Thema  
Pakketkeuze C&M
Uitwerking

Voorbeelden van probleemstellingen
  • Wat voor verschillende opvoedkundige ideeën zitten er achter scholen voor bijzonder onderwijs (Montessori, Vrije school, Freinet, etc.)?
  • Waarom bestaan er aparte plichten voor kinderen (bijv. schoolplicht)? Waarom mogen anderen (bijvoorbeeld ouders) over kinderen beslissen?
  • Wat is een belangrijk verschil tussen het pedagogische denken van Plato en dat van Rousseau en hoe zou dit verschil in het leven van kinderen tot uitdrukking komen?
  • Kinderen hebben bepaalde rechten die volwassenen niet hebben (denk aan de kinderbescherming). Waarom moeten kinderen extra beschermd worden?


Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
  • Doe een literatuuronderzoek naar de visies van een aantal grote opvoedingsdenkers.
  • Als je ouders en jij het aankunnen zou je met hen in gesprek kunnen gaan over de manier waarop ze jou opvoeden en opgevoed hebben. Je zult zien dat ze er meer over hebben nagedacht dan je zou zeggen.
  • Bezoek een school voor bijzonder onderwijs (bijvoorbeeld een Montessorischool) en interview de directeur over de opvoedkundige ideeën achter de betreffende vorm van onderwijs.
  • Kinderen worden soms uit huis geplaatst als het thuis niet meer goed gaat. Probeer er achter te komen waarom ze bij hun ouders wegmoeten (interview mensen van de kindertelefoon of de kinderbescherming).
  • Maak een vragenlijst voor opvoeders (bijvoorbeeld ouders of leraren) en laat deze door een groep opvoeders invullen. Vergelijk de antwoorden en geef een kritische analyse. Hoe wordt er in het algemeen over opvoeding gedacht en ben je het daar mee eens?  


Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
  • Ontwerp een plan voor een nieuwe school voor bijzonder onderwijs (zoals bijvoorbeeld een Montessorischool) die is gebaseerd op jouw opvoedkundige ideeën.
  • Organiseer een debat tussen leraren met verschillende opvoedkundige standpunten. Treed hierbij zelf op als voorzitter.
  • Jij herschrijft het Nederlandse wetboek. Wat zouden de rechten en plichten van kinderen zijn als jij minister was. Je moet hier natuurlijk wel goede argumenten en voorbeelden bij geven.
  • Schrijf een werkstuk waarin je de opvoedkundige ideeën van een twee of meerdere opvoedingsdenkers uitlegt en laat deze daarna met elkaar in debat gaan over een hedendaags opvoedkundig probleem.


Naar Documentatie
LT

Deze schoolvakken

GESCHIEDENIS

MAATSCHAPPIJLEER

FILOSOFIE

LICHAMELIJKE OPVOEDING

Nog meer tips
  • Grote dagbladen als de Volkskrant en het NRC hebben vaak (bijvoorbeeld op zaterdag) een aparte bijlage over opvoeding en onderwijs. Hierin kun je zien wat actuele thema’s zijn in het denken over opvoeding. 
  • Denken over opvoeding kom je overal tegen. In wetten en beleid bij de overheid, in theorie, in boeken, op school en thuis. Maak eerst een duidelijke keuze in wat je interessant vindt zodat je een selectie kunt maken in de documentatie die je gaat gebruiken.
  • Beperk je niet alleen tot de literatuur. Opvoeding is iets praktisch, probeer om je heen te kijken waar je voorbeelden ziet van opvoedingssituaties. Door er met mensen over te praten krijg je een beter beeld van wat er in de boeken wordt verteld.
  • Je zult misschien een heleboel dingen horen of lezen waar je het helemaal niet mee eens bent, omdat het afwijkt van je eigen mening. Probeer je toch altijd te verplaatsen in het argument van de ander en probeer je voor te stellen wat deze bedoelt. Het is een kenmerk van grote denkers dat ze de argumenten van hun tegenstanders serieus nemen.

© Kennisnet | Disclaimer | Over ons | Contact