Thema
|
Beschrijving van het thema
Elk jaar wordt op 4 mei overal in Nederland herdacht. Ook dit jaar zal het op die dag om acht uur twee minuten stil zijn. De meeste mensen brengen de stilte door voor de buis, anderen bij een monument en weer anderen gedenken het hele jaar door. Hoewel de Tweede Wereldoorlog al meer dan 50 jaar achter ons ligt en drie kwart van de huidige Nederlandse bevolking de bevrijding niet heeft meegemaakt, wordt er toch in alle lagen van de bevolking bij stilgestaan. Er is maar één Tweede Wereldoorlog geweest, maar de herdenking ervan kent uiteenlopende facetten. Belangrijk hierbij zijn de direct betrokkenen; verschillende groepen mensen in Nederland met verschillende oorlogservaringen. Zo hebben sommigen gevochten op de Grebbeberg, sommigen maakten het bombardement op 14 mei 1940 in Rotterdam mee, anderen werden later in de oorlog als dwangarbeider ingezet of hadden een rol in het verzet. Mensen die de oorlog in voormalig Nederlands-Indië hebben meegemaakt. Nabestaanden en overlevenden van systematisch vervolgde groepen, zoals joden, Jehovah's Getuigen en Sinti en Roma. Natuurlijk verschillen de individuele ervaringen binnen die groepen ook. Met het herdenken van de oorlog wordt geprobeerd ruimte te bieden aan verschillende herinneringen en de verhalen door te geven aan een generatie die de oorlog niet heeft meegemaakt. De Tweede Wereldoorlog doet nog altijd veel stof opwaaien. Als een herdenking niet zorgvuldig wordt georganiseerd kan de herdenking inzet worden van conflicten. Die conflicten gaan dan eigenlijk niet over de herdenking zelf, maar over de manier waarop we de geschiedenis bespreken. Als je je verdiept in dit thema zul je meer leren over de waarde van herdenken. Je leert ook dat de geschiedenis niet een eenduidig en objectief verhaal is, maar een optelsom van individuele ervaringen.
Interessante vragen
- Op welke manieren wordt de Tweede Wereldoorlog herdacht?
- Verandert de manier waarop we herdenken naarmate de tijd verstrijkt?
- Is herdenken alleen voor nabestaanden of voor iedereen?
- Wat is de functie van rituelen bij herdenkingen?
- Wat is de functie van beeldende kunst, literatuur en poëzie bij herdenken?
- Kunnen we met het herdenken van de Tweede Wereldoorlog zorgen dat er nooit meer zoiets gebeurt?
Naar Uitwerking
|
|
|