Zoeken naar cultuur in Nederland
 
  Reis door cultuur in Nederland
 
  over cultuurwijs abonneer
 

HOOFDARTIKEL
home
terug
zoeken
zoeken

Van sportschoen naar streetwear

Het dragen van sportschoenen is vrij nieuw. Aan het begin van de vorige eeuw begon men speciale schoenen te maken om tot betere sportprestaties te komen. Maar gaandeweg werden sportschoenen onderdeel van het dagelijkse modebeeld.

Eind jaren '70 ontstaat in Amerika de tendens om sportschoenen te dragen
 
 
 
 
 
 
als zogenaamde streetwear. Jongeren uit de buitenwijken van grote steden, zoals de Bronx in New York, gaan hun sportschoenen ook als dagelijks schoeisel dragen. Dit doen ze omdat sneakers veel goedkoper zijn dan leren schoenen. Maar al snel worden de sneakers een manier om je te onderscheiden. Dit zie je vooral bij hiphoppers en skateboarders. De Nike Air Jordan is een schoen van hiphoppers. Vans worden gedragen door de skaters. Ook nu vertegenwoordigen de zogenaamde retroschoenen een lifestyle. Subculturen kunnen een merk maken en breken.

Sinds de jaren '80 gebruiken ontwerpers van sportschoenen nieuwe technologie en materialen bij de ontwikkeling van hun schoenen, waardoor compleet nieuwe modellen zijn ontstaan. Door te werken met computers kunnen ontwerpers de schoenen driedimensionaal bekijken. Hierdoor  ontstaan allerlei ingewikkelde aërodynamische modellen met snufjes als luchtkussentjes, pompsystemen en nestels (veters), strepen en andere versieringen. 
Ook de modeontwerpers hebben de sportfabrikanten geďnspireerd. Sportschoenfabrikanten vragen bekende modeontwerpers ontwerpen te maken voor hun label, zoals Alexander van der Slobbe voor Puma en Yohji Yamamoto voor Adidas. Een andere trend is dat modemerken zoals Tommy Hilfiger en Prada nu ook sneakers op de markt brengen. Daarnaast heb je nog de streetwearmerken zoals DC Shoes, Soaps en Acupunture.

Eind jaren '90 ontstaat de vraag vanuit het publiek naar wat eenvoudiger modellen zonder ingewikkelde gadgets. De retroschoen doet zijn intrede. Het merk Converse brengt een abstracte versie van hun classic uit 1917. Nike greep terug op hun running shoe (atletiekschoen) uit 1972.
Tegenwoordig is er een grote vrijheid in het modebeeld. 'Wees vooral jezelf' is de slogan. Allerlei stijlen worden gemixt. Een paar sneakers kun je gerust onder je nette pak dragen.

Carine van Vugt


Inhoud:
• Adidas
• Nike
• Reebok
• Quick
• Converse
• Acupuncture
 
Instelling:
Schoenenmuseum
 
Publicatiedatum:
6 augustus 2004