Thema
|
Beschrijving van het thema
De kerken in Nederland lopen leeg. De zondagen worden gevuld met andere activiteiten dan psalmen zingen en naar een preek luisteren. Er wordt op zondag uitgeslapen of gesport. De vanzelfsprekendheid van het wekelijkse bezoek aan de kerk, is voor een groot deel verdwenen. Vooral onder jongeren is de laatste decennia de kerkgang enorm teruggelopen. De kerk lijkt jongeren weinig te kunnen bieden. Maar de conclusie dat de moderne jongvolwassene 'dus' niet in religie geïnteresseerd zou zijn, klopt niet. Een groot deel van die groep blijkt zich namelijk wel thuis te voelen bij een christelijke organisatie als de EO. De vraag is wat die organisatie biedt dat de kerk niet kan bieden, en of dat zit in 'de boodschap' of in de manier waarop de EO zich aan jongeren presenteert. Verdiep je met dit werkstukpakket in de verschillende manieren waarop christelijke organisaties jongeren aan zich willen binden.
Interessante vragen
- Welke strategieën gebruikt de EO om het eeuwenoude evangelie aantrekkelijk te maken voor hedendaagse jongeren?
- Hoe gebruikt de omroep moderne communicatiemiddelen om een 2000 jaar oud verhaal over te brengen, en maken andere christelijke organisaties daar ook gebruik van?
- Is het een speciaal soort jongere dat zich aangesproken voelt door de EO?
- Wat biedt de EO jongeren nog meer, behalve het 'woord van God'?
Naar Uitwerking
|
|
|