![]() |
Leesfragment 1:
In het labyrinth
Leesfragment 2: Jaloezie
|
|
De film die Alain
Resnais maakte, 'L'Année
dernière à Marienbad', geldt als één van de artistieke hoogtepunten
van de Nouvelle Vague. In tegenstelling tot de meeste andere
vertegenwoordigers van deze beweging, zoals Jean-Luc Godard,
Francois Truffaut, Claude Chabrol, gebruikte Resnais scripts van
gerenommeerde schrijvers.
Zo schreef Alain Robbe-Grillet het scenario voor 'L'Année dernière à Marienbad'. De film speelt zich af in een barok kasteel waarin een man een vrouw ontmoet. Hij claimt dat hij haar vorig jaar heeft gezien in Marienbad, een kuuroord in Tsjechoslowakije, maar zij bestrijdt dat. Gedurende de hele film zijn ze verwikkeld in een spel van herinnering. De film tart alle conventies van Hollywood. De gebruikelijke tijd-ruimte continuïteit, die de illusie van een chronologisch verloop op de kijker overbrengt, wordt door Resnais volledig ondermijnd. |
Leesfragment 3: Djinn Uit het Frans vertaald en van een nawoord voorzien door Willem Desmense Pers: Djinn is een fascinerende roman. Boris (de hoofdpersoon) verdwaalt in een labyrint van herinnering en 'toekomstherinnering', van 'directe werkelijkheid en schijnwerkelijkheid'. Hij stoot tegen loszittende stenen en trapt in onzichtbare gaten. Uiteindelijk verdwijnt hij spoorloos. Hij lost op in het niets. Het hoe en waarom blijft je nog dagen bezighouden. (Margot Dijkgraaf, NRC Handelsblad) Begin Hoofdstuk 1:
|