Thema  
Pakketkeuze C&M
Uitwerking

Voorbeelden van probleemstellingen
  • Ondanks het feit dat jongeren met een slechte economische status meer delicten begaan zou de groei van de jeugdcriminaliteit wel eens kunnen samenhangen met de algemene economische welvaart. Wat zou daar het verband kunnen zijn?
  • Allochtone jongeren zijn relatief oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Ook kun je zeggen dat jongeren met een slechte Sociaal Economische Status (SES) vaker delicten begaan.Is de criminaliteit onder allochtone jongeren relatief ook groter, als daarbij de SES in ogenschouw wordt genomen?
  • Komt het door slechte opvoeding van de ouders dat jongeren het criminele pad opgaan?
  • Er zijn in Nederland nog nooit zoveel delicten gerapporteerd, die gepleegd zijn door jongeren onder de 18 jaar. Zijn jongeren gewoonweg ‘slechter’ geworden, of is er een andere verklaring?
  • Welke therapieën worden gebruikt in jeugdgevangenissen of jeugdinrichtingen? Wat zijn de doelen en wat de resultaten?
  • Meiden zijn over het algemeen minder crimineel. Wat is het aandeel van meiden in de jeugdcriminaliteit? Begaan zij andere soorten delicten dan jongens?


Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
  • Zoek contact met iemand waarvan je denkt dat hij of zij wel eens ‘een avondje rondhangt en dan wel ’s rotzooi uithaalt’ en vraag een beschrijving van zo’n avond. Een beter beeld zou je natuurlijk krijgen als je eens meeliep, maar toekijken bij een overtreding maakt je medeplichtig.
  • Maak een afspraak met iemand van de politie in jouw woonplaats en vraag wat hun beleid is met betrekking tot jeugdcriminaliteit.
  • Interview iemand van een jeugdhulpverleningsinstelling (Bv. Jeugdgevangenis of een residentiële instelling als Harreveld of Veldzicht) over hun behandelwijze en behaalde resultaten.
  • Hou een enquête onder leerlingen over hun criminele gedrag. Denk goed na over hoe jongeren dan antwoorden; wellicht zegt dit wat over de drijfveren achter crimineel gedrag.


Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
  • Vraag de politie of een organisatie die daar speciale tams voor heeft samengesteld (zoals de NS) om voorlichting te komen geven. Vooral de NS hebben een mooi rollenspel.
  • Ondersteun je interview met iemand van een jeugdinstelling met bijvoorbeeld dia’s of een filmpje wat je met de geïnterviewde jongeren hebt gemaakt.
  • Bedenk of haal het uit de praktijk een voorval over een jongere die een delict heeft begaan. Discussieer met je klas over de invloed die verschillende factoren uit zijn/haar omgeving kunnen hebben gehad, die hem/haar er toe brachten dit delict uit te voeren. Denk aan karaktertrekken van de jongere zelf, zijn ouders, broers, zussen, school, vrienden, werk, woonomgeving en cultuur en beleid.
  • Presenteer de resultaten van je enquête over crimineel gedrag van leerlingen bij jou op school op een heldere manier.


Naar Documentatie
LT

Deze schoolvakken

WISKUNDE A

MAATSCHAPPIJLEER

NEDERLANDS

Nog meer tips
Volg de krant enkele weken. Je zult merken dat er (bijna) elke dag wat te lezen valt over jeugdcriminaliteit. Je kunt kiezen voor een landelijk dagblad (bv. Volkskrant, Algemeen Dagblad), maar misschien is het ook interessant juist een lokaal of regionaal onderzoek te doen. Let erop dat bepaalde kranten (Telegraaf, de meeste buurtkranten) vooral voor een ouder publiek schrijven en de criminaliteit van de jeugd erg opblazen.
Wees niet bang de politie te benaderen met vragen. Zij hebben ook een beleid om contacten te leggen met jongeren en zullen graag bereid zijn mee te werken aan een goede presentatie over jeugdcriminaliteit.

LT
© Kennisnet | Disclaimer | Over ons | Contact