Het Canadese bureau Adbusters is vooral bekend vanwege zijn antireclame (zie archief). Het veelgelezen Adbusters Magazine bevat parodieën op advertenties van diverse multinationals.
Vermaard is bijvoorbeeld de parodie op Calvin Klein, waarin een graatmager fotomodel kotsend wordt afgebeeld. Aardig is ook de nepcommercial waarin een dame in jaren vijftig-kledij een
Prozac-wasmiddel aanprijst met de aanbeveling 'Washes your blues away'. Verder moet vanzelfsprekend Coca-Cola het dikwijls ontgelden.

In Nederland bestaat zoiets nog niet, evenmin als in andere westerse landen trouwens. Rini Hartman van het Haagse 'communicatiecollectief' Paradigm Shift, vind dat daarin verandering moet komen - daarbij mede geïnspireerd door het al even vermaarde en even antikapitalistische boek 'No logo' van Naomi Klein.

Op zijn voorlopige site subvertise.nl ('The art of cultural resistance') kunnen belangstellenden en potentiële donors zich melden.

 

videofragment NoLogo 1  videofragment NoLogo 2  videofragment NoLogo 3