Thema
|
Beschrijving van het thema
Al vanaf de oudste beschavingen wordt er nagedacht over de wijze waarop moet worden omgegaan met de jongere generatie. Dit denken bepaalt voor een groot gedeelte de plaats van kinderen en jongeren binnen een samenleving. Zo hangt het bijvoorbeeld van dit denken af of kinderen verplicht naar school moeten of niet; of kinderen zelf belangrijke beslissingen over hun leven mogen nemen of niet, en wat men binnen een samenleving beschouwt als ‘volwassen’. In de jaren zeventig was er een grote groep mensen die vond dat opvoeding, en dus bemoeienis van ouderen met het leven van jongeren, een onterechte beperking van de vrijheid van deze groep is. Zij vonden dat alle mensen, en dus ook kinderen, vrij zijn om over hun eigen leven te beslissen. Dit denken heeft een enorme invloed op de manier waarop er nu met kinderen wordt omgegaan. Voordat je een goed onderbouwde mening kunt vormen over hoe er moet worden omgegaan met kinderen is het goed om te weten hoe grote pedagogen en filosofen in het verleden over opvoeding dachten. Wat vonden zij en wat voor argumenten gebruikten ze? Waarover verschillen ze van mening en wat vind jij daar van? De standpunten van deze denkers kunnen dienen als uitgangspunt voor verdere discussie. Misschien dat jij zelf je mening over hoe de opvoeding er uit zou moeten zien nog bijstelt.
Interessante vragen
- Is het goed dat kinderen naar school moeten?
- Moeten we opvoeden tot onafhankelijke individuen of tot participerende burgers? Moeten we daar een keuze tussen maken?
- Mogen ouders helemaal zelf bepalen hoe ze hun kinderen opvoeden?
- Verschillen kinderen fundamenteel van volwassenen of zijn ze alleen jonger?
- Waarin verschilt een Montessorischool van een openbare school?
- Waarom zouden kinderen niet volledig over hun eigen leven mogen beslissen?
- Wat versta je onder volwassenheid?
Naar Uitwerking
|
|
|