havo/tehatex neo - classicisme  ± 1750 - 1800

te vergroten

printversie 

inleiding 

 

  • Engeland, Frankrijk en Duitsland

  • periode van de Verlichting

  • Rationalisme

  • grote belangstelling voor kennis:

  • encyclopedie

  • cultuur van de Klassieke Oudheid wordt onderzocht: opgravingen in Herculaneum en Pompeii

de beeldende kunst

Bouwkunst
  • toepassing van de:

  • klassieke zuilenorde (Dorisch, lonisch, Corintisch)

  • tempel façade, koepel

  • eenvoudige grondvormen: kubus, cilinder, halve bol

  • gladde wanden, weinig versiering, weinig doorbreking

  • monumentale architectuur (uitdrukking van macht)

  • neo-palladianisme in Engeland

kunstenaars: Soufflot, Von Schinkel

De architecten van het neoclassicisme laten de samenstellende delen van het gebouw met elkaar contrasteren. Daarom heeft Soufflot geen moeite gedaan om de hoekige onderbouw in de ronde koepelvorm te laten overgaan. [Lees verder......]
  Beeldhouwkunst
  • uitbeelding van de menselijke gestalte

  • streven naar de ideale schoonheid van het lichaam aan de hand van klassieke voorbeelden (meestal gipsafgietsels)

  • nadruk op de technische perfectie

  • voorkeur voor Wit gepolijst marmer

  • grafmonumenten, portretten

kunstenaars: Canova, Houdon

Deze richting in de kunst en architectuur is sterk beïnvloed door de antieke Griekse en Romeinse kunst en cultuur. Men streef naar de harmonische verhoudingen van de klassieke oudheid en een zuivere vormgeving. [Lees verder....]
 

Schilderkunst

  • strenge eenvoudige compositie

  • omtreklijn (contour) is belangrijk

  • reliëfachtige dieptewerking

  • koel en helder kleurgebruik

  • statische houdingen van de weergegeven personen

  • klassieke onderworpen in eigen tijd geplaatst

  • klassieke vormentaal

  • moraliserende onderwerpen, portretten

kunstenaars: David, lngres

Ingres' vader was zelf schilder en beeldhouwer, hoewel hij in talent en roem ver werd voorbijgeschoten door zijn zoon. In 1796 gaat Ingres in de leer bij David in Parijs. Ging het bij David in zijn werken om het politieke engagement, Ingres zocht  zijn ideaal in de schoonheid en de absolute harmonie en evenwicht van het classicisme. [Lees verder.....]

toegepaste kunsten

Gebruiksvoorwerpen
  • strenge symmetrie in meubels, siervoorwerpen, serviezen etc.

  • toepassing van ornamentversiering

Mode-/textielvormgeving

  • invloed Klassieke Oudheid op kleding zeer groot vanaf 1790

  • vrouw:

  • losse soepele, soms uiterst dunne gewaden met hoge taille en diep décolleté

  • man:

  • strakke kniebroek, om de hals werd een sjaal gewikkeld, lange bakkebaarden

Neo-classicisme [Samenstelling M Stamsnijder]
  De Digitale School 2008
  Bron: Beeldende Vorming mei 1988. Samenstelling Commissie Dijkstra (VLH, NVTO, AVDTEX)