Thema
|
Beschrijving van het thema
De hoge studielast van de Tweede Fase was één van de voornaamste redenen om in 1999 de staking tegen de Tweede Fase te organiseren. Naar aanleiding van deze staking nam staatssecretaris Adelmund een aantal tijdelijke maatregelen ter verlichting. Dat 'tijdelijke' werd door het onderwijs en de politiek met argusogen bekeken en versterkte het vertrouwen in de Tweede Fase niet bepaald. Het Tweede Fase Stakingscomité (TFS) heeft een jaar na de staking een enquête onder scholieren gehouden om te onderzoeken wat nu de algemene opinie is. Er waren bijna 2700 reacties, waarvan 44% van de ondervraagden de Tweede Fase sinds vorig jaar vindt verbeterd en 56% niet. In plaats van weer een staking, wil het TFS met de uitslagen van de enquête nu waar mogelijk gesprekken aangaan met het ministerie. Dat is wel een andere opstelling. Hoe komt het ministerie trouwens zelf aan informatie over ervaringen met de Tweede Fase in de praktijk?
Interessante vragen
- Waarom is de Tweede Fase ingevoerd?
- Was de staking tegen de Tweede Fase én het Studiehuis of is er een onderscheid te maken tussen deze twee begrippen?
- Denken leerlingen en leraren hetzelfde over de Tweede Fase en het Studiehuis? Wat zijn de overeenkomsten en wat de verschillen?
- Denken leerlingen en leraren hetzelfde over de Tweede Fase en het Studiehuis? Wat zijn de overeenkomsten en wat de verschillen?
- Moet je alle kennis en vaardigheden op school verwerven of zou dat ook buiten school kunnen met bijvoorbeeld baantjes?
- Moet je alle kennis en vaardigheden op school verwerven of zou dat ook buiten school kunnen met bijvoorbeeld baantjes?
- Waarom is de Tweede Fase ingevoerd?
- Was de staking tegen de Tweede Fase én het Studiehuis of is er een onderscheid te maken tussen deze twee begrippen?
- Wat is het effect geweest van de staking op het onderwijsbeleid?
- Wat is het effect geweest van de staking op het onderwijsbeleid?
Naar Uitwerking
|
|
|