van de website is dat de leerling een beeld krijgt van de Renaissance en het hofballet.

Met de website aan de slag.
Leerlingen kunnen op verschillende manieren met de website aan de slag. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare tijd kan gekozen worden voor het opdelen van de klas in acht groepen.Om zoveel mogelijk van de website te leren is het de bedoeling dat deleerlingen de volgende route volgen: Lezen van de introductie en doorklikken naar de vragen en vervolgens naar proces.

Het lezen van de vragen en doorklikken naar de bronnen die deze vragen beantwoorden.

Als alle bronnen bij de vragen bestudeerd zijn en er een antwoord op de vraag bedacht is, moet de leerling deze kunnen verwerken in een, door hen aangemaakt document. De feestgids. Deze moet naar de docent gemaild worden of uitgeprint worden ingeleverd. Daarnaast kan er een presentatie gegeven worden.

Presenteren
Het deelgenoot maken van de bevindingen aan de rest van de leerlingen kan op verschillende manieren. Hier noem ik drie mogelijke opties:

Maak je eigen tentoonstelling
De leerlingen maken rond de antwoorden op de deelvragen een tentoonstelling, waaruit blijkt wat de visie van de groep is op de vragen. Voor afbeeldingen en andere bronnen kunnen leerlingen extra materiaal vinden in boeken en op internet.Bij het maken van een tentoonstelling is de ruimte die iedere groep heeft beperkt en zal een keuze gemaakt moeten worden uit de verschillende afbeeldingen en bronnen. De begeleidende teksten moeten duidelijk maken wat de visie van de groep over de opdracht is.

Mondelinge presentatie
Een mondelinge presentatie is een uitstekende manier om de groepen onderling van elkaars bevindingen deelgenoot te maken. Heel geschikt voor een dergelijke presentatie is het gebruik maken van Power Point. Hiermee kunnen afbeeldingen en andere bronnen gebruikt worden als ondersteuning van de presentatie. Voorwaarde is wel dat er een beamer aanwezig is op school.

Schriftelijke presentatie
Bij een schriftelijke presentatie kan elke groep zijn visie op de opdracht en vragen uiteenzetten. Als ondersteuning kunnen bronnen en afbeeldingen van de links gebruikt worden. Om de andere groepen deelgenoot te maken van de bevindingen en de visies, kunnen de schriftelijke presentaties gebundeld worden. Bij een schriftelijke presentaties kan ook gekozen worden om de bevindingen op de website van de school te plaatsen

Kennisdoelen.
Hieronder is per hoofdvraag aangegeven welke kennis de leerlingen vergaard hebben.

-----------------------------------------------------------
Vraag 1

de leerlingen kunnen een omschrijving geven van de term Renaissance.
de leerlingen kunnen enkele algemene kenmerken geven van de Renaissance.

-----------------------------------------------------------
Vraag 2


de leerlingen kunnen algemene kenmerken geven over hofdans.
-----------------------------------------------------------
Vraag 3

de leerlingen kunnen een korte introductie geven over Catharina de Medici. Over wie ze was en wat ze betekent heeft voor die periode.
-----------------------------------------------------------
Vraag 4

de leerlingen weten kunnen formuleren wat er precies georganiseerd is en door wie.
-----------------------------------------------------------
Vraag 5

De leerling kan formuleren wat het publiek te zien gaat krijgen.
-----------------------------------------------------------
Vraag 6

De leerlingen moeten kunnen uitleggen waar de voorstelling over gaat en daarbij de betekenis van de naam “Ballet Comique de la Reyne”,kennen en kunnen verklaren.
-----------------------------------------------------------
Vraag 7
de leerlingen zijn in staat informatie te verstrekken over de regisseur van de voorstelling.
-----------------------------------------------------------
Vraag 8

De leerlingen weten wat het Milanees principe van figuur-dansen inhoud.
-----------------------------------------------------------
Vraag 9

De leerlingen zijn in staat achterliggende informatie te verzamelen.

-----------------------------------------------------------
Vraag 10

De leerlingen zijn in staat de verschillen aan te geven tussen hofbalet uit de Renaissance en klassiek ballet van nu.
-----------------------------------------------------------
Vaardigheidsdoelen
de leerlingen die in groepjes aan de vragen werken leren samen te werken, naar elkaar te luisteren, en elkaar te overtuigen met argumenten;

de leerlingen kunnen bronnen beoordelen op betrouwbaarheid;

de leerlingen leren om zich te verplaatsen in de opvattingen, motieven, normen en waarden ten tijde van de Renaissance. Zij kunnen de opvattingen, motieven, normen en waarden van toen vergelijken met die van nu.

de leerlingen kunnen de opgedane kennis over de geschiedenis van de Renaissance en hofballet overdragen.