Projectpakket Frans Hals (1581/85-1666)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zoeken naar cultuur in Nederland |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
Reis door cultuur in Nederland |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Leerlingen van Frans HalsProjectpakket Frans Hals (1581/85-1666)
In het atelier van Frans Hals werkten, zoals gebruikelijk was bij meesterschilders, tientallen leerlingen. Ze leerden daar schilderen en hielpen de meester met allerlei klussen, waaronder het maken van verf. De leerlingen kopieerden zijn werk om te oefenen. In de 17de eeuw was dit heel gewoon, want zo leerden zij net zo goed schilderen als hun leermeester. Tegenwoordig wordt het namaken van andermans kunstwerken niet gewaardeerd en is het zelfs strafbaar. Bekende leerlingen van Frans Hals waren Pieter van Roestraten, Vincent van der Vinne en Judith Leyster. Judith Leyster was de eerste vrouw die zich inschreef bij het Sint-Lucasgilde van Haarlem. Ze was dus meesterschilder en beschikte over een eigen atelier en assistenten. Een keer kreeg zij ruzie met Frans Hals. Hij zou een leerlingen van haar hebben afgepakt. Hoewel je maar weinig hoort over vrouwelijke schilders in de kunstgeschiedenis waren ze er wel degelijk, zelfs al in de Middeleeuwen. Ze stonden echter meestal niet als kunstenaar ingeschreven. Gesina ter Borch werkte bijvoorbeeld in het atelier van haar vader Gerard ter Borch. Hals gaf ook les aan zijn eigen kinderen. Op deze manier bleef het geld dat leerlingen aan de meester moesten betalen binnen de familie. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |