Voorbeelden van probleemstellingen
- In hoeverre kun je spreken van een ‘Nederlandse moslimgemeenschap’?
- Welke rol spelen ‘roots’ in de geloofsbeleving van Nederlandse moslims?
- Hoe wordt in de media en de politiek tegen moslims aangekeken?
- Hoe kijken Nederlandse moslims aan tegen islamisten?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Bekijk een aantal discussies op websites van Nederlandse moslims (zie de site van Martijn de Koning).
- Interview een aantal moslims/moslima’s in jouw omgeving.
- Verzamel één week lang alles over Islam dat je in de kranten en op TV kunt vinden.
- Bezoek een moskee bij jou in de buurt.
- Bekijk op de site van de Nederlandse Moslim Omroep een aantal uitzendingen.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Bediscussieer de film ‘Submission’ van Theo van Gogh en verzamel reacties in de media.
- Schrijf samen met een moslim vriend/vriendin van je een rapport over de manieren waarop jullie elkaar zien.
- Maak met een videocamera een documentaire waarin je moslims aan het woord laat.
- Maak een analyse van de berichtgeving over moslims (hoeveel moslims komen zelf aan het woord?).
Naar Documentatie
|
GESCHIEDENIS
AARDRIJKSKUNDE
MAATSCHAPPIJLEER
GODSDIENS/LEVENSBESCHOUWING
Toelichting vakken
Islam in Nederland is een maatschappelijk verschijnsel. Maatschappijleer komt hierbij dus enorm van pas. Het kan vanuit een theologisch perspectief bekeken worden in het vak levensbeschouwing. Moslims worden nogal eens ‘migranten’ genoemd. Bovendien worden zij vaak in achterstandswijken gesitueerd. Bij deze en andere ‘ruimtelijke’ issues komt veel aardrijkskunde kijken. Met de migratie van moslims als uitgangspunt is geschiedenis een interessant vak.
|