Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 
home
terug
opnieuw zoeken
opnieuw zoeken

Kleding 1980 - 1985: De jaren tachtig

Dit is een onderdeel van een serie over Kledingstijlen van eind 19de eeuw en 20ste eeuw: 1890 - 1980

In de beginjaren van deze periode ondervond de westelijke wereld een duidelijke teruggang in de economie. Wellicht daardoor ontstond een algemene tendens van teruggrijpen naar oude waarden. Men werd weer ambitieus en prestatiegericht. Men hechtte opnieuw waarde aan omgangsvormen (etiquetteboeken!). Zelfs jonge mensen droegen weer klassiekere kleding, de vrouwen rokken, de mannen pakken. Grote Italiaanse ontwerpers als Georgio Armani en Gianni Versace sloten aan bij deze tendens met hun mooi gemaakte kleding voor mannen en vrouwen, altijd van de duurste materialen. In Nederland maakten Puck en Hans mode op internationaal niveau. Bijna architectonisch van benadering en met grote invloed zijn de zogenaamde 'Nieuwe Klassiekers' als Anne Marie Beretta, Thierry Mugleren Claude Montana.

Afb. 4, japon, 1980, katoen met ingeweven ruit in blauw, groen, roze en wit (Johan van den Acker's textielfabriek, Gemert), ontworpen door Marianne David (geb. 1935)
      Inhoud

 

 © Centraal Museum Utrecht
Afb. 1, kledingset bestaande uit hes, broek, hoed, zonnebril, shawl, mitaines en schoenen, 1982, blauwe en zwarte katoen, zwart leer, zwart stro styling Cora Kemperman voor Mac & Maggie © Centraal Museum Utrecht
 © Centraal Museum Utrecht
Afb. 2, mantel, 1982, wol in grijs, bruin, paars, groen, beige en camel
ontworpen door Peter Rozemeijer (1947-1987)  © Centraal Museum Utrecht
 © Centraal Museum Utrecht
Afb. 3, set bestaande uit blouson, rok, sjerp en mantel, voorjaar 1985, paars satin duchesse van viscose; roze nylon kant; groen satin duchesse van viscose; groene badstof, ontworpen door Nico Verhey (geb. 1950)  © Centraal Museum Utrecht

Japan bleef cultureel en economisch belangrijke impulsen geven aan het westen. Dank zij Issey Miyake en Kansai Yamamoto zijn de verbrede schouderlijn en de kimonomouw uit het modebeeld van de jaren tachtig niet meer weg te denken. Tegelijk kwam er een reactie op de rijke, smaakvolle harmonie die was opgebouwd in de jaren zeventig.
Provocerend en algemeen gezien als de belangrijkste vernieuwende ontwerper is Jean Paul Gaultier. Hij combineerde haute couture met punk-elementen, een mode met omgekeerde naden, rafels en gaten en een bewust niet smaakvol kleurgebruik. Ook in de binnenhuisarchitectuur en de vormgeving blijkt een dergelijke reactie op 'de goede smaak' te ontstaan. De Italiaanse Memphisgroep voert deze stroming aan. Kenmerkend zijn 'lege' interieurs, een gebruik van primaire kleuren en een neiging naar kitscherig surrealisme.

De kleding van de VROUW: enerzijds zeer vrouwelijk als de kleding van filmsterren uit de jaren dertig. Duidelijk accent op buste en heupen, meer japonnen en rokken.
Anderzijds heel jongensachtig - Comme des Garçons - met veel te ruime mannenkleding: overhemd met stropdas, wijde met ceintuur bij elkaar gesjorde broek en 'oversized' blazer. Daarbij een hoog opgeknipt sprieterig kapsel. Daarnaast een opleving van het klassieke mantelpak en het herenkostuum voor vrouwen. Nog steeds worden er op grote schaal schoudervullingen gebruikt om een verbreed silhouet te verkrijgen.
De mantel: lang en ruim. Veel driekwart en zevenachtste mantels.
De sportieve kleding: sportkleding wordt straatmode: skijacks, tennishaarbanden, golfbroeken, shorts, aerobic dancingpakjes. Broeken net boven de enkels.
De avondkleding: terugkeer van het officiële avondtoilet (strapless!).
De badkleding: badpakken met hoog opgeknipte pijpen.
De onderkleding: invloed van de jaren dertig. Lingeriesets in satijn. Kousen met naden, panties in fan- tasiedessins. Meer sexy details.
Het haar: sluik, op kaakhoogte in de bobbed-stijl van de jaren twintig. Piekige jongenskoppen met gel.
De hoed: meer hoeden. Vilten herenhoeden.
De accessoires: brede gedrapeerde ceintuurs. Veel kitschjuwelen. Tassen passend bij schoenen.
De schoenen: hakken laag tot geheel plat. Gymschoenen en laarzen.

 


De kleding van de MAN: twee duidelijke stromingen: een terugkeer naar de klassieke zakelijkheid en een grote invloed van allerlei sporten. Mannenkleding valt soepeler door minder stijf binnenwerk. Broeken met bandplooien. Aandacht voor mooie overhemden en dassen. Geruite golfbroeken.
De jas: nieuw zijn lange tweedjassen met ceintuur en herwaardering voor de klassieke trenchcoat.
Het ondergoed: voor het eerst sinds jaren iets nieuws: onderbroeken naar het model van boks- en sportbroekjes.
Het haar: kort en ongeschoren, permanent en een coupe soleil. Baarden zijn ouderwets, een stoppelbaard van twee dagen zeer trendy.
De schoenen: jongeren basketbal- en trimschoenen. Terugkeer van de klassieke veterschoen.

 

De kleding van de KIND: sportief en doelmatig. Nieuw is de sterke merkbewustheid.

 

De STOFFEN: onder invloed van de rafelstijl' ook gekreukte stoffen. Veel natuurlijke materialen als zuiver scheerwol, katoen, linnen en zijde. Veel tweeds. Groot aanbod van breigarens.
De kleuren: aanvankelijk veel pastels. Daarnaast veel zwart en wit. Na '84 fellere kleuren.

© Tirions kostuumgids, Marian Conrads en Gerda Zwartjes 

 

Lees verder over de kleding in de vorige periode:
Nostalgie 1970 - 1980

 



Hoofdartikel:
•  Kledingstijlen van eind 19de en 20ste eeuw: 1890 - 1980
 
Instelling:
Digitaal Erfgoed Nederland