IINHOUD ARCHIEF

Vakdidacticus/onderwijskundige gezocht (24-07-2006)

De opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van de Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam is voor het komende collegejaar 2006-2007 op zoek naar een vakdidacticus die lessen gaat verzorgen in de eindfase van de opleiding. Het gaat om lesactiviteiten en projectbegeleiding met een taakomvang van 0.3 fte. Gezocht wordt naar een vakdidacticus die aantoonbare affiniteit heeft met nieuwe media en in het bijzonder met digitale didactiek in het gebied van kunsteducatie, bij voorkeur met ervaring in relevante werkveldgebieden.

Ook zijn we op zoek naar een onderwijskundige voor de eerste twee jaar van onze deeltijdopleiding voor een aanstelling van ongeveer 0,2 fte.

Belangstellenden kunnen zich melden bij Robin Punt, Onderwijsmanager DBKV/WdKA, per email: r.punt@hro.nl. Graag CV bijvoegen. Voor aanvullende informatie kunt u bellen naar: 010 - 2414661 of 010 - 2414776.

Maandblad zoekt een nieuwe hoofdredacteur (17-06-2006)

Het maandblad is een uitgave van de Nederlands Vereniging voor Beeldend Onderwijs. Omdat de huidige hoofdredacteur, Ino de Groot, er per ingang van 1 december 2006 mee zal stoppen, zoekt het bestuur van de NVTO een nieuwe hoofdredacteur. [Lees verder.......

Uitwisselen van ideeën (05-09-2006)

Uit: Voortgangajournaal 38 (5 september 2006) Tweede fase Adviespunt:

Uit onze contacten met scholen blijkt dat er veel belangstelling is voor het met andere scholen uitwisselen van ideeën en plannen m.b.t. 2007. Het gaat dan om samen brainstormen, samen ontwerpen, elkaar kritisch bevragen etc. Wellicht kan het ook leiden tot een lastenverlichting door werkverdeling of tot gezamenlijke opdrachten aan schoolondersteuners. Ook hebben scholen er soms behoefte aan derden hun voornemens, ideeën en materialen voor te leggen voor commentaar. Dat kan de gedachten scherpen en de zwakke en sterke kanten van bepaalde voornemens bloot leggen en kan scholen - in zijn algemeenheid – verder op weg helpen. De overintekening op ‘Scholen voor scholen’ in het voorjaar van 2006 was voor ons ook een duidelijke indicatie dat er wellicht weer een‘uitwisselingsactie’ georganiseerd zou moeten worden. We hebben nu het plan zogenaamde ‘wisselgesprekkente organiseren. Scholen kunnen zich opgeven om in contact te komen met andere scholen om de volgende (organisatorische) thema’s met elkaar te bespreken:

Inschrijven gebeurt digitaal. Scholen zullen daarbij gevraagd worden aan de hand van bepaalde steekwoorden zichzelf te typeren als een bepaald soort school. Dat stelt ons in de gelegenheid scholen die zich tot een bepaald ‘type’ rekenen - maar die ongetwijfeld desondanks sterk van elkaar zullen verschillen – met elkaar in contact te brengen. Daarna wordt er zelfwerkzaamheid vereist, want de zo aan elkaar gekoppelde scholen zullen zelf afspraken moeten maken over waar en wanneer er bijeengekomen wordt. Ook is het natuurlijk denkbaar dat het ‘wisselgesprek’ digitaal of per videoconferencing plaatsvindt. Binnenkort vindt u op onze website hierover een nader bericht. Tevens zal aan alle scholen hierover een brief worden gezonden.

Een uitgeprinte versie van Voortgangsjournaal 38 wordt verzonden naar alle scholen met havo/vwo en kunt u vinden op http://www.tweedefase-loket.nl

Ballets Russes (13-06-2006)

In 1929 splitste de groep zich op in twee rivaliserende gezelschappen: de ‘Original Ballet Russe’ en de ‘Ballet Russe de Monte Carlo’. De makers behandelen de ontstaansgeschiedenis van het moderne ballet, de geschiedenis van de Russische Revolutie, de Tweede Wereldoorlog en het Amerikaanse racisme. De vaak smeuïge verhalen, aangevuld met unieke archiefbeelden, worden u verteld door de voormalige dansers. Ze zijn nu tussen de tachtig en negentig jaar, maar stralen nog heel veel levenslust en gratie uit. Alleen dat is al een genoegen om naar te kijken. Via onderstaand adres is de dvd-versie van deze documentaire te bestellen. Trailer te bekijken.

http://www.balletrussesmovie

Credits: VS 2005, 118 min., Engels gesproken, kleur en zwart/wit. Met: de voormalige dansers van de Ballets Russes 

CKV-2 actueel: Droom van Italië 

11.03.06 t/m 25.06.06 Mauritshuis. Den Haag

Vanaf de renaissance tot ver in de 19de eeuw trokken West-Europese kunstenaars naar Italië. Ze kwamen uit Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Engeland, de Nederlanden. Ruim 40 schilderijen tonen vier eeuwen dromen van Italië. Met meesterwerken die nooit eerder in Nederland te zien waren. Claude Lorrain, Gossaert, Poussin, Turner, Alma Tadema, Corot, Ingres, Goltzius, Böcklin en Feuerbach. Ieder van hen vond inspiratie in Italië. Ontdek hoe verschillend hun droom was: van zorgvuldig getekende ruïnes tot vlugge schetsen in olieverf, van zwaar symbolische voorstellingen tot paradijselijke landschappen.[Meer informatie op de site van Het Mauritshuis. Den Haag......]

CKV-2 actueel: Next Level. Art Games & Reality (Massacultuur, invalshoek 5)

10.03.06 t/m 18.06.06 Stedelijk Museum CS Amsterdam

Het Stedelijk Museum toont in de tentoonstelling ‘Next Level’ werk van kunstenaars en ontwerpers die zich het gamevocabulaire eigen hebben gemaakt en hun persoonlijke reflectie hierop weergeven. Speciaal voor deze tentoonstelling is er een ‘gamelounge’ waar verschillende educatieve activiteiten voor jullie plaatsvinden. [Lees verder.......]

Videofragment Next Level. Art Games & Reality

Eindexamen havo tehatex 2006 (10-12-2005)

Het centraal examen heeft betrekking op de periode van Romaans tot heden, met nadruk op de periode vanaf 1850. In het examen 2006 zal uit de periode vóór 1850 aandacht worden besteed aan de Middeleeuwen en de Romantiek. Het centraal examen 2006 is gericht op het fantastische in de kunst.

Het verdiepingskatern van het CSE Kunstgeschiedenis vwo 1988 had als thema De Verbeelding. De betreffende aanbiedingstekst levert het nodige onderzoeksmateriaal voor dit havo examen in 2006. 

En ook weer te gebruiken bij CKV-3 beeldend.

Muziek Op Schrift (14-03-2006)

De tentoonstelling over de wereld van de muzieknotatie is bijna afgelopen, maar de standaardinleiding over muzieknotatie waarin verschillende onderwerpen op het gebied van muzieknotatie, door deskundigen worden beschreven, is nog steeds te bestellen. Voorzien van honderden verhelderende illustraties. Samengesteld door R. Berkel 21,50 euro. Vrienden van het Scryption, Vrienden van de Nederlandse Muziek: 18,50 euro Voor bestellingen kunt u bellen naar 013 580 08 21 of mailen naar info@scryption.nl

Het onderwijs is aan het woord (13-02-2006)

Ben jij (toekomstig) leraar of onderwijsondersteuner? Laat je dan nu horen en bepaal de toekomst van jouw beroep. In Onderwijs aan het woord kun jij je mening geven en zo duidelijk maken waar het beter kan en beter moet in het onderwijs. Je kunt je tot 14 maart 2006 laten horen door de enquête in te vullen. [Lees verder......]

Verhaal van een meesterwerk (08-01-2006)

In deze 17-delige prestigieuze BBC-serie staat telkens één meesterwerk centraal. Aflevering 1 gaat over De Nachtwacht, waarschijnlijk één van de grootste groepsportretten ter wereld. [Lees verder.........]

Muziek op schrift (20-10-2005)

De wereld van de muzieknotatie in het Scryption 16 oktober 2005 t/m 19 maart 2006

Ongrijpbare, vloeiende muziek: hoe kun je die vastleggen in schrift? Het Scryption, museum voor schriftelijke communicatie in Tilburg, belicht in Muziek Op Schrift alle mogelijke en onmogelijke manieren om muziek door middel van tekens en tekeningen te noteren. Het project omvat een tentoonstelling, de uitgave van een boek, twee Dagen van de Muzieknotatie en diverse concerten, lezingen, workshops, films en presentaties, zowel in het Scryption als op locatie in Nederland en Vlaanderen. [Lees verder.......]

