Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 
home
terug
opnieuw zoeken
opnieuw zoeken

De etsen van Rembrandt

Projectpakket Rembrandt van Rijn (1606-1669)

  Rembrandt van Rijn
Gemarmerde kegelslak
1650
Rijksmuseum, Amsterdam
 

Het is niet bekend hoeveel etsen Rembrandt in totaal maakte. Schattingen lopen uiteen van 277 tot 389 exemplaren. De etstechniek wordt gebruikt om een afbeelding te vermenigvuldigen. De etsen van Rembrandt zijn bijzonder omdat vrijwel geen enkele afdruk hetzelfde is. Hij bereikte dit op twee manieren. De eerste was om de plaat op een andere wijze in te inkten, door de hoeveelheid aan te passen of de inkt alleen in de groeven aan te brengen of op de plaat zelf. De tweede manier was om andere papiersoorten te gebruiken. Rembrandt gebruikte wit, Japans en Indisch papier en perkament. 

Bovendien maakte Remrandt van elke ets meerdere versier, staten, die onderling verschilden. Om te bepalen wat er nog gecorrigeerd kon worden aan een pas gedrukte ets, legde Rembrandt op de nog natte inkt een stuk papier. Zo kreeg hij een afdruk die er net zo uitzag als de tekening die hij in de etsgrond maakte. Deze afdruk van een afdruk wordt op zijn Frans contre-epreuve, tegen-proefdruk, genoemd. Hierop maakte hij aanvullingen met krijt of inkt die hij overbracht op de etsplaat. Dit deed hij met de drogenaald of door de plaat weer met etsgrond te bedekken. Hij gebruikte dan doorzichtige in plaats van zwarte etsgrond om goed te kunnen zien welke lijnen er al op de plaat stonden. 

Er bestaat nog een aantal originele etsplaten van Rembrandt. Na zijn dood zijn ze nog veelvuldig gebruikt, waardoor de lijnen langzaam afsleten. Ze werden bijgewerkt met een burijn zodat de platen nog langer meekonden. Op deze manier bleef er weinig over van de originele tekeningen van Rembrandt.



Hoofdartikel:
•  Rembrandt van Rijn (1606-1969)

Zie ook..
 
Instelling:
Rijksmuseum Amsterdam
 
Publicatiedatum:
12 maart 2004