Voorbeelden van probleemstellingen
- Is Polen (of elk ander kandidaat-lidstaat) klaar voor lidmaatschap van de EU?
- Hoe democratisch is de Europese Unie, en hoe zou de EU democratischer kunnen worden?
- Welke mogelijkheden zijn er voor jongeren om inspraak te hebben over de toekomst van de Europese unie?
- Hoe ver kan de EU gaan met uitbreidingen. Waar ligt dan de grens van Europa?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Vergelijk een kandidaat-lidstaat met een niet kandidaat-lidstaat (bijvoorbeeld Polen met Bulgarije)
- Vergelijk de werking van het Europese instellingen (Europees parlement, Europese commissie, Eurocommissarissen), met de werking Nederlandse instellingen (Parlement, regering, ministers)
- Interview een europarlementariër (telefonisch, of bijvoorbeeld door per e-mail vragen te sturen)
- Houd een enquête onder medestudenten met de vraag hoe Europees zij zich voelen.
- Houd de kranten bij op berichten over de EU. Maak een vergelijking met het aantal berichten over het nationale parlement. Hieraan kun je zien hoe belangrijk de EU voor ons is.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Maak een spel of quiz (met behulp van het spel op de site van de Europese beweging Nederland) om je klasgenoten te testen op hun kennis van Europa.
- Nodig een Europarlementariër uit bij jouw op school.
- Schrijf een betoog over de toekomst van de EU.
Naar Documentatie
|
GESCHIEDENIS
MAATSCHAPPIJLEER
Toelichting vakken
Kennis van geschiedenis is belangrijk om de ontwikkeling van de EU in te begrijpen. De wens van de landen om samen te gaan werken vind zijn oorsprong al in de tijd van de Grieken, maar kwam op gang na de tweede wereldoorlog. Maatschappijleer heb je nodig om de werking van verschillende bestuursniveaus te begrijpen. Daarbij wordt o.a. de werking van de Nederlandse en Europese parlementen bedoeld
|