Naar aanleiding van het project verschijnt in oktober een publicatie onder dezelfde naam, Muziek OpSchrift, waarin alle genoemde onderwerpen door deskundigen worden beschreven.Het boek is bedoeld als een standaardinleiding over muzieknotatie en is als zodanig toegankelijk geschreven en voorzien van honderden verhelderende illustraties. Het boek zou niet mogen ontbreken in de boekenkast van de professional, de muziekstudent en de muziekliefhebber. Het boek kost € 24,50 en is te bestellen bij de boekhandel of rechtstreeks bij het Scryption. Dat kan telefonisch (013) 5800821 of via e-mail: info@scryption.nl.Vrienden van het Scryption en Vrienden van de Nederlandse Muziek betalen slechts € 18,50.
ISBN : 90-75159-27-7.

Textielkunst (09-09-2005)

Textielkunst, een uitgave van de Stichting Bevordering Leermiddelen Expressievakken van Mireille Houtzager- van Wijngaarden uit 1982 nu online te gebruiken via een link in het vaklokaal CKV-2. Enkele hoofdstukken bevatten ook ckv-2 stof. (bv hofcultuur, romantiek en moderne)

De grote en meer algemene lijnen van dit beknopte overzicht worden uiteengezet in negen korte hoofdstukken. Hierin wordt voor stijlkarakteristieken verwezen naar de afbeeldingen. De beschrijvingen van de afbeeldingen geven zoveel mogelijk zakelijk informatie over het getoonde werk (maten, materialen, technieken, maker, atelier, plaats van ontstaan, tijd van ontstaan), alsmede een toelichting die ingaat op de betekenis van het werk en van de kunstenaar.[Lees verder........]

Diaseries CSE vwo (25-08-2005)

De oude dia's CSE vwo zijn nog steeds beschikbaar voor docenten van deze community. Ongeveer 300 afbeeldingen, die te gebruiken zijn bij het maken van bijvoorbeeld les- of toetsmateriaal: Beeldende Kunst en Theater (1989) (Voor CKV-2 vooral invalshoek 4), Ver gezocht (1990) (Voor CKV-2 invalshoek 6), Naar het leven? (1991), Groots en meeslepend (1996), Van beroep kunstenaar (2001) (Voor CKV-2 invalshoek 3) De afbeeldingenzijn gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas (Penta College) en de diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.[Lees verder......]

Verbeterde ledenadministratie in de community ckv-2 (kunstvakken)

Digischool heeft de aanmeldingsprocedure sterk vereenvoudigd. Dit heeft ook voordelen voor de bestaande leden:

  • leden kunnen hun gegevens zelf eenvoudig wijzigen.
  • ieder communitylid krijgt een persoonlijk wachtwoord, waarmee men kan inloggen en lesmateriaal kan downloaden.

Vrijdag 16 september worden de oude wachtwoorden voor het downloaden van lesmateriaal ongeldig. U kunt u opnieuw aanmelden via http://mijn.digischool.nl

Make-a-Game (20-08-2005)

In het schooljaar 2005/2006 start het samenwerkingsverband SURFnet/Kennisnet een nieuwe wedstrijd: Make-a-Game. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs worden uitgedaagd om in teamverband een educatieve game te bouwen. Het bouwen van een game in teamverband vereist kennis van het onderwerp van de game, van het programmeren, maar zeker ook kennis van vormgeving. Dat maakt meedoen aan Make-a-Game een uitdaging voor leerlingen die het vak CKV-3beeldend op Havo of VWO-niveau volgen, TeHaTex of Kunstvakken-2 in het VMBO. Bij het bouwen aan de game leren de leerlingen omgaan met ICT, bijv. door het bewerken van foto's, het zelf ontwerpen van een game-character of een hele eigen game-wereld. 

Voor geïnteresseerde docenten zullen ter ondersteuning van het project in de maanden oktober, november en december een aantal workshops georganiseerd worden, waarin ingegaan wordt op het bouwen van games in het onderwijs. De wedstrijd Make-a-Game 2005/2006 wordt door de organisatie Make-a-Game georganiseerd als een proef voor een eventuele vervolgwedstrijd in de jaren daaropvolgend. De organisatie van de wedstrijd wil daarom heel graag uw mening en later ook uw ervaringen horen om te komen tot een optimale wedstrijd in de toekomst. Daag uw leerlingen uit om mee te doen, en laat ze zich na 5 september inschrijven op www.make-a-game.nl. Op deze site kunt u ook terecht om uw ideeën te laten horen over deze wedstrijd.

http://gaming.kennisnet.nl/projectinformatie/makeagame 

De wedstrijd is een pilot die in september van start gaat en staat open voor teams van twee tot vijf leerlingen uit het voortgezet onderwijs, onder leiding van een docent van hun eigen school. De games zullen door verschillende jury’s worden beoordeeld op zowel de ‘funfactor’ als op de educatieve mogelijkheden. Een jury van (aankomende) docenten bepaalt welk team de game-didactiekprijs krijgt. De grootste kanshebbers presenteren hun inzending tijdens het finalefestijn in juni 2006 voor het publiek en een vakjury van experts op het gebied van onderwijs, games en didactiek. De vakjury bepaalt welk team met de hoofdprijs gaat strijken.   

Meer informatie over gaming in het onderwijs:
http://gaming.kennisnet.nl/ 

Workshops dans door Martin Bijkerk (15-08-2005)

Al enkele jaren verzorg ik voor Scapino Ballet Rotterdam, Het Nationale Ballet en andere gezelschappen inleidingen en workshops in het kader van CKV en publiekseducatie. Mat name de CKV inleidingen en workshops hebben zich door de jaren heen ontwikkeld tot een formule die succesvol is gebleken op alle onderwijsniveaus. Zo geef ik bijvoorbeeld op scholen in het kader van CKV-2 een algemene inleiding tot de dans, waarin ik met live gedanste voorbeelden en een heel scala aan vergelijkingen met kunst en het dagelijks leven, een basisbegrip voor dansbeschouwing tot mijn grote vreugde weet over te brengen. Het ontstaan van ballet en moderne dans komt daarbij ook ruim aan bod. Daarbij geef ik ook in het kader van CKV-1 en CKV-2 workshops waarin de leerlingen vanuit een makkelijk aan te leren dansfraser zelf aan de slag kunnen met basistechnieken uit de choreografie en danscompositie. Ook dit is voor velen meestal een eye-opener. Op een aantal scholengemeenschappen door het hele land ben ik inmiddels een jaarlijks terugkerende gastdocent.
 
Wat mij betreft schuilt het succes ervan in het feit dat ik naast de kennis die ik als danswetenschapper heb, heel veel praktijkervaring heb opgedaan in de dansstudio, als danser en als choreografie-assistent. Daarbij hebben de vele CKV-jaren mij gedwongen steeds meer tot de kern door te dringen en formuleringen en formules te verzinnen die de dansleek kan snappen.
Mijn schrijvende werk heeft daarbij natuurlijk een handje geholpen. En dat ik na de westerse dans de Indiase Bharath Natyam en de Bollywood-dans ben ingedoken heeft de formules nog eens aangescherpt.
Martin Bijkerk TEL: 010-4521160  EMAIL:MBijkerk@Bart.nl

Vakbenaming culturele en kunstzinnige vorming (18-07-2005)

Wetsvoorstel naar Tweede Kamer: Geschiedenis toch verplicht in profiel E&M

Het wetsvoorstel zelf wordt begeleid door een brief, waarin de minister reageert op het advies van de Raad van State. Ook is het advies van de Raad van State zelf bijgevoegd. Eén van de adviezen betreft de positie van het vak geschiedenis. De Raad van State is van mening dat in het profiel E&M het vak geschiedenis niet kan ontbreken. Immers, het staat nu ook als verplicht vak in dit profiel. Bovendien maakt volgens de Raad het verplicht stellen van geschiedenis in E&M het hele bouwwerk evenwichtiger, omdat in N&T en N&G ook sprake is van drie verplichte vakken en één profielkeuzevak en de keuzes binnen C&M beperkt worden door de verplichting één maatschappelijk vak en één kunstvak te kiezen. 

