Het toneel van de toekomst |
De
belangstelling voor buurttheater verloopt in
golfbewegingen. Community theater, of
buurttheater, grijpt wereldwijd om zich heen. Die opkomst heeft een
simpele verklaring. Het drama in de wijken ligt voor het oprapen.
Daarnaast is in Nederland het politieke klimaat er
rijp voor. Sinds Pim Fortuyn is de politiek de wijk gaan
ontdekken. Politici wisten de mensen en de voorstellingen ook plotseling
te vinden.
Bovendien is er een enorm publiek voor. De zalen hebben eigenlijk altijd vol gezeten. Mensen, die in het standaard-kunst-en-cultuurwereldje zitten, hebben niet in de gaten dat er zulke enorme volksstammen zijn die nooit met kunst en cultuur in contact komen. Wijktheater heeft daarom een mooie toekomst. Als de kunst zich niet met de mensen bemoeit, dan komen ze zich met jou bemoeien. In het wijktheater gebeurde dat altijd al, zonder artistiek-amateuristisch te zijn. |
Leefbaar Rotterdam heeft gedreigd de Stadsschouwburg te sluiten. Als men steeds maar weer in het bastion van de Stadsschouwburg staat te spelen, raakt de kunst van de mensen vervreemd. Het gestileerde burgerlijk toneel in de schouwburgen van nu heeft de stukken die zich bijvoorbeeld afspelen aan het hof, ook moeten wegduwen. Het wijktheater is het toneel van de toekomst. Voorbeelden van buurttheater zijn Het Rotterdams Wijktheater en Stut Theater. |
Stut Theater
werd opgericht in 1977. Een "stut", die in kolenmijnen gangen
ondersteunt, inspireerde de oprichters: zij willen met theater mensen
ondersteunen, die maatschappelijk en economisch onder druk staan. Zij doen
dat door mensen zelf hun eigen leven te laten spelen met hun eigen
houdingen en in hun eigen taal.
In 1978 ging het eerste toneelstuk in première. Het
was gemaakt door professionele toneelbegeleiders in samenwerking met
bewoners van het Utrechtse Houtplein in de wijk Pijlsweerd. Die bewoners
vertelden en improviseerden over hun ervaringen, de toneelbegeleiders
maakten van die verhalen een toneelstuk, dat door de bewoners werd
gespeeld in de eigen buurt en andere buurten en theaters in het land. |
Vanaf 1988 wordt er
niet meer uitsluitend per buurt gewerkt, maar ook thematisch: niet meer
een toneelgroep per wijk, maar mensen uit diverse volkswijken, die
ervaringen hebben met een bepaald thema, vormen de toneelgroepen. Binnen
de organisatie van Stut worden de taken op een andere manier verdeeld. Jos
Bours, die voor "Carnaval der Lachebekken" voor het eerst de
tekst had geschreven, schreef vanaf dat moment alle teksten. Dat was een
grote stap vooruit op het artistieke vlak. Door middel van een
tekstconcept stelde hij regisseur en spelers in staat de thematiek te
verdiepen en -inhoudelijk en theatraal- interessanter te maken. Stut
slaagde erin om -ondanks hogere artistieke pretenties- toch niet het
contact met de buurtbewoners op toneel en in de zaal te verliezen.
Integendeel: de respons en de toeschouwersaantallen groeiden. In 1992 worden voor het eerst "allochtone" bewoners bij het werk van Stut betrokken. Regisseur Marlies Hautvast maakte met acht Nederlandse en Turkse vrouwen uit de wijk Kanaleneiland het kleine toneelstuk Cirkels. Dat is het begin van een reeks spraakmakende stukken, waarin de integratieproblematiek centraal staat. Deze stukken worden gemaakt hetzij in gemengde samenstelling (Het Verdriet van de Volkswijk, Tranen in de Regen, Het is hier Holland), of juist met alleen allochtone (Zonen van de Maghreb) of autochtone bewoners (Liefde). |
Voortdurend blijft het
leven in de wijken de niet opdrogende bron waaruit Stut Theater inspiratie
put voor toneelstukken die laten zien hoe interessant deze
maatschappelijke groep haar eigen leven voor het voetlicht kan brengen
dankzij deze samenwerking.
Voorbeeld Theater Stut: Een Jas voor een Koud Hart Twee Marokkaanse mannen over de hun liefde voor de vrouw van hun leven. Mohand, een getrouwde Marokkaan heeft zich teruggetrokken in de Sahara om zich te bezinnen. Dan verschijnt Hassan. Hij is op zoek naar zijn tweelingbroer. Z'n broer zou trouwen, maar is op deze ochtend van de huwelijksvoltrekking spoorloos.Waarheen? Waarom? Niemand die het weet.Een humoristisch
verhaal over een jonge en een iets oudere Marokkaan. Beiden hebben te
kampen met verscheurde gevoelens over de vrouw van hun leven. Ben je
de man van je vrouw of de zoon van je moeder? Een hilarisch verhaal vol
vergissingen en misverstanden. |
Al meer dan twaalf
jaar maakt het Rotterdams Wijktheater theatervoorstellingen door en
voor bewoners van de Rotterdamse wijken. Ooit begonnen als een klein, maar
all-round driemanschap dat op alle fronten de handen uit de mouwen moest
steken, groeiden ze in de loop der jaren uit tot een tienkoppige
professionele organisatie die jaarlijks zorgt voor meer dan 70
voorstellingen in uiteenlopende zalen van buurthuizen en wijkcentra en die
tweejaarlijks het Internationaal Wijktheater Festival organiseert.
Onveranderd is het Rotterdams Wijktheater trouw gebleven aan haar oorspronkelijke doelstelling: het bereiken van nieuwe publieksgroepen. Dat doen ze volgens een beproefde formule:
|
Voorbeeld
Het Rotterdams Wijktheater: De Pimp
Ayoub, de Pimp, heeft een hobby: pimpen. Hoe meer meiden in zijn boekje komen, hoe beter. Rachel, zijn partner in crime, vertelt hem wie hij moet playen. Als het hem lukt de genoemde vrouwen te versieren dan……krijgt hij haar als toetje. De Pimp is een voorstelling met theater, dans, video, beatboxing en lovesongs rond het door de spelers aangedragen thema flowen, playen, bonen en pimpen. Oftwel: versieren, vrijen en flirten. De voorstelling wordt voornamelijk gespeeld in buurthuizen, wijkcentra en scholen van Rotterdam. |
Recensie
Een Jas voor een Koud Hart
Recensie/interview met Jan van Sas, regisseur Een Jas voor een Koud Hart |
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 voor havo en vwo in het profiel C&M.. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron tekst afkomstig van site theater Stut en Het Rotterdams Wijktheater. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven 03/23/2006 update |