Pop Art (afkorting van popular art) is de naam van een stroming in de moderne beeldende kunst uit de vijftiger jaren. Verschillende figuratieve Pop Art stijlen ontwikkelden zich gelijktijdig in Groot-Brittannië en in de Verenigde Staten. In Frankrijk ontstond een verwante stroming: het Nouveau Réalisme. Maar in alle landen waar industrialisatie en commercie een grote ontwikkeling doormaakten, is er wel sprake van een vorm van Pop Art, gekleurd door de traditie van de eigen cultuur.

De popkunstenaar vond inspiratie in de media; strips, advertenties, pin-ups, beelden van beroemde personen en filmsterren uit kranten en tijdschriften. Artikelen uit de supermarkt en massaproducten zoals kleding, huishoudelijke apparaten, voedsel in blik, of etenswaren zoals hamburgers en sandwiches dienden tot voorbeeld. Of de autocultus en de modelwoning met moderne badkamer, wc en keuken. Kunstenaars brachten ze in reusachtige afmetingen in beeld, herhaalden ze eindeloos of gaven ze in ongewoon perspectief weer. Al die anonieme producten leverden een nieuwe beeldende taal op, waarin een relatief klein aantal symbolen de kunst herkenbaarheid maakte.
Pop Art beelden kwamen uit de consumptiemaatschappij; in deze maatschappij was de levensstandaard zo verhoogd dat mensen allerlei nieuwe producten konden aanschaffen.

Andy Warhol stelde:
" Het mooiste van Amerika is dat de rijkste consumenten in feite dezelfde dingen kunnen kopen als de armste. Als je TV zit te kijken en Coca Cola ziet, weet je dat de president cola drinkt, Liz Taylor cola drinkt en; kijk eens aan, jij zelf kunt ook cola drinken."