Voor de kunstvakken heeft men het volgende bedacht:

Bij de kunstvakken wordt de vakbenaming culturele en kunstzinnige vorming gereserveerd voor het vak in het gemeenschappelijke deel, waardoor de toevoeging van het cijfer 1 kan vervallen. De verschillende varianten ckv 2,3 gaan heten: kunst (beeldende vormgeving), kunst (muziek), kunst (drama), kunst (dans), met daarnaast de mogelijkheid om ook wat nu ckv 2 heet afzonderlijk als (extra) vak te kiezen: kunst (algemeen). Daarnaast blijven ook de traditionele kunstvakken bestaan. Ook hun benamingen worden waar nodig gemoderniseerd: muziek, tekenen, handvaardigheid, textiele vormgeving. Een en ander is overeenkomstig voorstellen die zijn gedaan door de samenwerkende organisaties van de leraren in de kunstvakken.

Nu het wetsvoorstel er is, kan het mogelijk nog dit najaar in de Tweede Kamer besproken worden. Voor woensdag 14 september 2005 is er van 10.00 tot 13.30 uur een overleg gepland tussen de vaste kamercommissie voor OCW en de minister over het advies van de profielcommissies en de examenprogramma’s 2007.

Nieuw overzichtsschema Havo

Nieuw overzichtsschema Vwo

Culturele Canon (20-11-2005)

Uitnodiging voor het debat "Culturele canon en het voortgezet onderwijs' dat gehouden wordt in Felix Meritis, Keizersgracht 324 te Amsterdam op donderdag 1 december van 9.30 uur tot 15.00 uur. Al meer dan een jaar woedt er een debat over de wenselijkheid van een culturele canon in het onderwijs. Dit leidde onder andere tot de instelling van de commissie-Van Oostrom door de minister van Onderwijs. Het is opvallend dat de discussie tot nu toe voornamelijk gevoerd wordt in de kunsten, het parlement en de wetenschap. Het zal echter vooral de taak van het onderwijs zijn om de culturele canon over te dragen. Vandaar dat Erfgoed Actueel, Stichting Lezen en Cultuurnetwerk Nederland juist het onderwijs in dit debat centraal stellen. [Lees verder....] [Programma]

Examenprogramma’s 2007 (16-09-2005)

Examenprogramma KUNST (voorheen CKV-2/3)

Het overleg woensdagmiddag 14 september in de Tweede Kamer over het advies van de profielcommissies en de examenprogramma’s 2007. De Kamer stemde in met de voorstellen voor de examenprogramma’s, inclusief de verdeling van de examenstof over het schoolexamen en het centraal examen. De Kamer was in het algemeen positief over het gezamenlijke korte termijn advies van de profielcommissies. Ook was ze verheugd dat de minister deze adviezen overneemt.

Met betrekking tot het nieuwe geïntegreerde bètavak Natuur, Leven en Techniek vroeg men zich wel af of 2007 haalbaar was. Ook werd er van verschillende zijden op aangedrongen dat er faciliteiten voor de ontwikkeling ter beschikking gesteld moesten worden. Hierop antwoordde de minister dat de scholen die dit vak mee-ontwikkelen gefaciliteerd zullen worden via het platform Bètatechniek. Ook was men het eens met het beperken van het aantal profielkeuzevakken in NG c.q. het wegstrepen van LO2 als profielkeuzevak en het niet verplichtstellen van een kunstvak in het profiel CM.

Met pijn in het hart werd door de minister en een aantal kamerleden vastgesteld dat er echt geen ruimte was voor algemene verplichtstelling van ANW op de havo, maar de minister hield open dat de profielcommissie in haar lange termijn adviesopdracht nog met een oplossing zou kunnen komen. Ook wiskunde in CM op de havo kwam aan de orde i.v.m. de doorstroom naar de PABO. De minister stelde vast dat wiskunde op havo geen garantie biedt voor voldoende rekenniveau bij doorstroming naar de PABO en dat wellicht extra rekenprogramma’s in het VO en op de PABO meer soelaas zullen bieden.

Veel overlegtijd werd besteed aan de vraag op welke wijze bewegingsonderwijs in de bovenbouw havo/vwo geborgd kan worden. De minister zegde toe hier nogmaals naar te kijken. Dit punt komt terug bij de behandeling van het wetsvoorstel.

Bron: Tweedefase-Loket Marlies van Tooren - m.vantooren@sopo.nl

Audio-visueel lesmateriaal drama: wat een drama! (20-06-2005)

Naast het materiaal, dat de methodemaker ter beschikking stelt, vult iedere docent zijn voorraad aan door driftig te "tapen" van de publieke omroepen. Beeldende kunst, film, muziek en dans is geen probleem. Maar volgens mij hebben de omroepen een gruwelijke hekel aan drama! En docenten dus te weinig materiaal om dat onderdeel in hun lessen ook aantrekkelijk en aanschouwelijk aan te bieden. De nieuwsbrief juni/juli heeft dan ook slechts een onderwerp: drama!

Gezamenlijk kortetermijnadvies van Profielcommissies (20-06-2005)

Vandaag, 20 juni, heeft de minister het gezamenlijke kortetermijnadvies van de Profielcommissies samen met haar reactie daarop toegezonden aan de Tweede Kamer. De Profielcommissies hebben in overleg met het ministerie besloten een gemeenschappelijk advies uit te brengen, omdat er over twee dezelfde onderwerpen geadviseerd moest worden - anw op havo en het vak wiskunde in relatie tot de doorstroom - en het beide commissies verstandig leek dit advies af te stemmen.

In dit kortetermijnadvies nemen de Profielcommissies een voorschot op hun adviezen voor de langere termijn. In het eerste deel van het advies wordt ingegaan op enkele uitgangspunten. Genoemd worden de noodzaak van het moeten vinden van een balans tussen de doelstellingen van de tweede fase, namelijk een brede algemene ontwikkeling en een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs en de spanningsvelden die hieruit volgen. Hierbij moet gedacht worden aan generalisatie versus specialisatie, een theoretische benadering versus een meer praktische en daardoor aantrekkelijker benadering (deels opgelost in de concept-context benadering), verplichtingen versus keuzevrijheid en de vraag of er op schoolniveau of centraal niveau geëxamineerd moet worden en in hoeverre hier flexibiliteit mogelijk is.

Het tweede deel van het advies heeft betrekking op de concrete kortetermijn-vragen die door de minister gesteld zijn, t.w.
- de ontwikkeling van het geïntegreerde bètavak
- het vak wiskunde in relatie tot de doorstroom
- ANW op havo
- de profielkeuzevakken in N&G
- de status van het kunstvak in C&M.

M.b.t. het kunstvak in het profiel Cultuur & Maatschappij was de Profielcommissie M gevraagd of dit al dan niet op termijn verplicht gesteld moest worden. Verplichtstelling voor alle leerlingen die C&M kiezen lijkt de commissie niet verstandig. Maar voor de lange termijn bekijkt de commissie wel de mogelijkheid om scholen te verplichten het kunstvak als profielkeuzevak aan te bieden. Ook vindt de commissie het wenselijk als in de toekomst het aantal kunstvakken verkleind wordt. De huidige situatie van kunstvakken oude stijl en nieuwe stijl naast elkaar vindt de commissie alleen te billijken in een overgangssituatie. De minister is het daar echter niet mee eens.

In haar brief aan de Tweede Kamer meldt de minister tot slot dat het de bedoeling is dat de Kamer begin juli het wetsvoorstel zal ontvangen.


De brief van de minister en het advies van de profielcommissies zijn te downloaden vanaf:
http://www.minocw.nl/brief2k/2005/doc/25527.pdf  en
Http://www.minocw.nl/brief2k/2005/doc/25527b.pdf

Bron: Marlies van Tooren - m.vantooren@sopo.nl

Advies profielcommissie (12-06-2005)

De profielcommissie heeft in opdracht van OCW advies uitgebracht over de vraag of een kunstvak in het profiel Cultuur en Maatschappij verplicht zou moeten worden gesteld. Een verplicht kunstvak zou het profiel C&M weliswaar meer herkenbaar maken, maar tevens de keuzevrijheid voor de leerlingen nogal beknotten. Alles afwegende adviseert men het kunstvak niet verplicht te stellen. Dit nieuwe profielkeuzevak kunst zou aantrekkelijk moeten zijn voor leerlingen en bestaan uit een algemeen theoretisch/cultuurhistorisch deel (CE) en een praktisch en vaktheoretisch deel (SE). CKV-2 wordt dus in dit voorstel niet verplicht, maar is wel een centraal examen en geen schoolexamen meer.  [Lees alles.........]

