|
CSE tehatex HAVO 2009 |
|
2.- De
16de t/m de 18de eeuw |
|
Dat schilders sedert de zestiende eeuw steeds
minder vaak gebruik gemaakt hebben van de mogelijkheid om in het platte vlak
van het schilderij naast schilderen ook te schrijven, is een ontwikkeling
die samenhangt met de steeds strikter geworden ‘regels van de kunst’.
|
 |
2.1- Een belangrijke stelregel
van de kunst was, dat een voorstelling ook
in de werkelijkheid plaats gevonden moest kunnen hebben, op één moment, op één
plaats en in één logische handeling. |
 |
2.2.- Pieter Saenredam heeft de kerk in Assendelft bijzonder nauwkeurig geschilderd zonder overigens in het
tellen van steentjes te vervallen en door het uitgebalanceerde gebruik van
bruin, grijs en gebroken wit, blijkt dat deze weergave zijn interpretatie
was. Saenredarn heeft wel degelijk uit de werkelijkheid ‘geselekteerd’. |
 |
2.3.- Een belangrijk onderdeel
van de tekst-beeldliteratuur wordt gevormd door de emblematiek:
zinnebeelden met een meestal moraliserende tekst. Het plaatje zorgt
ervoor dat de boodschap in het geheugen beklijft. |
 |
2.4.- Nicolas
Poussin, een boerenzoon uit Normandië, heeft voornamelijk in Rome
gewerkt, waar hij sterk geinspireerd werd door overblijfselen uit de
klassieke oudheid. Naast illustraties voor Ovidius ontwierp hij tekeningen
voor verschillende uitgaven van Vergilius. |
|
|