Thema  
Pakketkeuze C&M
Uitwerking

Voorbeelden van probleemstellingen
  • Zijn er verschillen tussen Molukse jongeren en Chinese jongeren wat betreft hun band met het land van herkomst? Zo ja, wat is daarvan de oorzaak?
  • Hoe wordt er in den lande gedacht over de verschillende redenen van migratie? (Denk aan verschil tussen politieke vluchtelingen en economische vluchtelingen; tussen Europese migranten en Aziatische migranten.)
  • Hoe wordt de Nederlandse multiculturele samenleving in het nieuws gebracht? Zijn hierdoor stereotype beelden ontstaan?
  • Wat zijn de oorzaken van een slechte integratie en hoe kan daar verbetering in gebracht worden?
  • Zijn Indische jongeren beter (op meerdere vlakken) geïntegreerd dan Marokkaanse jongeren? Zo ja, hoe komt dat? Zo nee, waarom denkt iedereen dan van wel?


Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
  • In je klas kun je mensen met een buitenlandse achtergrond interviewen naar hun persoonlijke ervringen. Waarom en wanneer zijn ze naar Nederland gekomen? Voelen ze zich nu Nederlander, en wat is dan hun band met het land van herkomst?
  • Interview mensen op straat ( zowel mensen met Marokkaanse als mensen met Nederlandse achtergrond) over hun beeld van de Marokkaanse en Nederlandse cultuur. Hoe omschrijven zij een ‘allochtoon’?
  • Doe onderzoek in het gemeente-archief naar je eigen stamboom; wie zijn er in jouw familie gemigreerd? Waar naartoe, en waarom?
  • Vergelijk verschillende kranten en/of tijdschriften en kijk naar de manier waarop ze schrijven over allochtonen en de multiculturele samenleving. Is er een groot verschil? Liggen daar onuitgesproken ideeën aan ten grondslag?
  • Ga op zoek naar de ontstaansgeschiedenis van het woord allochtoon: duik in rapporten en wetsvoorstellen van de overheid. Die kun je gemakkelijk opvragen.
  • Lees onderzoeksrapporten van de overheid die bepaalde problemen (bv. criminaliteit) aankaarten.


Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
  • Maak een mooie documentaire over de verschillende culturen in jouw eigen omgeving. Laat zien hoe de betreffende mensen zich voelen; alleen Nederlands, alleen “buitenlands” of allebei?
  • Maak een fotoreportage over verschillende generaties van een Chinese/Turkse/Molukse/Surinaamse/Marokkaanse familie. Laat zien hoe integratie verloopt.
  • Schrijf een kritisch artikel over het woord allochtoon. Eerst doe je onderzoek naar de verschillende aspecten die je wil belichten. Voelen de mensen over wie het gaat zich wel allochtoon?
  • Organiseer voor alle vijfde klassen een forum over de multiculturele samenleving. Nodig deskundigen, maar ook leerlingen, uit als gastsprekers en laat ze in een panel discussiëren met de zaal. Ga uit van prikkelende stellingen die te maken hebben met de multiculturele samenleving. Het gaat hierbij niet om zo politiek correct uit de bus te komen maar om met elkaar van gedachten te wisselen, opdat er discussie ontstaat.


Naar Documentatie
LT

Deze schoolvakken

GESCHIEDENIS

AARDRIJKSKUNDE

MAATSCHAPPIJLEER

Toelichting vakken
Geschiedenis
Het is leuk en interessant om te verkennen hoe en wanneer de Nederlandse multiculturele samenleving is ontstaan. Het feit dat Nederland veel koloniën had, heeft bijvoorbeeld tot gevolg gehad dat veel mensen uit die landen naar Nederland zijn gekomen.

Maatschappijleer
Binnen dit vak kun je kijken naar de thema’s die nu spelen in de multiculturele samenleving. Wat zijn problemen en hoe ga je daarmee om? Welke definities gebruik je en wat betekenen die? Maar ook: wat zijn de voordelen en aanwinsten van het leven met verschillende culturen? Welke ken je al en welke nog niet?

Aardrijkskunde
Dit vak kan dieper ingaan op de structuur van Nederland als multiculturele samenleving. Waar in Nederland is de concentratie ‘allochtonen’ hoog en waardoor? Zijn daar ook meer problemen? Uit welke gebieden in de wereld komen veel vluchtelingen en door welke oorzaken?

LT
© Kennisnet | Disclaimer | Over ons | Contact