Verslag bespreking vwo examen CKV-2 (02-05-2005)

Over het algemeen waren de docenten niet ontevreden over het examen. Het was goed te maken, hoewel blok 3 wat in de verdrukking kwam. [Lees verder....]

Cursus Grieks theater voor leraren (02-04-2005)

Van 18 tot 27 oktober 2005 organiseert het Nederlands Instituut in Athene wederom een cursus Griekenlandkunde voor leraren. Het thema dit jaar is Grieks theater. In de cursus wordt de invloed van het Griekse toneel op de latere Europese toneeltraditie ook uitvoerig behandeld. Daarom is de cursus ook toegankelijk voor leraren Nederlands en CKV.  [Lees verder.......]

Op weg naar 2007 (21-03-2005)

Onder de titel ‘Op weg naar 2007, Beslispunten voor de herinrichting van de tweede fase per 1 augustus 2007’ publiceert het Tweede Fase Adviespunt begin april een handzaam overzicht van punten, waarover de scholen in ieder geval beslissingen zullen moeten nemen.[Lees verder........]

Meer keuzemogelijkheden in 2007 (09-03-2005)

Zoals wellicht bekend komen er in 2007 meer keuzemogelijkheden. Ten eerste komen er enkele keuzemogelijkheden in het gemeenschappelijk deel van het vwo (welke 2e moderne vreemde taal kan worden gekozen, ckv1 of kcv), daarnaast in de profieldelen (in de natuurprofielen één profielkeuzevak, in de maatschappijprofielen  twee profielkeuzevakken) en in het vrije deel (de keuze daar is geheel vrij). Wat betreft het keuze-aanbod regelt de wet het volgende: het is de school die het aanbod bepaalt, waarna de leerling kan kiezen uit het schoolaanbod. Dat lijkt een open deur, maar juist met het nieuwe begrip profielkeuzevak is verheldering op zijn plaats. De school is dus niet verplicht alle door de wetgever gecreëerde opties aan te bieden, de school kan zelfs bepalen dat er niets te kiezen valt en voorschrijven welke vakken een leerling in het pakket moet opnemen. Een volledig vrije keus voor alle leerlingen uit alle wettelijke mogelijkheden zal waarschijnlijk gegeven roostertechnische en financiële beperkingen op niet veel scholen realiteit worden, maar verwacht mag worden dat er ook niet veel scholen zullen zijn die kiezen voor totaal voorgeschreven pakketten.

Net als nu geldt ook straks de verplichting dat de school alle vier de profielen aanbiedt. Nieuw in de profieldelen is dat er sprake is van profielkeuzevakken. Welke dat zijn, wordt in het inrichtingsbesluit (een algemene maatregel van bestuur) vastgelegd. Overigens - het is reeds eerder opgemerkt - geldt dat de school bepaalt welke keuzemogelijkheden er zijn. Voor leerlingen kan dat betekenen dat er geen keuzemogelijkheden zijn. Ook is het door die profielkeuzevakken eerder mogelijk om twee profielen te combineren, wat er feitelijk toe kan leiden dat er praktisch gezien drie of zelfs twee profielen worden aangeboden, namelijk een natuurprofiel en een maatschappijprofiel. Een voorbeeld: op de havo heeft een leerling een pakket met Geschiedenis, Frans, Economie, Muziek en Wiskunde AB. Dit is zowel het profiel Economie en maatschappij (met ckv-2/3 in het vrije deel) als het profiel Cultuur en maatschappij (met wiskunde AB in het vrije deel).[Lees alles........]

Maatschappijprofielen (23-02-2005)

De commissie voor de maatschappijprofielen is formeel werkzaam vanaf 1 februari 2005. Ze is - net als de commissie voor de natuurprofielen - ingesteld tot 1 augustus 2007. Hiermee wordt afgeweken van het oorspronkelijke plan om de profielcommissies in te stellen met slechts als taak om op korte termijn een in omvang beperkt advies uit te brengen op een aantal hoofdlijnen. Om een goed doordacht advies mogelijk te maken voor de ontwikkeling op de langere termijn (inhoudelijke vernieuwing ná 1 augustus 2007) is meer tijd nodig. Over de onderwerpen die al bij invoering van de aangepaste profielen havo/vwo per 1 augustus 2007 van belang zijn, zullen de profielcommissies eerder advies uitbrengen. De profielcommissie voor de bètaprofielen heeft de opdracht 1 mei 2005 met een eerste advies te komen, voor de commissie voor de maatschappijprofielen geldt de datum van 1 augustus 2005. Dit advies heeft betrekking op de volgende onderwerpen:

Over de vraag of op termijn een kunstvak in het profiel C&M verplicht zou moeten worden, heeft de minister in oktober 2004 ook al overleg gehad met alle betrokken organisaties. Een verslag van dit overleg is eveneens naar de Tweede Kamer gezonden. De drie stukken zijn downloadbaar vanaf de website van het ministerie:

Bron: Marlies van Tooren Tweede Fase Adviespunt m.vantooren@sopo.nl 

Syllabus Culturele en kunstzinnige vorming 2 (CKV2) havo/vwo 2007 (concept 07-02-2005)

De syllabus bestaat uit de tekst van het geglobaliseerde examenprogramma, gevolgd door een toelichting op de domeinen, grotendeels in de vorm van een bijgewerkte versie van het Aanhangsel.

Havo-programma In het Aanhangsel  zijn de volgende veranderingen in het havo-programma te vinden:

  • Aan het programma is toegevoegd in het domein invalshoeken het subdomein esthetica (gedeeltelijk overgenomen van de inhoud van het vwo-programma en aangepast)
  • In het programma is in het domein onderwerpen het subdomein Burgerlijke cultuur uitgebreid naar analogie van de inhoud van hetzelfde subdomein in het vwo-programma
Deze uitbreiding van het havo-programma is gecompenseerd door elementen te schrappen uit diverse invalshoeken en onderwerpen.

Vwo-programma In het vwo-programma zijn inhoudelijk kleine wijzigingen aangebracht.

  • Een essentiële verandering betreft de aanwijzing van het aantal onderwerpen voor de door de CEVO vastgestelde toets. Naast de jaarlijks terugkerende onderwerpen Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw en Massacultuur in de tweede helft van de twintigste eeuw wijst de CEVO twee in plaats van drie onderwerpen aan uit domein C. Deze vermindering van het aantal onderwerpen geeft de gelegenheid tot een grotere diepgang bij het bestuderen van de stof en in de toetsvragen.

Andere wijzigingen De CEVO maakt indien nodig ook nog andere beperkingen en/of specificaties bekend van de examenstof. Dit kan met name betrekking hebben op het onderwerp Massacultuur. Daardoor kan dit onderwerp geactualiseerd en uitgebreid worden. Hiervoor zijn er twee argumenten:

  • inhouden, zoals beschreven in het Aanhangsel, moeten kunnen worden geactualiseerd en uitgebreid met relevante ontwikkelingen, ook al vonden ze plaats na 2000.

Vaste expositie Nederlandse theatergeschiedenis. (03-02-2005)

In het Theatermuseum is men zich aan het oriënteren om een vaste expositie te maken over de Nederlandse theatergeschiedenis. Het idee is om met een aantal 'educatie' deskundigen een brainstorm te houden over wat er dan in zo'n expositie kan komen te staan: 'Wat verwachten ze te zien/doen als ze het Theatermuseum bezoeken?' Nu zou men ook heel graag 1 of 2 docenten of coördinatoren CKV willen uitnodigen. In eerste instantie in een brainstorm met een 10-tal 'educatie' deskundigen. Wie zich hiertoe voelt aangetrokken, kan contact opnemen met Janna Pot. [jannap@tin.nl] Medewerker Educatie. Theater Instituut Nederland Herengracht 168 1016 BP Amsterdam
T: [020] 5513307 (di/wo/do/vr) F: [020] 5513303

Vacatures Cito (02-02-2005)

Hierbij wil Marieke Wensing u wijzen op een advertentie van het Cito, die medio februari zal verschijnen in de Volkskrant en op de website van het Cito (www.citogroep.nl). Het betreft vacatures in de constructiegroepen voor de examens in de beeldende vakken (vmbo, havo en vwo) en voor de examens ckv2 voor havo en vwo. [Lees verder.... ]

CKV-2 TV (07-04-2005)

Massacultuur: Michael Jackson: The Music
zondag 10 april 2005 11:00 Net 3
 
Een kindersterretje in Indiana groeit uit tot Mega-Popicoon. Ondanks de rechtszaak die tegen hem loopt, en alle sensationele schandaalverhalen die over hem verschijnen: Michael Jackson is nog steeds één van de grootste popsterren ter wereld.[Lees en kijk verder....]

