|
51
Michael Heizer (Berkeley, Calif. 1944)
Displaced ‑ Replaced Mass no 113, 1969
graniet en beton, 30 ton graniet in een holte.
Nevada,
Silversprings
Heizer: 'Kunst als flexibel
ruilobject verliest aan waarde naarmate de economische structuur meer en
meer verzadigd raakt. Musea en particuliere collecties raken propvol, de
vloer zakt overal in van het gewicht, maar er is nog steeds werkelijke
Ruimte. Dit opgedroogde meer werd voor onbeperkte tijd aan ons verpacht,
we zouden het ook kunnen kopen. Geen kunst wordt verkocht in dit geval,
maar land. De eventuele koopakte zou het meest hanteerbare facet van het
werk zijn.'
Aanbiedingstekst: p.
58‑59
Bronnenbundel: p. 103‑107
|
|
52
Magdalena Abakanowicz (Warschau 1930)
Black Environment, 1970‑1975
sisalweefsel, 15 stuks: elk
350 x 80 x 80 cm, coll. kunstenaar
Opstelling van abakans in een
tentoonstelling in Warschau in 1975.
Aanbiedingstekst: p.
59‑61
Bronnenbundel: p. 115‑118
|
|
53 Magdalena Abakanowicz
(Warschau 1930)
Overzicht
van diverse werken uit de jaren 1968‑1975
Van
links naar rechts:
Black
Garment Rounded, 1974
sisalweefsel
en jute, 500 x 200 x 100 cm, coll. kunstenaar
Black
Garment with sack, 1971
sisalweefsel,
500 x 180 x 60 cm, coll. kunstenaar
Black
Garment rectangied, 1974
sialweefsel
met jute, 500 x 200 x 100 cm, vernietigd
Brown
Coat, 1968 sisal
weefsel, 300 x 180 x 160 cm,
Hovikodden (Noorwegen), Kunstsenter
Seated
Figures, 1974‑1975
verlijmde
jute met stalen standaards, figuren: ca 104 x 51 x 66 cm, standaards:
176 x 46 x 22 cm, coll. kunstenaar
Heads,
1973‑1975
jute
en henneptouw, 16 stuks van 84 x 51 x 66 cm tot 109 x 76 x 71 cm,
Detroit
Institute of Arts, part. col/., overige 14 col/. kunstenaar
Aanbiedingstekst: p.
59‑61
Bronnenbundel: p. 115‑118
|
|
54 Magdalena Abakanowicz
(Warschau 1930)
Backs, 1976‑1982
verlijmde jute, 80 stuks in drie maten: 61
x 50 x 55 cm, 69 x 56 x 66 cm,
72 x 59 x 69 cm.
col/. kunstenaar
Aanbiedingstekst: p.
59‑61
Bronnenbundel: p. 115‑
118
|
|
55
Christo Javacheff (dabrovo, Bulgarije 1935)
Valley Curtain, 1970‑1972
18.500 m2 nylon polyamide stof, 49.500 kg staalkabel, spanwijdte: 394 m
hoogte: 56 ‑ 111 m Grand Hogback, Rifie,
Californië
Projectdirecteur: Jan van der
Marck
Aanbiedingstekst: p.
61‑62
Bronnenbundel: p. 119‑122
|
|
56 Christo Javacheff (Gabrovo,
Bulgarije 1935)
Westelijk uiteinde van Running Fence, 1972‑1976
h. 5,8 m
Bodega Bay, Californië
Aanbiedingstekst: p.
61‑62
Bronnenbundel: p. 122‑125
|
|
57 Christo Javacheff (Gabrovo,
Bulgarije 1935)
Running Fence, 1972‑1976
1833,5 m zwaar wit nylon doek, staalkabel en staaldraad,
h. 5,8 m, 1. 40 km
Sonoma & Marin Counties,
Californië
Het Running Fence liep van het
oosten naar het westen in de nabijheid van Freeway 101 ten noorden van San
Francisco. De stof was verdeeld in 2050 banen, hing aan een staalkabel en
werd gespannen door 2050 palen die elk 6,3 m lang waren met een diameter
van ongeveer 8 cm. Van deze palen stak 90 cm in de grond en ze waren
verankerd met 60.000 m staaldraad en 14.000 haringen. De stof was met in
totaal 350.000 haken aan de kabels bevestigd. Na het project bleef er ter
plekke geen enkel zichtbaar spoor van over.
Aanbiedingstekst: p.
61‑62
Bronnenbundel: p. 122‑125
|
|
58 Christo Javacheff (Gabrovo,
Bulgarije 1935)
Pont‑Neuf, 1975‑1985
40.00 m2 polyamide weefsel, 13.000 m touw, 12,1 ton staalkabel
Parijs
De gebruikte stof leek op
zijde met zijn kleur van zand en zijn gouden weerschijn.
De touwen dienden om de stof
in bedwang te houden en de voornaamste vormen en details van de brug te
accentueren.
Aanbiedingstekst: p. 6 1 ~62
Bronnenbundel: p. 125‑127
|
|
59
Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) De Rijksdag in Berlijn, 1978
collage, 55,8 x 71,1 cm
Aanbiedingstekst: p. 62
|
|
60
Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935)
De Rijksdag in Berlijn, 1992
Collage in twee delen (potlood, textiel, garen, pastel. houtskool, krijt
en plattegrond),
30,5 x 77,5 cm en 66,5 x 77,5 cm
Het voorstel voor het
Rijksdagproject behelsde het gebruik van een sterk synthetisch materiaal
dat beantwoordde aan alle brandveiligheidseisen en van dacron touw. Elke
gevel wordt bedekt met 5 op maat gesneden stofbanen. Als
aanhechtingspunten zal gebruik worden gemaakt van uitschuif bare palen,
die het gebouw niet zullen aantasten. Alle kwetsbare standbeelden en
ornamenten zullen door speciale kooiachtige constructies worden beschermd.
Het project zal zich in drie fasen voltrekken. In de eerste fase worden
alle werkzaamheden die niet ter plekke hoeven plaats te vinden,
uitgevoerd, zoals het op maat snijden van de banen stof en de fabricage
van de kooien en de aanhechtingspunten. De tweede fase houdt in het
installeren van de kooien, beschermlatten en aanhechtingspunten en het
naar boven brengen van de opgerolde banen stof. In de derde fase zal de
stof van boven af worden ontrold en vastgezet. Het materiaal heeft een
zilverachtig grijze kleur. Het weefsel lijkt van dichtbij vrij grof maar
ziet er van veraf soepel en glanzend uit.
Aanbiedingstekst: p. 62
|