De film als kunstvorm in Duitsland |
||
De erkenning van de film als kunstvorm was in Duitsland later gekomen dan in de meeste andere landen. De bioscoop genoot in de ogen van intelligentsia en gegoede burgerij een slechte reputatie. |
||
De UFA | Fritz Lang | |
Nog in 1912 was het Berlijnse toneelacteurs verboden in films te spelen. Dat hier tenslotte toch verandering in kwam was ondermeer te danken aan het feit dat Max Reinhardt. toentertijd al een van de vooraanstaande figuren in de Duitse theaterwereld, in de film geïnteresseerd raakte. Hoewel de medewerking van toneelberoemdheden de film het nodige artistieke prestige verleende, bleken de resultaten bij het grote publiek toch niet zo aan te slaan. Men hield het liever bij detective-films, een genre dat vanaf 1913 een grote bloei doormaakte en korte kluchten zoals men die vooral uit Frankrijk kende. | ||
Der blaue Engel (met Marlene Dietrich) 1930 Munchhausen met Hans Albers 1943 Hauptmann von Kopenick met Heinz Ruhmann 1956 |
||
Een van de weinige
uitzonderingen vormde 'Der Student von Prag' (1913), het filmdebuut van
acteur Paul Wegener. Opvallend in deze film was het bovennatuurlijke
aspect, zoals dat vooral veel in latere expressionistische films een rol
speelde.
02-01-2010 CKV-2 |