Hoe zag het dagelijks leven aan boord van een schip eruit? Wat nam een matroos of een scheepsjongen mee op reis? Antwoord op deze vragen vind je onder andere in archiefstukken.
Zoeken naar cultuur in Nederland |
Reis door cultuur in Nederland | |||||||||||||||
Leven aan boordHoe zag het dagelijks leven aan boord van een schip eruit? Wat nam een matroos of een scheepsjongen mee op reis? Antwoord op deze vragen vind je onder andere in archiefstukken.
Gravure van de scheepsjongen A.J. Koens, Zeeuws Archief, KZGW, Zel. Ill. inv.nr. IV-546 De scheepsjongen
Tussen 1720 en 1773 voeren 63 jongens in dienst van de VOC naar de Oost. Ze mochten aan het werk gaan als (hulpje van de) matroos, kuiper (vaten- of tonnenmaker), timmerman, chirurg of ziekentrooster. Dikwijls was zon jongen nog maar net twaalf jaar oud. De jongens kregen van het weeshuis als uitrusting mee: Drie dozijn pijpen, zes pond peperkoek, twee stoop (inhoudsmaat voor ongeveer 2 liter) sterke drank, drie pond tabak, twee pond tamarinde (een laxeermiddel), twee pond suiker, twee paar kousen en twee paar wanten, twee slaapmutsen, een half dozijn messen, vier grove en vier fijne kammen, een kannetje inkt, een pennenmes, pennen, papier en een stukje rode lak. Verder ontbrak ook niet het bijbeltje, een pistool, kleding, een hangmat, dekens, een kussen, een bord en 3 lepels.De meegegeven uitrusting verschilde van bij elke geleverde jongen. Het was afhankelijk van leeftijd, de rang die ze gingen bekleden en de bestemming van de reis. Als ze na een reis van bijvoorbeeld anderhalf jaar weer veilig de thuishaven bereikten, werden de jongens uit het weeshuis geplaatst. Volgens het bestuur van het weeshuis konden ze met hun ervaring echt niet meer bij de onschuldige kinderen in de weeshuizen verblijven. Als ze geluk hadden, kwamen de jongens in loondienst bij een of ander gezin. Als ze pech hadden, kwamen ze terecht bij een zieleverkoper die hen opsloot in een volkslogement tot er weer jongens nodig waren voor de volgende tocht naar de Oost. Ingrid Leeftink-Meijer Verder lezen
|
|