Voorbeelden van probleemstellingen
- Is het verlagen van de stemgerechtigde leeftijd naar zestien jaar bevorderlijk voor de interesse van jongeren in de politiek?
- Hebben jongerenraden werkelijk invloed of bestaan ze louter voor de show?
- Welke mogelijkheden hebben jongeren om invloed uit te oefenen op besluiten die in de gemeente (het onderwijs, hulpverleningsinstellingen) worden genomen?
- Hoe kan de politiek interessanter worden gemaakt voor jongeren?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Neem een enquête af onder leerlingen bij jou op school.
- Interview de ambtenaar en wethouder bij jou in de gemeente die jeugdbeleid in zijn / haar portefeuille heeft.
- Interview politiek actieve jongeren.
- Participerende observatie: loop een korte stage op het gemeentehuis / in een hulpverleningsinstelling om de mogelijkheden (kansen) voor jongerenparticipatie te ontdekken.
- Participerende observatie: start een jongerenraad in jouw gemeente.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Organiseer een debat tussen jongeren (en volwassenen) waarbij je stellingen uit je werkstuk laat bediscussiëren.
- Formuleer een aantal aanbevelingen naar de politiek over jongerenparticipatie.
- Nodig een jongerenraad uit jouw buurt (of uit het buitenland) uit voor een presentatie van hun werkzaamheden in jouw klas. Laat ze jouw bevindingen becommentariëren.
- Organiseer een excursie voor jouw klas naar de Tweede Kamer.
Naar Documentatie
|
GESCHIEDENIS
MAATSCHAPPIJLEER
Toelichting vakken
Staatsinrichting wordt behandeld bij het vak geschiedenis en/of maatschappijleer. Actief burgerschap heeft alles te maken met de positie die je als burger inneemt in de maatschappij.
Nog meer tips
Hoofdstuk 2 uit het boek van Micha de Winter ‘Kinderen als medeburgers: kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief’ biedt je een goede inleiding op het thema jongerenparticipatie.
|