Voorbeelden van probleemstellingen
- In sommige werken wil Job Koelewijn een gerichte reactie of handeling oproepen met zijn kunstwerken bij de bezoeker. Wat voor rol speelt de bezoeker binnen de werken van Job Koelewijn?
- In 1999 maakte Job Koelewijn een boek waarin op 718 pagina’s steeds hetzelfde gedicht van Robert Frost werd afgedrukt. Ook in zijn andere werken speelt poëzie een centrale rol. Op welke manieren gebruikt en verwerkt Koelewijn poëzie in zijn werken?
- Sommige tijdelijke werken van Job Koelewijn zijn sterk verbonden aan een plaats, zoals een galerie. Maar anderzijds spelen zijn achtergrond en geboorteplaats, en zijn tijdelijke verblijf in New York, een rol in zijn werk. Op welke manieren zijn deze plaatsgebonden invloeden terug te zien in zijn werken?
- In een interview vertelde Job Koelewijn dat hij zijn werk als kunstenaar ziet als het spelen met de realiteit. Ga dieper in op een aantal van Koelewijns werken, uit verschillende periodes, en onderzoek hoe hij speelt met de realiteit. Hoe realistisch zijn de werken?
- De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst is niet de eerste kunstprijs die Job Koelewijn heeft gewonnen. In de afgelopen jaren heeft hij ook de Charlotte Köhler Prijs (1996), de Sandbergprijs (1999) van het Amsterdamse Kunstenfonds en de Nebest Kunstprijs (2002) gewonnen. Wat vinden kunstkenners zo goed aan het werk van Job Koelewijn?
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Verdiep je in de dichters waardoor Job Koelewijn zich laat inspireren, zoals Marsman en Lucebert. Raadpleeg eventueel een literatuurhandboek om meer informatie in te winnen. Hoe wordt hun poëzie gekenmerkt? Wat valt je zelf op? Probeer door middel van het lezen van interviews (zie Documentatie) te achterhalen wat Job Koelewijn zo aanspreekt in deze gedichten. Probeer deze informatie te koppelen aan de kunstwerken van Job Koelewijn, en onderzoek hoe hij deze inspiratie heeft toegepast.
- Verschillende musea hebben werken van Job Koelewijn in hun vaste collectie. Raadpleeg de website van Galerie Fons Welters (zie beneden voor link) waar de werken van Job Koelewijn te zien zijn en probeer ze te gaan bekijken. Let, terwijl je de kunstwerken bekijkt, goed op je eigen rol en reactie. Als het onmogelijk is om de werken in het echt te bekijken, probeer dan recensies te vinden van de tentoonstellingen van Job Koelewijn. Vaak hebben grote en gespecialiseerde bibliotheken archiefmappen van kunstenaars. Probeer je voor te stellen hoe het zou zijn om het werk in het echt te zien. Ga, met deze informatie in je achterhoofd, naar een museum of een galerie voor moderne kunst, zie Documentatie voor links naar musea en galeries.
Kun je andere kunstenaars vinden die net zo sterk zintuiglijk zijn? Kun je andere werken vinden die ook op een bepaalde manier om interactie vragen tussen het kunstwerk en de bezoeker? Of probeer kunstwerken te vinden die een totaal andere reactie bij de bezoeker teweegbrengen. Verwerk je bevindingen in een vergelijkend verslag. - Onderzoek de waardering die Job Koelewijn krijgt in de kunstwereld. Ga op zoek naar juryrapporten van de prijzen die Job Koelewijn heeft gewonnen. Deze rapporten kun je via internet vinden, bijvoorbeeld van de Nebestprijs op (zie beneden voor link). Lees ook krantenartikelen en recensies (zie Documentatie). Onderzoek wat juryleden en kunstcritici van de werken van Job Koelewijn vinden. Wat zijn de sterke punten? Kent zijn werk ook zwakkere punten, sommige critici vinden zijn werk bijvoorbeeld ‘te Nederlands’? (Hans den Hartog Jager / NRC/10-12-04) Wat vind jezelf? Verwerk je gegevens in een zelfgeschreven recensie van een zelfbezochte tentoonstelling van Job Koelewijn of een andere kunstenaar.
http://www.fonswelters.nl
www.nebest.nl
Naar Documentatie
|
CULTURELE EN KUNSTZINNIGE VORMING
NEDERLANDS
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Organiseer in je klas een test over de invloed van geur. Probeer twee klaslokalen identiek in te richten met hetzelfde werk van Job Koelewijn, waarin hij geur gebruikt. Hierbij kun je een kopie of een plaatje van internet gebruiken, maar zorg dat het een duidelijk beeld is en je klasgenoten een goed idee krijgen van het werk. Verspreid in een van de klaslokalen de desbetreffende geur, dus neem zelf bouillonblokjes mee of babypoeder. Laat beide groepen een enquête invullen waarin je vragen stelt over het kunstwerk. Gebruik hiervoor vragen als “Welke gevoelens roept dit werk bij je op?”, “Waar doet dit werk je aan denken?” of maak meerkeuzevragen. Vergelijk hierna de antwoorden met elkaar en leg je klasgenoten het verschil uit. Laat aan de hand van deze test, door middel van een presentatie, andere werken van Job Koelewijn zien.
- Organiseer naar aanleiding van je bevindingen over poëzie in het werk van Job Koelewijn een kleine tentoonstelling met verschillende van zijn werken. Kies gedichten uit die bij de kunstwerken passen en hang deze in de tentoonstelling. Of kies zelf muziek uit die jij bij de kunstwerken vindt passen. Leg door middel van een presentatie of een handleiding aan je klasgenoten uit waardoor je tot deze keuze bent gekomen.
- Organiseer een ‘kunstverkiezing’ in de klas. Kies naast Job Koelewijn nog vier andere kunstenaars uit. Raadpleeg een kunstencyclopedie en probeer een spraakmakende en uiteenlopende combinatie te maken. Laat de kunstwerken aan je klasgenoten zien en geef in een presentatie uitleg over het werk en de kunstenaars. Hierna kun je een discussie houden; probeer je klas door middel van probleemstellingen aan het denken te zetten. Wie is de beste kunstenaar? Wat maakt zijn werk zo goed? Moet kunst mooi zijn of ook een betekenis hebben? Zijn jullie het met elkaar eens of lopen de meningen sterk uiteen? Wie wint de prijs van beste kunstenaar?
Toelichting vakken
Het vak Nederlands komt bij dit onderwerp van pas omdat Job Koelewijn zich vaak laat inspireren door (Nederlandse) poëzie.
|