Voorbeelden van probleemstellingen
- Welke verschillende regels zijn er, in welke categorieën zijn ze in te delen en waar kun je die verschillende categorieën vinden?
- Hoe ziet een schooldag zonder regels eruit?
- Op welke manier beïnvloeden de peergroup en de docent het morele gedrag van leerlingen?
- Welke regels van de school zou je ter discussie willen stellen en waarom?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Organiseer een verkiezing van de meest morele persoon (leraar en leerling) op school; ‘De held van…’ (stel een lijst op met eisen)
- Formuleer stellingen voor het Lagerhuisdebat. Werk tegengestelde standpunten uit die de deelnemers moeten verdedigen.Onderzoek welke schoolregels er zijn. Aan welke regels (van de school) houdt men zich?
- Doe een introspectie, d.w.z. het beschrijven en verklaren van eigen ervaringen en reacties op alledaagse (morele) situaties.
- Houd een enquête onder leerlingen en leraren, of neem interviews af.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Uitroepen van ‘De held van..’
- Verslag van de enquête en interviews
- Het schrijven en opvoeren van een toneelstuk:” Een dag zonder regels”
- Verslag/essay van introspectie
- Lagerhuisdebat en de analyse van het Lagerhuisdebat
Naar Documentatie
|
GESCHIEDENIS
MAATSCHAPPIJLEER
FILOSOFIE
NEDERLANDS
|