Concept-examenprogramma’s 2007 (21-12-2004)

Vanaf het Tweede Fase Adviespunt zijn de concept-examenprogramma’s te downloaden, die horen bij de aangepaste tweede fase zoals die vanaf augustus 2007 gaat gelden. Deze programma’s zijn opgesteld door SLO, Citogroep en CEVO en inmiddels aangeboden aan de minister. [Lees verder......] Reageren? Doe dat dan op het forum ckv2 of het forum ckv1

Verplicht kunstvak? (22-12-2004)

De discussie over een verplicht kunstvak in het profiel C&M duurt nu al jaren.... [Lees verder.....] [Nog meer ]

Cultuurprofielscholen in het VO (16-12-2004)

Met het project ‘Cultuurprofielscholen in het VO’ wil de projectgroep Cultuur en School (CenS) scholen die dat willen, stimuleren een extra impuls te geven aan het cultuurbeleid van de school. Het project stoelt op de toenemende autonomie en keuzevrijheid van scholen, waardoor er meer mogelijkheden tot profilering op een bepaald gebied zijn ontstaan. CenS wil op deze ontwikkeling inspelen door een aantal pilotscholen te ondersteunen in een ontwikkeltraject tot ‘cultuurprofielschool’.[Lees verder...]

Studiedag over Kunst & Cultuur. (09-02-2005)

Het volgende is weliswaar nog geen directe CKV-aangelegenheid maar indirect wel omdat het nieuwe leergebied Kunst & Cultuur ons allen binnenkort zal raken. Ik zou graag alle community-leden willen wijzen op de aanstaande studiedag van 15 maart over dit nieuwe leergebied Kunst & Cultuur. Álle docenten uit de kunstvakken zijn daarbij welkom. Je begrijpt dat zich vooral beeldende collaga's zullen aanmelden, eenvoudig omdat die er het meeste zijn. Maar om echt breed over de vakken heen te kunnen denken is de inbreng van muziek, dans en drama zeer gewenst.

15 maart a.s. een studiedag over Kunst & Cultuur in Utrecht. Kijk voor meer informatie op www.nvto.nl  Fer Remmers

Enquête door CEVO over concept syllabi centraal examen (11-02-2005)

2007 komt steeds dichterbij. Onlangs zijn de concept examenprogramma’s 2007 gepubliceerd. Momenteel liggen deze nog voor bij de vakinhoudelijke verenigingen ter advisering. Ondertussen wordt door CEVO, SLO en Cito verder gewerkt aan de volgende fase: het vervaardigen van syllabi voor de centrale examens die volgen uit deze examenprogramma’s.

Het eerste centraal examen volgens deze syllabi wordt afgenomen in 2009 (havo) of 2010 (vwo). Er worden syllabi gemaakt voor de volgende vakken: aardrijkskunde, biologie, ckv2, economie, filosofie, tehatex, management&organisatie, muziek, natuurkunde, nederlands, scheikunde, 
In de syllabi zullen ongeveer de eindtermen zoals die nu gelden terugkomen en, waar van toepassing, verdere uitwerkingen.In november heeft de CEVO voor een beperkt aantal vakken docenten geënquêteerd over het concept-examenprogramma. Ook in deze fase wil de CEVO docenten en andere deskundigen weer de gelegenheid geven om te reageren, dit maal op de concept adviezen voor de syllabi.
Daartoe worden drie stappen ondernomen:
1. Het concept advies van de syllabus verschijnt per vak op de internetsite www.cevo.nl, alwaar eenieder kan reageren.
2. Het concept advies per vak wordt voorgelegd aan de vakinhoudelijke vereniging.
3. Er wordt een enquête gehouden onder docenten per vak die ervaring hebben in het doceren in examenklassen.
De totale enquête beslaat circa 15 vragen en zal voor de meeste vakken vanaf de tweede helft van februari via het internet worden afgenomen. De sluitingsdatum van de enquête is 28 februari 2005.
Aanmelden voor de enquête kan via www.cevo.nl >> Enquête, klik op het vak waarover u de enquête wilt invullen en er verschijnt een aanmeldformulier. Zodra de enquête beschikbaar is, ontvangt u een e-mail.

Bron: Marlies van Tooren Tweede Fase Adviespunt m.vantooren@sopo.nl 

De Nederlandse culturele identiteit (04-03-2005)

De hoogtepunten van de Nederlandse geschiedenis en cultuur gaan een vast onderdeel vormen van het Nederlandse onderwijs. In de Tweede Kamer bleek donderdag een ruime meerderheid te bestaan voor een richtsnoer waarin de belangrijkste elementen van de Nederlandse culturele identiteit vastliggen.

Minister Van der Hoeven (Onderwijs) kondigde donderdag in overleg met de Kamer aan binnenkort met een voorstel te komen voor zo'n culturele canon voor het onderwijs. Het idee werd in januari gelanceerd door de Onderwijsraad. Van der Hoeven liet toen al weten eerst advies te vragen aan de voorzitters van vijf adviesraden, zoals de Raad voor Cultuur, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en de Onderwijsraad zelf.

De Tweede Kamer wil wel dat een richtlijn voor onderwijs in de Nederlandse culturele hoogtepunten zich niet beperkt tot de kunsten. Van der Hoeven zegde toe op dit punt de Onderwijsraad te volgen, die ook bijvoorbeeld techniek en geografie bij de canon wil betrekken. Ter illustratie verwees de raad naar de Nederlandse waterwerken.

Premier Balkenende stond donderdag ook stil bij een culturele canon op de jaarlijkse ledenbijeenkomst van de Besturenraad, de organisatie van het christelijk onderwijs. Hij stelde dat zo'n lijst van culturele hoogtepunten leerlingen kan helpen inzien wat hun achtergrond is. De premier zei het een goede zaak te vinden als er een brede discussie ontstaat over wat die onmisbare hoogtepunten nu precies zijn.

Bron: ANP: 

En nu maar hopen, dat kamerleden weten, dat er al jarenlang gewikt en gewogen wordt om CKV-2 verplicht in het profiel C&M te krijgen. Zelfs dat beetje cultuur kon eigenlijk niet door de beugel! 

Profielcommissie N&T/N&G van start (07-10-2004)

A.s. donderdag 7 oktober werd de profielcommissie N&T/N&G officieel geïnstalleerd. Voorzitter is dr. J.G.F. Veldhuis, voormalig voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit van Utrecht. Het secretariaat wordt gevoerd door de SLO.

Naast de voorzitter bestaat de commissie uit 15 leden, waarvan negen mannen en zes vrouwen. De brief aan de tweede kamer, waarin de minister de commissie bekendmaakt met de bijbehorende lijst met alle leden kunt u downloaden via http://www.minocw.nl/brief2k/2004/doc/47028.pdf (brief) http://www.minocw.nl/brief2k/2004/doc/47028a.pdf (lijst).

Dat er twee profielcommissies worden ingesteld is afgesproken in het overleg tussen de minister en de tweede kamer begin februari 2004 en bevestigd in de motie naar aanleiding van dit overleg. Half maart heeft de minister in een brief nader uiteengezet wat de opdracht aan de profielcommissies is en wat de randvoorwaarden zijn. In de bijlagebij deze brief is de taak van de profielcommissies omschreven. De profielcommissies moeten adviseren over de verdere inhoudelijke ontwikkeling en de vernieuwing van de tweede fase op de langere termijn. Het gaat daarbij om de inhoud van de profielen in samenhang, waaronder de hoofdlijnen van de inhoud van de vakken. De commissie NT/NG moet daarnaast specifiek adviseren over de vraag of het nieuwe geïntegreerde bètavak op termijn in het profiel N&T opgenomen zou kunnen worden als een verplicht vak, de voorwaarden waaronder dit zou kunnen en de criteria en procedure om te bepalen of daaraan voldaan wordt. M.b.t. de profielkeuzevakken in het profiel N&G moet de commissie adviseren over de mogelijkheid de keuze te beperken tot natuurkunde en aardrijkskunde.De minister verwacht een kernachtig advies op hoofdlijnen dat vóór 1 januari 2005 wordt uitgebracht.

De commissie E&M/C&M zal eveneens door de heer Veldhuis worden voorgezeten. Deze commissie zal op een later moment worden ingesteld. Als specifieke adviesvraag krijgt die commissie onder mee mee de vraag of op termijn een kunstvak in het profiel C&M opgenomen zou kunnen worden als een verplicht vak.

