Voorbeelden van probleemstellingen
- Welke onderneming(en) namen de positie van de VOC uiteindelijk over? Wat waren de zwakke punten van de VOC? Had de bedrijfsleiding de ondergang kunnen voorkomen?
- Wie waren de matrozen en waar kwamen ze vandaan?
- Hoe regelde de VOC zijn financiën en wat was het personeelsbeleid?
- Zoek uit welke invloed de VOC heeft gehad op het eten in Nederland. Welke specerijen zijn hier succesvol geïntroduceerd? Waar halen we die tegenwoordig vandaan?
- In hoeverre dankte Nederland zijn rijkdom in de Gouden Eeuw aan de activiteiten van de VOC?
- Is er nu nog iets zichtbaar van de VOC op de plekken waar zij handel dreef met anderen?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Vergelijk de VOC met een grote Nederlandse onderneming nu, zoals Shell of Unilever. Hoe groot was de VOC? Hoeveel mensen had ze in dienst en hoeveel winst maakte ze? Hoeveel vestigingen waren er?
- Ga na wat er nu nog te vinden is in gemeente-archieven van steden die een grote rol speelden voor de VOC.
- Vergelijk de situatie van de verschillende betrokken bevolkingsgroepen in de tijd van de VOC met de nu geldende universele rechten van de mens. In welke opzichten werden de rechten van de mens niet gerespecteerd? Probeer uit bronnenmateriaal te halen of men dit toen als een probleem zag. Praat eens met een ethicus.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Maak een informatieve website van de belangrijkste plaatsen uit de geschiedenis van de VOC. Teken hierop de routes van de schepen en de havens die ze aandeden. Link verschillende locaties aan foto's van die plaats nu en/of aan historische documenten. Voorzie plaatsen van informatie. Zorg voor de mogelijkheid 'in te schepen' voor een bepaalde route, zodat iemand vanzelf langs de relevante documentatie/informatie/foto's wordt geloodst.
Naar Documentatie
|
ECONOMIE
GESCHIEDENIS
AARDRIJKSKUNDE
- Schrijf (en organiseer?) een historisch verantwoord toneelstuk over een personage uit de tijd van de VOC. Probeer in het verhaal één belangrijk inhoudelijk aspect te belichten.
- Maak een powerpointpresentatie over een dag uit het leven van een VOC-matroos. Probeer een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van alle dagelijkse bezigheden, en zorg dat je in de presentatie belangrijke punten aanstipt. Wat at een matroos, waar sliep hij en waar deed hij zijn behoefte? Zorg voor veel aansprekend beeldmateriaal.
- Maak een kookboek met gerechten die bereid worden met ingrediënten uit.
- Neem de klas eens mee naar plekken waar je iets van de VOC terugvindt, zoals musea, replica's van schepen, of verschillende gebouwen in je woonplaats. Kies een specifiek thema en bereid een rondleiding voor waarin je allerlei aspecten van je thema aanstipt.
Nog meer tips
In de volgende musea kun je informatie vinden over de VOC: Rijksmuseum Amsterdam Amsterdams Historisch Museum Scheepvaartmusea in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam Replica's van schepen in Amsterdam en Lelystad
|