Diaserie Groots en meeslepend (1996)

Pathos en grandeur in de beeldende kunst

Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 1996 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60]

groots-en-meeslepend51.jpg (136101 bytes)

51 Michael Heizer (Berkeley, Calif. 1944) Displaced ‑ Replaced Mass no 113, 1969 graniet en beton, 30 ton graniet in een holte. Nevada, Silversprings

Heizer: 'Kunst als flexibel ruilobject verliest aan waarde naarmate de economische structuur meer en meer verzadigd raakt. Musea en particuliere collecties raken propvol, de vloer zakt overal in van het gewicht, maar er is nog steeds werkelijke Ruimte. Dit opgedroogde meer werd voor onbeperkte tijd aan ons verpacht, we zouden het ook kunnen kopen. Geen kunst wordt verkocht in dit geval, maar land. De eventuele koopakte zou het meest hanteerbare facet van het werk zijn.'

Aanbiedingstekst: p. 58‑59 Bronnenbundel: p. 103‑107

groots-en-meeslepend52.jpg (106951 bytes)

52 Magdalena Abakanowicz (Warschau 1930) Black Environment, 1970‑1975 sisalweefsel, 15 stuks: elk 350 x 80 x 80 cm, coll. kunstenaar

Opstelling van abakans in een tentoonstelling in Warschau in 1975.

Aanbiedingstekst: p. 59‑61 Bronnenbundel: p. 115‑118

 

groots-en-meeslepend53.jpg (104244 bytes)

53 Magdalena Abakanowicz (Warschau 1930) Overzicht van diverse werken uit de jaren 1968‑1975 Van links naar rechts:

Black Garment Rounded, 1974 sisalweefsel en jute, 500 x 200 x 100 cm, coll. kunstenaar

Black Garment with sack, 1971 sisalweefsel, 500 x 180 x 60 cm, coll. kunstenaar

Black Garment rectangied, 1974 sialweefsel met jute, 500 x 200 x 100 cm, vernietigd

Brown Coat, 1968 sisal weefsel, 300 x 180 x 160 cm, Hovikodden (Noorwegen), Kunstsenter

Seated Figures, 1974‑1975 verlijmde jute met stalen standaards, figuren: ca 104 x 51 x 66 cm, standaards: 176 x 46 x 22 cm, coll. kunstenaar

Heads, 1973‑1975 jute en henneptouw, 16 stuks van 84 x 51 x 66 cm tot 109 x 76 x 71 cm,

Detroit Institute of Arts, part. col/., overige 14 col/. kunstenaar Aanbiedingstekst: p. 59‑61 Bronnenbundel: p. 115‑118

groots-en-meeslepend54.jpg (181251 bytes)

54 Magdalena Abakanowicz (Warschau 1930) Backs, 1976‑1982 verlijmde jute, 80 stuks in drie maten: 61 x 50 x 55 cm, 69 x 56 x 66 cm, 72 x 59 x 69 cm. col/. kunstenaar

Aanbiedingstekst: p. 59‑61

Bronnenbundel: p. 115‑ 118

 
groots-en-meeslepend55.jpg (127756 bytes)

55 Christo Javacheff (dabrovo, Bulgarije 1935) Valley Curtain, 1970‑1972 18.500 m2 nylon polyamide stof, 49.500 kg staalkabel, spanwijdte: 394 m hoogte: 56 ‑ 111 m Grand Hogback, Rifie, Californië

Projectdirecteur: Jan van der Marck

Aanbiedingstekst: p. 61‑62 Bronnenbundel: p. 119‑122

groots-en-meeslepend56.jpg (110804 bytes)

56 Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) Westelijk uiteinde van Running Fence, 1972‑1976 h. 5,8 m Bodega Bay, Californië

Aanbiedingstekst: p. 61‑62 Bronnenbundel: p. 122‑125

groots-en-meeslepend57.jpg (66153 bytes)

57 Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) Running Fence, 1972‑1976 1833,5 m zwaar wit nylon doek, staalkabel en staaldraad, h. 5,8 m, 1. 40 km Sonoma & Marin Counties, Californië

Het Running Fence liep van het oosten naar het westen in de nabijheid van Freeway 101 ten noorden van San Francisco. De stof was verdeeld in 2050 banen, hing aan een staalkabel en werd gespannen door 2050 palen die elk 6,3 m lang waren met een diameter van ongeveer 8 cm. Van deze palen stak 90 cm in de grond en ze waren verankerd met 60.000 m staaldraad en 14.000 haringen. De stof was met in totaal 350.000 haken aan de kabels bevestigd. Na het project bleef er ter plekke geen enkel zichtbaar spoor van over.

Aanbiedingstekst: p. 61‑62 Bronnenbundel: p. 122‑125

groots-en-meeslepend58.jpg (110366 bytes)

58 Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) Pont‑Neuf, 1975‑1985 40.00 m2 polyamide weefsel, 13.000 m touw, 12,1 ton staalkabel Parijs

De gebruikte stof leek op zijde met zijn kleur van zand en zijn gouden weerschijn.

De touwen dienden om de stof in bedwang te houden en de voornaamste vormen en details van de brug te accentueren.

Aanbiedingstekst: p. 6 1 ~62 Bronnenbundel: p. 125‑127

groots-en-meeslepend59.jpg (176992 bytes)

59 Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) De Rijksdag in Berlijn, 1978 collage, 55,8 x 71,1 cm

Aanbiedingstekst: p. 62

groots-en-meeslepend60.jpg (154047 bytes)

60 Christo Javacheff (Gabrovo, Bulgarije 1935) De Rijksdag in Berlijn, 1992 Collage in twee delen (potlood, textiel, garen, pastel. houtskool, krijt en plattegrond), 30,5 x 77,5 cm en 66,5 x 77,5 cm

Het voorstel voor het Rijksdagproject behelsde het gebruik van een sterk synthetisch materiaal dat beantwoordde aan alle brandveiligheidseisen en van dacron touw. Elke gevel wordt bedekt met 5 op maat gesneden stofbanen. Als aanhechtingspunten zal gebruik worden gemaakt van uitschuif bare palen, die het gebouw niet zullen aantasten. Alle kwetsbare standbeelden en ornamenten zullen door speciale kooiachtige constructies worden beschermd. Het project zal zich in drie fasen voltrekken. In de eerste fase worden alle werkzaamheden die niet ter plekke hoeven plaats te vinden, uitgevoerd, zoals het op maat snijden van de banen stof en de fabricage van de kooien en de aanhechtingspunten. De tweede fase houdt in het installeren van de kooien, beschermlatten en aanhechtingspunten en het naar boven brengen van de opgerolde banen stof. In de derde fase zal de stof van boven af worden ontrold en vastgezet. Het materiaal heeft een zilverachtig grijze kleur. Het weefsel lijkt van dichtbij vrij grof maar ziet er van veraf soepel en glanzend uit.

Aanbiedingstekst: p. 62

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60]