De brief over de profielcommissies met bijlage waarin de taak wordt omschreven is te vinden via http://www.minocw.nl/brief2k/2004/doc/10523.pdf Bron: Marlies van Tooren Tweede Fase Adviespunt

CKV-1-materiaal bij dubbeltentoonstelling ‘Het Geschenk’ in het Amsterdams Historisch Museum en het Rijksmuseum (ook erg bruikbaar bij CKV-2) (oktober 2004)

Anderhalve eeuw geleden besloot de steenrijke bankier Adriaan van der Hoop (1778-1854) zijn omvangrijke kunstcollectie na te laten aan de stad Amsterdam. Ter ere van dit bijzondere jubileum organiseren het Amsterdams Historisch Museum en het Rijksmuseum van 15 oktober 2004 tot en met 23 januari 2005 een dubbeltentoonstelling. In beide presentaties wordt duidelijk hoe verstrekkend de invloed van deze bijzondere verzamelaar is geweest bij de totstandkoming van onze huidige visie op de Nederlandse schilderkunst.

Wat is er te zien in het Amsterdams Historisch Museum?
De bezoekers maken kennis met Adriaan van der Hoop. Ze zien een korte film en wandelen door de gereconstrueerde pronkzaal van zijn woonhuis. Boven herleven de zalen van het ‘Museum van der Hoop’, zoals dat werd ingericht in 1855. De tentoonstelling bevat vele grote namen, zoals Johannes Vermeer, Jan Steen en Jacob van Ruisdael. In de digitale versie van het kasboek, waarin Van der Hoop al zijn aankopen nauwkeurig noteerde, is te zien dat sommige schilderijen destijds al een vermogen kostten. Voor andere werken, zoals voor Vermeers brieflezende vrouw, betaalde Van der Hoop een relatief klein bedrag: die was toen nog niet beroemd.

Wat is er te zien in het Rijksmuseum?
Een aantal topwerken uit de collectie Van der Hoop blijft in het Rijksmuseum, zoals Rembrandts Joodse bruid en Ruisdaels Waterval. Eén van de zalen in de Philipsvleugel is voor de gelegenheid omgedoopt tot Van der Hoop-zaal.

De CKV-opdrachten gaan in op het verzamelen. Leerlingen gaan op zoek naar de criteria die Van der Hoop hanteerde voor zijn verzameling. Welke verzameling zouden zij zelf aanleggen, als ze met de criteria van Van der Hoop uit alle 400 meesterwerken in de Philipsvleugel mochten kiezen?

De CKV-opdrachten
Het lesmateriaal, afgestemd op het vak CKV1, bestaat uit kijkopdrachten die de leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken. De opdrachten van de twee musea vullen elkaar aan, zodat leerlingen een bezoek aan beide tentoonstellingen uitstekend kunnen combineren.

Vanaf 28 oktober zijn ze te downloaden vanaf de websites van beide musea: www.ahm.nl en www.rijksmuseum.nl. Hier vindt u ook nadere informatie over openingstijden etc.

Docentenbijeenkomst 28 oktober
Op donderdagmiddag 28 oktober is er een bijeenkomst voor CKV-docenten, die om 16.00 uur start in het Rijkmuseum (einde rond 18.00 uur in het Amsterdams Historisch Museum).

U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst via educatie@ahm.amsterdam.nl of tel. 020-5231743 (ma t/m vr van 13-17 uur), s.v.p. vòòr 26 oktober.

Geïntegreerde beeldende vormgeving (12-10-2004)

Het platform vakinhoud van de Vereniging Leraren Beeldende Vakken organiseert een 2e ideeënmiddag voor docenten . Onderwerp: tekenen / handenarbeid / textiele werkvormen/ audiovisueel als geïntegreerde beeldende vormgeving in de onderbouw van het voortgezet onderwijs met presentaties en workshops.[Lees verder......... ]

Kennisnet en nl.tree staan los van elkaar (16-9-2004 10:36)

Wij willen graag reageren op de jongste berichten in de pers die melden dat nl.tree op houdt te bestaan. nl.tree heeft altijd als aparte organisatie naast Kennisnet bestaan. De internetaanbieder nl.tree diende als provider voor de scholen. Het consortium van kabelbedrijven nl.tree leverde het spreekwoordelijke "kastje in de muur" en internetdiensten, zoals onder andere e-mail en ruimte voor websites. De portal www.kennisnet.nl stond en staat hier helemaal los van. Kennisnet blijft dan ook gewoon bestaan, met betrouwbare content en diensten van en voor het onderwijs.

Nascholingsdag voor CKV2 docenten (10-11-2004)

Op dinsdag 25 januari 2005 van 10.00 – 16.00 uur organiseert de leraren het IVLOS (de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht) in samenwerking met de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) een nascholingsdag voor CKV2 docenten. Tijdens deze dag kunt u deelnemen aan twee workshops, waarin experts ingaan op de vakinhoud en vakdidactiek van CKV2. Aan het einde van de dag is er gelegenheid om met collega’s ervaringen uit te wisselen en door docenten vervaardigd CKV2lesmateriaal aan te schaffen. U ontvangt een certificaat als bewijs van deelname aan deze dag. [Lees verder........]

De Verbeelding terug in het onderwijs (23-12-2004)

Voor iedereen die kunst en cultuur in het onderwijs een warm hart toedraagt, organiseert KPC Groep op 26 januari 2005 de grootscheepse manifestatie Kunstwijz. De manifestatie zorgt voor volop inspiratie om het kunstonderwijs op andere wijze concreet vorm te geven. Kunstwijz biedt de deelnemers ideeën en informatie om kunst en cultuur de plaats te geven die het verdient op school. Schoolleiders, docenten Kunstvakken en andere belangstellenden zijn van harte welkom. [Lees verder......]

Een èchte opdracht als profielwerkstuk: Het Adviesbureau

Het Adviesbureau is een nieuwe aanpak voor praktische opdrachten en profielwerkstukken: onderzoek ten dienste van de samenleving in opdracht van echte opdrachtgevers. Het profiel-werkstuk hoeft niet langer een werkstuk te zijn dat je voor jezelf (of je docent) maakt, maar kan een èchte (advies)opdracht zijn, in opdracht van derden. Het Adviesbureau heeft een makelaarsfunctie tussen school en samenleving; het brengt mensen met een probleem (de opdrachtgevers) en probleemoplossers (de leerlingen) dichter bij elkaar. Een paar jaar geleden is de CSG Comenius in Leeuwarden in samenwerking met het Bureau voor Educatief Ontwerpen te Gouda en het Amstel Instituut van de Universiteit van Amsterdam begonnen met deze praktijkgerichte aanpak van het profielwerkstuk. Inmiddels is een website ontwikkeld als medium waar contacten gelegd kunnen worden, waar de resultaten van het werk worden gepubliceerd en dat de communicatie tussen opdrachtgevers, leerlingen (junior-adviseurs) en docenten (senior-adviseurs) ondersteunt. Ook andere scholen werken nu samen met het Adviesbureau. Misschien is het Adviesbureau ook iets voor uw school? Uitgebreide informatie vindt u op de website van het adviesbureau: www.hetadviesbureau.nl  (Bron Tweede Fase Adviespunt)

CKV-2 op afstand?

Deze week zijn 28 leerlingen van vier verschillende scholen van de Stichting Carmelcollege  gestart met hun eindexamenvak filosofie. Bijzonder is dat zij allemaal les krijgen op hetzelfde moment van dezelfde docent, terwijl ze gewoon op hun eigen school zijn. De leerlingen leren op afstand met behulp van computer- en internettechnologie. Hierdoor werd het voor de vier participerende Carmelscholen mogelijk om filosofie aan te bieden. Voor een groep van gemiddeld 7 leerlingen is dat natuurlijk erg duur. In Canada wordt al veel met teleleren gewerkt en zijn er goede ervaringen mee opgedaan. De deelnemende scholen zijn De Grundel in Hengelo, Pius X College  en St. Canisius in Almelo en het Carmel College Salland in Raalte. 

Misschien ook iets voor CKV-2; een vaklokaal hebben we al!

Voor meer informatie: Jeffrey Whyte, beleidsmedewerker Stichting Carmelcollege, tel. 074 245 55 55, whyte@carmel.nl. (Bron Tweede Fase Adviespunt)

Nieuwe methoden CKV 1/2

Openboek heeft de gegevens omtrent leverbaarheid van de nieuwe CKV methoden ter beschikking gesteld. [Zie overzicht]

Profielkeuzes

De tabellen met overzichten van profielkeuzes per schooljaar, uitgesplitst naar leerjaar en de profielkeuzes uitgesplitst naar geslacht [Lees verder.......]

