Voorbeelden van probleemstellingen
- Hoe zijn de duinen ontstaan en hoe hebben ze zich in de loop der eeuwen ontwikkeld? Was de kust vroeger ook al zo recht en gesloten als nu?
- Voor welke economische activiteiten is het duinlandschap door de jaren heen allemaal gebruikt?
- Hoe hebben bosaanplant, waterwinning en andere activiteiten het duinlandschap, de flora en de fauna veranderd?
- We willen de duinen nu ‘ongerept’ hebben. Maar welk ‘ongerept’ is dat? Wanneer zagen de duinen er zo uit?
- Waren er in vroeger tijden ook ‘milieucrises’? Of dacht men daar toen niet over na?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Trek zelf eens de duinen in, zodat je weet waar je over schrijft. Kijk goed om je heen en ga eens op zoek naar die kleine dingen die je eigenlijk niet verwacht in de duinen. Is het alleen nog maar een zandbak, of kun je wat van de geschiedenis terugzien?
- Bezoek informatiecentra in de duinlandschappen, bijvoorbeeld Meyendel in de buurt van Wassenaar. Vergeet de bezoekerscentra van de duinwaterbedrijven niet! Je kunt hier vaak extra informatie vinden en rondleidingen krijgen. Kijk in de documentatielijst van dit pakket voor adressen.
- Interview een duinopzichter. Deze mensen werken dagelijks in de duinen en weten heel veel te vertellen over de ontwikkeling van de duinen en over haar natuur.
- Bezoek eens een archief in Zeeland, Noord- of Zuid-Holland om de historische kant van de duinen te onderzoeken. Ga bijvoorbeeld naar het Algemeen Rijksarchief in Den Haag, het Rijksarchief Noord-Holland te Haarlem of het archief van Rijnland in Leiden. Hier hebben ze prachtige historische kaarten en geschriften. Vraag om assistentie! Mensen helpen je graag. Bovendien zijn veel oude paperassen zo kwetsbaar dat je er zelf niet aan mag zitten.
- Voor dit onderzoek zul je veel naar de bibliotheek moeten om de nodige boeken te raadplegen. In de documentatielijst vind je een aantal boeken die ze lang niet overal hebben. Een bibliotheek waar je wel bijna alle belangrijke boeken over de duinen kunt vinden is de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag.
Naar Documentatie
|
GESCHIEDENIS
BIOLOGIE
AARDRIJKSKUNDE
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Maak een tijdbalk waarop je de ontwikkeling van het duinlandschap in kaart brengt. Geef flora, fauna en menselijke activiteiten aan. Vermeld voor de duidelijkheid ook een aantal belangrijke gebeurtenissen in de algemene geschiedenis van Nederland.
- Maak een diapresentatie waarin je je concentreert op een klein stukje duin waarvan je zoveel mogelijk geschiedenis kent. Liefst een gebiedje waarvan veel historische afbeeldingen te vinden zijn, natuurlijk. Maak zelf dia’s van het gebied om het duin tot leven te brengen.
- Organiseer een excursie en leid je klas rond door de duinen. Blijf hier en daar staan en gebruik dingen die je ziet om verhalen over de geschiedenis in te leiden.
Toelichting vakken
Geschiedenis en aardrijkskunde zijn de vakken die het meest direct met dit onderwerp te maken hebben. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een meer biologische invalshoek.
|