havo/tehatex realisme  ± 1840 - 1890

te vergroten

printversie

inleiding 

 

Onder invloed van industriële en maatschappelijke ontwikkelingen ontstaat meer aandacht voor realiteit van het heden.

Factoren die daarbij een rol spelen:

  • het positivisme: nadruk op zintuiglijk waarneembare feiten
  • aandacht voor het individu. De enkeling temidden van de massa: sociale inslag

de beeldende kunst

Bouwkunst
  • controverse tussen architecten (steen) en ingenieurs (gietijzeren constructies)
  • enorme toename van het aantal openbare gebouwen, bruggen, spoorwegstations, fabrieken, warenhuizen en winkelgalerijen
  • nieuwe bouwtechnieken leiden tot zakelijker aanpak: functionalisme, standaardisatie, glas, gietijzer en later staal 
  • neo-stijlen blijven veelvuldig toegepast (zie Romantiek)

kunstenaars: Paxton

Het idee van een wereldtentoonstelling stamt uit Engeland, dat in de 19e eeuw koploper was op het gebied van industriele ontwikkeling. Met de steun van Engelse zakenlieden werd in 1851 de eerste wereldtentoonstelling georganiseerd in het Hyde Park te Londen. Het succes overtrof alle verwachtingen .[Lees verder.............]
  Beeldhouwkunst

Weinig beeldhouwkunst in de stijl van het Realisme:

  • richten op de eigentijdse werkelijkheid
  • uitbeelding o.a. van de arbeiders
 

Schilderkunst

  • vooral aandacht op de verschijning van mensen en dingen 

  • duidelijk een sociaal karakter 

  • buiten schilderen (plein-air) door fabrieksmatig vervaardigde verven in tubes werd mogelijk 

  • school van Barbizon 

kunstenaars: Corot, Millet, Courbet, Daumier, Menzel

Omstreeks 1820 trokken veel schilders naar het gehucht Barbizon, op de grens van het Woud van Fontainebleau en de glooiende vlakte van Chailly. Zij brachten in zekere zin de lessen van Valenciennes in praktijk. Hij raadde zijn leerlingen aan snelle natuurstudies te maken, die niet meer dan twee uur in beslag namen. Voor een opkomende of ondergaande zon moest een half uur zelfs voldoende zijn. [Lees verder]

toegepaste kunsten

Gebruiksvoorwerpen
  • Geen aparte stijl voor gebruiksvoorwerpen

Mode-/textielvormgeving

man:

  • na 1850 kreeg de kleding van de man de samenstelling die we nu nog kennen nl: jas, hemd, vest, colbert, broek en hoed

• vrouw:

  • smalle taille door een strak korset, De crinoline (onderrok in halve bolvorm verstevigd met buigzame metalen koepels) verving de talloze onderrokken. De kleding vertoonde felle kleurcontrasten. Veelvuldige toepassing van stoffen met ruitmotieven, streepdessins en Oosters borduurwerk. Geen sleep, voetvrije rok, gladde mouwen.

Fotografie: Daguerre

Tussen 1829 en 1833 deden Joseph Nicephore Niepce en Louis Daguerre experimenten met lichtgevoelige materialen. Niepce was lithograaf, hij woonde in midden Frankrijk. Daguerre was een Parijzenaar. In de woonplaats van Daguerre ontmoetten zij elkaar in augustus 1827. Twee jaar later maakten ze de afspraak samen te gaan werken. [Lees verder]

Realisme [Samenstelling M Stamsnijder]
  De Digitale School 2008
  Bron: Beeldende Vorming mei 1988. Samenstelling Commissie Dijkstra (VLH, NVTO, AVDTEX)