Prijsverlaging

Tijdens de studieconferentie van 16 januari georganiseerd door Rembrandthuis en Theater Instituut kwam de prijs van de CKV2 videobanden ter sprake. Het Theaterinstituut heeft besloten de prijs te verlagen van 35 naar 10 euro per uitleencopie. [Lees verder......]

Lectora

Leer digitaal lesmateriaal maken met het programma Lectora. Leer internet en kennisnet toepassen in je dagelijkse lessen. Meld je aan voor een training van De Digitale School: www.digischool.nl/trainingen

Profielcommissies

Een maand nadat de vaste commissie voor onderwijs van de Tweede Kamer haar daarom had gevraagd, heeft minister Van der Hoeven een brief gezonden aan de Kamer over taak en samenstelling van twee in te stellen profielcommissies. Ook geeft ze in deze brief antwoord op vragen die haar gesteld zijn tijdens het overleg met de Kamer op 4 februari over de deeltalen en het Internationaal Baccalaureaat.

De profielcommissies krijgen als opdracht voor 1 januari 2005 een advies uit te brengen op hoofdlijnen over de inhoudelijke ontwikkeling en vernieuwing van de tweede fase op de langere termijn. Centraal staat daarbij de samenhang tussen de vakken binnen de profielen. 

De brief van de minister is te vinden op de website van het ministerie (http://www.minocw.nl/brief2k/2004/doc/10523.pdf

  BEGRIPPEN IN BEELD (versie epn.v2K.2.01)

EXTRA ICT VOOR LEERLINGEN BIJ CKV 1, 2 EN VOORAL CKV 3: BEGRIPPEN IN BEELD

Vanaf dit schooljaar zal de cd-rom die voorheen onder de naam ‘Begrippen verbeeld’ uitgebracht werd via uitgeverij EPN verkrijgbaar zijn.De nieuwe cd-rom is echter geheel vernieuwd.

In de cd-rom worden beeldende begrippen die bij kunstbeschouwen gebruikt worden middels animaties in beeld gebracht. Een stem geeft een eenvoudige uitleg over een bepaald beeldend begrip, zoals bijvoorbeeld ‘complementair kleurcontrast’, terwijl in een animatie een schilderij of een beeld, een gebouw of een object, met de uitleg mee verandert.
Met handige oefeningen en de toets kan een leerling zelfstandig bekijken of hij/zij de lesstof begrepen heeft. Ten slotte zijn bij een groot aantal onderdelen praktische opdrachten toegevoegd om een museum te bezoeken waar de besproken kunstwerken ‘life’ te bekijken zijn. Alle werken, uitgezonderd enkele gebouwen in Italië en Griekenland, zijn namelijk in Nederland te bekijken!

Door de muziek, geschilderde achtergronden, jaartallen en introductiefilmpjes worden de besproken werken steeds in hun historische context geplaatst. Informatie over de werken en/of de musea kan eenvoudig opgevraagd worden. De opbouw van de cd-rom is chronologisch, terwijl daarbinnen de onderwerpen van CKV2 worden gebruikt, zoals cultuur van de kerk, hofcultuur en cultuur van het moderne.

Definitieve en overgangsprofiel CKV-2,3

Wat is het verschil tussen het definitieve en het overgangsprofiel CKV2,3 in het profiel Cultuur en Maatschappij?


Bij het profiel cultuur en maatschappij is nog sprake van een overgangsprofiel en een definitief profiel. In het definitieve profiel is CKV 2,3 ingevoerd en een verplicht C&M-vak. In het overgangsprofiel is CKV 2,3 nog niet ingevoerd en moeten de leerlingen een of twee vakken kiezen uit een reeks vakken.

TOETSEN PER CD-ROM

In 2002 deden leerlingen het examen in CKV 2 - voorzover bekend - op ongeveer 300 scholen. Daarvan heeft ruim 90% procent de centrale toets besteld. Het uitgangsmateriaal van deze toets staat op CD-rom. Iedere leerling moet tijdens de toets dus beschikken over een multimedia-computer.

Gestart met CKV-2? Kies dan voor toetsen per cd-rom

Opgave aantal kandidaten voor 1 november 2003 bij IBG (Bron Gele Katern jrg 18 nr 12 p 62-63)

TIP: als je voor de eerste keer gaat deelnemen aan het schoolexamen CKV-2 lijkt het nuttig om je directie te herinneren (tijdig!) aan het feit, dat voor dit examen ook opgave bij IBG nodig is! 

Schoolexamen CKV 3

Tehatex vwo bevat CKV-2 onderdelen (invalshoek 5) en is te gebruiken bij CKV-3

Het thema voor het CSE tehatex VWO en 2004 is KUNST, KENNIS, KUNDE II, Raakvlakken tussen kunst, wetenschap en techniek. Onder auspiciën van de CEVO werd er ten behoeve van dit thema een bundel ontwikkeld die medio juni is verschenen. De bundel wordt verspreid door de Citogroep en is onder vermelding van het artikelnummer 58371 te bestellen. Bestelling kan telefonisch (026 - 3521111), per e-mail (klantenservice@citogroep.nl) of via de webwinkel (winkelvo.citogroep.nl). De prijs bedraagt € 12,50 per exemplaar, exclusief btw en verzendkosten.

N.b. dit thema heeft betrekking op het centraal examen volgens het oude programma voor de beeldende vakken, zoals dat gegeven wordt door scholen die niet het vak CKV 2,3 geven. Voor CKV 3 is er geen centraal examen. Deze bundel is niet voor dat vak ontwikkeld. Als de school daarvoor kiest kan zij er evenwel wel gebruik van maken voor het eigen schoolexamen. [Lees verder...........]

In het vaklokaal ckv 2 vindt u relevante links bij het thema KUNST, KENNIS, KUNDE II: te gebruiken bij cse VWO of bij ckv 3 beeldend.

Cultuurprofielscholen  

In het laatste nummer van Uitleg wordt bericht over een nieuw type school: de cultuurprofielschool. 

Cultuurprofielscholen bieden binnen hun onderwijsprogramma volop ruimte aan cultuur. Cultuur binnen de traditionele kunstvakken, maar ook daarbuiten. Binnenkort installeert de minister een onafhankelijke begeleidingscommissie Cultuurprofielscholen, die een pilot zal starten en begeleiden met vier scholen die zich zullen ontwikkelen naar een aantal varianten van cultuurprofielscholen. 
Er wordt gezocht naar scholen die vorm willen geven aan een cultuurprofielschool als:
1  talentontwikkeling;
2  vmbo - mbo kunst- en cultuuronderwijs;
3  integratie van cultuur, kunst en cultureel erfgoed;
4  brede school.
Scholen kunnen zich binnenkort aanmelden. KPC:
http://www.kpcgroep.nl/onzediensten/index.asp?SubNavID=798.

Extra cultuurgelden voor scholen

Onlangs heeft het ministerie medegedeeld dat scholen binnenkort structurele gelden kunnen krijgen voor cultuur. Er komt een structureel bedrag vrij dat zal oplopen tot jaarlijks 22 miljoen euro aan het einde van de huidige kabinetsperiode. Op dit moment wordt er nog gedacht over de voorwaarden waaraan scholen moeten voldoen.
Op de site van het ministerie van OCenW is het rapport 'Cultuur maakt school' te downloaden.

  Trainingen voor community leden

De Digitale School verzorgt in samenwerking met Kennisnet workshops waarin je digitaal lesmateriaal maakt dat direct in de les te gebruiken is. Niet alleen het lesgeven wordt hierdoor een stuk makkelijker, je leert op deze manier ook om te gaan met e-mail, internet en diverse computerprogramma's. Er zijn zowel workshops voor beginners, als voor gevorderden.
Docenten uit basis- en voortgezet onderwijs begeleiden de workshops. Uit ervaring weten zij welke vragen er leven als het gaat om computers op school. Na afloop van de cursus wordt via de communities ondersteuning aan de deelnemers geboden.

Meer informatie op www.digischool.nl/trainingen
Aanmelden via www.digischool.nl/cursus2.php

  EPN   

Op www.bespiegeling.epn.nl  zijn o.a. te vinden: 

Verlichtingsmaatregelen 2003 

Dit bericht komt van het Tweede Fase Adviespunt 

In het gele Katern nummer 14 van 28 mei is de Regeling profielen 2003, oftewel de Verlichtingsmaatregelen 2003 opgenomen. Het eerste concept van deze regeling heeft de minister begin december 2002 reeds aan de Tweede Kamer gezonden en de inhoud was al bekend. Inhoudelijk is de regeling niet meer gewijzigd. De regeling is van kracht vanaf komend schooljaar (2003-2004).

