Voorbeelden van probleemstellingen
- Welke manier werkt beter om als middelbare scholier je mening over de Tweede Fase te uiten? Een staking of een forum op een speciale website of naar aanleiding van een enquête onder scholieren in gesprek gaan met het ministerie van OC&W?
- Boekt het LAKS resultaten waar je als scholier daadwerkelijk wat aan hebt?
- Wat zouden volgens jou leraren moeten kunnen en weten om optimaal les te geven in het Studiehuis? Hoe zijn jouw ervaringen op je eigen school?
- Wat doet het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (OC&W) om de uitvoering van de Tweede Fase te verbeteren?
- Was alle ophef over de Tweede Fase gevolg van de startproblemen, of was de kritiek vooral gericht op de plannen zelf?
- Wat zijn de verschillen tussen leerlingen van 20 jaar geleden en een leerling van nu? Sluit de onderwijsvernieuwing van de Tweede Fase ook aan bij de wensen van de 'nieuwe' leerling?
- Welke manier werkt beter om als middelbare scholier je mening over de Tweede Fase te uiten? Een staking of een forum op een speciale website of naar aanleiding van een enquête onder scholieren in gesprek gaan met het ministerie van OC&W?
- Boekt het LAKS resultaten waar je als scholier daadwerkelijk wat aan hebt?
- Wat zouden volgens jou leraren moeten kunnen en weten om optimaal les te geven in het Studiehuis? Hoe zijn jouw ervaringen op je eigen school?
- Wat doet het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (OC&W) om de uitvoering van de Tweede Fase te verbeteren?
- Was alle ophef over de Tweede Fase gevolg van de startproblemen, of was de kritiek vooral gericht op de plannen zelf?
- Wat zijn de verschillen tussen leerlingen van 20 jaar geleden en een leerling van nu? Sluit de onderwijsvernieuwing van de Tweede Fase ook aan bij de wensen van de 'nieuwe' leerling?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Vergelijk de discussies over de Tweede Fase van scholieren van de betreffende websites en de bevindingen in de monitor van het ministerie van OC&W.
- Interview leraren op je school hoe zij over de Tweede Fase denken. Neem een voor- en tegenstander. Geef ook een conclusie.
- Houd een enquête onder leerlingen in de bovenbouw over wat in hun ogen het verschil is tussen leerlingen van 20 jaar geleden en de 'nieuwe' leerling (bijvoorbeeld baantjes naast school).
- Vergelijk de discussies over de Tweede Fase van scholieren van de betreffende websites en de bevindingen in de monitor van het ministerie van OC&W.
- Interview leraren op je school hoe zij over de Tweede Fase denken. Neem een voor- en tegenstander. Geef ook een conclusie.
- # Houd een enquête onder leerlingen in de bovenbouw over wat in hun ogen het verschil is tussen leerlingen van 20 jaar geleden en de 'nieuwe' leerling (bijvoorbeeld baantjes naast school).
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Organiseer een discussie in de klas met een leraar die voorstander is van de Tweede Fase en/of een leraar die tegenstander is van de Tweede Fase.
- Haal de kernpunten uit deze discussies en schrijf een artikel voor de schoolkrant of maak een ontwerp voor een link van de website over de Tweede Fase van je eigen school.
- Maak een rapportage over een 'nieuwe' medeleerling. Maak hiervan ook foto's voor een website of presentatie: het dynamische leven van een scholier in de Tweede Fase (of juist een uitgeputte leerling?).
- Organiseer een discussie in de klas met een leraar die voorstander is van de Tweede Fase en/of een leraar die tegenstander is van de Tweede Fase.
- Haal de kernpunten uit deze discussies en schrijf een artikel voor de schoolkrant of maak een ontwerp voor een link van de website over de Tweede Fase van je eigen school.
- Maak een rapportage over een 'nieuwe' medeleerling. Maak hiervan ook foto's voor een website of presentatie: het dynamische leven van een scholier in de Tweede Fase (of juist een uitgeputte leerling?).
Naar Documentatie
|
WIKSUNDE A
MAATSCHAPPIJLEER
NEDERLANDS
Nog meer tips
- Over de Tweede Fase en het Studiehuis is veel te vertellen. Probeer in het kader van dit werkstuk de onderwerpen in te perken tot bijvoorbeeld de staking en de studielast, de 'nieuwe' leerling of de invloed van scholieren op het onderwijsbeleid.
- Bekijk de schrijfstijl van de scholieren, de leraren en ambtenaren. Kijk kritisch welke stijl het beste aansluit bij je lezerspubliek. De stijl van een betoog is weer anders dan van een rapportage.
- Verzin bij een enquête uit de losse pols vragen. Ga dan na wat je precies wilt weten. Selecteer de vragen die aan deze criteria voldoen en schrap de rest. Andere mensen vinden het weer prettiger om van tevoren te bedenken wat ze willen weten en bedenken dan de vragen. Bekijk welke strategie jou het meest ligt.
- Over de Tweede Fase en het Studiehuis is veel te vertellen. Probeer in het kader van dit werkstuk de onderwerpen in te perken tot bijvoorbeeld de staking en de studielast, de 'nieuwe' leerling of de invloed van scholieren op het onderwijsbeleid.
- Bekijk de schrijfstijl van de scholieren, de leraren en ambtenaren. Kijk kritisch welke stijl het beste aansluit bij je lezerspubliek. De stijl van een betoog is weer anders dan van een rapportage.
- Verzin bij een enquête uit de losse pols vragen. Ga dan na wat je precies wilt weten. Selecteer de vragen die aan deze criteria voldoen en schrap de rest. Andere mensen vinden het weer prettiger om van tevoren te bedenken wat ze willen weten en bedenken dan de vragen. Bekijk welke strategie jou het meest ligt.
|