De belangrijkste punten:

- de verlichtingsmaatregelen zoals die tot nu golden worden verlengd;

- de verplichting om bij de moderne vreemde talen, kcv en lichamelijke opvoeding 2 handelingsdelen op te nemen vervalt;

- bij de klassieke talen, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en filosofie is het toegestaan stof voor het centraal examen tevens op te nemen in het schoolexamen;

- kcv en ckv1 zijn inwisselbaar;

- ckv2,3 kan worden aangeboden binnen het overgangsprofiel; hierdoor is het mogelijk ckv2,3 in te voeren zonder de keuzemogelijkheden in het profieldeel C&M weg te gooien.

De school kan zelf bepalen welke maatregelen vanaf welk cohort van toepassing zijn. Met andere woorden: bepaalde maatregelen kunnen ook al gelden voor leerlingen die lopend schooljaar in 4 havo/vwo of 5 vwo zitten. Het pta mag zonodig in verband daarmee tussentijds worden aangepast. Het facultatief worden van de handelingsdelen betekent dat het schrijfdossier bij Nederlands nog het enige echt verplichte handelingsdeel is. Immers, het leesdossier was al facultatief geworden in de verlichtingsmaatregelen die zijn gepubliceerd in maart 2000. Overigens blijft voor alle talen wel gelden dat het minimaal verplichte aantal werken gelezen moet worden. Deze eis is in een eindterm vervat en de eindtermen blijven gewoon gehandhaafd.

In de regeling profielen 2003 is niets bepaald over de deeltalen. Het is dan ook niet zo dat scholen zelfstandig deeltalen af kunnen schaffen of het aantal uren samen kunnen voegen. De deeltalen in het gemeenschappelijk deel blijven zowel op havo als op vwo voorlopig bestaan. Om het probleem van de deeltalen hanteerbaar te maken is in mei vorig jaar de Regeling deeltalen 2002 van kracht geworden. Deze regeling maakt het mogelijk dat scholen zelf bepalen welke vaardigheden in de deeltalen getoetst worden.

De regeling profielen 2003 kunt u vinden op

http://cfi.kennisnet.nl/GeleKatern/2003/14/305283.asp?Sector=VO

De regeling deeltalen 2002 kunt u vinden op

http://cfi.kennisnet.nl/GeleKatern/2002/13/e229054.asp?Sector=VO.

RUIMTE laten

RUIMTE laten en KUNST bieden

Een reactie op de nota van het Ministerie van O,C&W Ruimte laten en keuzes bieden (2003) Samenwerkingsberaad kunstvakken  

Vakdossiers

Vakdossiers 2002 CKV 1/2/3 (herziening examenprogramma's havo/vwo) Te bestellen via g.dinsbach@slo.nl

Het vakdossier 2002 Culturele en kunstzinnige vorming 1, 2 en 3 is samengesteld in het kader van het meerjarige project Herziening examenprogramma’s havo/vwo. Meer informatie over dit project kunt u vinden in het voorwoord. Daarin staat onder meer dat het vakdossier een voorlopig voorstel bevat voor herziening van het examenprogramma waarbij o.a. rekening gehouden wordt met de plannen in het kader van Continuïteit en vernieuwing. Die plannen zijn in de voorstellen Ruimte laten en keuzes bieden in de Tweede Fase havo en vwo (januari 2003) beschreven. Het Samenwerkingsberaad van de kunstvakken (SBKV) heeft op die voorstellen gereageerd in Ruimte laten en Kunst bieden (maart 2003). Het SBKV beschrijft in haar reactie een alternatief voor het voornemen van OCenW m.b.t. CKV 2,3.

Wat de uiteindelijke herziening zal inhouden voor CKV 1, 2 en 3 is nog niet bekend en dus ook niet wat relevant is aan het voorlopig voorstel in het vakdossier. Wel geeft dat voorstel een zo helder mogelijk beeld van de consequenties van de plannen van OCenW.

Teksten van de vorige vakdossiers zijn te downloaden van de website van de SLO (www.slo.nl , voortgezet onderwijs , 2e fase/studiehuis , herziening examenprogramma’s , CKV).

Een toetsenbank dans, drama, muziek

In de onderbouw van het voortgezet onderwijs komen de vakken muziek, dans, drama aan bod als afzonderlijke vakken of als combinatievak (bijvoorbeeld oriëntatie op de kunstvakken). Een toetsenbank dans, drama, muziek biedt zowel (deel)toetsen voor de drie vakken afzonderlijk als (deel)toetsen voor de mogelijke combinaties van deze drie vakken. Een danstheaterproductie waarin muziek, dans, drama een belangrijke rol spelen, vormt het uitgangspunt voor de vragen en opdrachten en dit alles wordt aangeboden op het beeldscherm van de computer. De leerling beantwoordt de vragen op het beeldscherm en een beoordelingsmodule in het programma geeft de scores van de leerlingen.Het domein vormgeven gaat een steeds belangrijkere plaats in het curriculum innemen. Daarom is in de toetsen een verband gelegd tussen dit domein en het domein beschouwen/beluisteren. Via ‘interactieve’ opdrachten (animaties) wordt de leerling geconfronteerd met beide domeinen. e-mail: onderbouw@citogroep.nl 

Aangezien in de onderbouw van veel scholen de vakken dans en drama vaak nauwelijks kansen krijgen, lijkt het zinvol om bij de start van bijvoorbeeld CKV-2 deze cd-rom als inleiding beschouwen/beluisteren te gebruiken. Bestellen via www.citogroep.nl

Emblematiek

Een lespakket bij de cultuur van de burgerij

Emblematiek in de zeventiende-eeuwse Nederlanden.[Lees verder...............]

Doctoraalscriptie van Thea Bors (9400109) Begeleiders: Arie Gelderblom en Lia van Gemert Nederlandse taal en cultuur, Universiteit Utrecht, mei 2002

OUDE EXAMENS

Kees van der Linden durft het haast niet te vermelden maar er zijn nog docenten die het "oude examen"afnemen en afwachten tot er meer zekerheid is over de toekomst van CKV 1,2 en 3. Wellicht is zijn materiaal over het examenthema "Kunst Kennis Kunde" te gebruiken voor collega's die ook nog dit oude examen afnemen.

Hij maakt ieder jaar "werkbladen" voor zijn leerlingen die ze gebruiken als uitgangspunt bij het bestuderen van de examenbundel. Deze werkbladen zijn vrij op te vragen op zijn schoolwebsite. De pagina is: http://www.trinitascollege.nl/tricontent/downl.htm Om ze te kunnen lezen is wel het gratis verkrijgbare Acrobat Reader nodig. Hij vindt het nieuwe examen fantastisch maar hij zou graag wat meer contacturen erbij zien staan. 

 

Onderwijs en de wet

Als docent maakt u ongetwijfeld regelmatig gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken: (les)boeken, krantenknipsels, televisiedocumentaires, muziek … Het auteursrecht is er in de eerste plaats voor bedoeld dat auteurs hun werk commercieel kunnen (laten) exploiteren en zij, net als ieder ander, geld kunnen verdienen met hun werk. Tevens houden zij zo zeggenschap over hun intellectueel eigendom.

Onderwijs en de wet
Gebruik voor onderwijsdoelstellingen heeft binnen het auteursrecht een speciale plek. Er mag veel meer met auteursrechtelijk beschermde werken dan normaal gesproken het geval is. Om muziek op een (normaal te verkrijgen) cd te laten horen aan een groep mensen is (via Buma te verkrijgen) toestemming nodig van de auteurs. Binnen het onderwijs mag dat ook zonder die toestemming. 

De vuistregel is: als auteursrechtelijk beschermd werk gebruikt wordt voor onderwijsdoeleinden, vallend in het leerplan, dan mag dit worden gebruikt zonder toestemming of vergoeding. 

Voor al het overige gebruik heeft u de toestemming wél nodig en zult u ook een vergoeding moeten betalen.

Bron: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22256
Zie eventueel ook: Auteursrecht Naburig recht Veel gestelde vragen www.cedar.nl/reprorecht http://www.minocw.nl/

Speelstijlen en acteren

Theaterfragmenten op video of dvd. Geschikt voor CKV-1, CKV-2 en CKV-3 drama. Bestelformulier