Voorbeelden van probleemstellingen
- Op welke manier speelt de Evangelische Omroep in op de huidige jongerencultuur?
- Verschilt de manier waarop de Evangelische Omroep zich profileert onder jongeren van de manier waarop andere organisaties dat doen? (Wat is bijvoorbeeld het verschil met hoe de 'Samen-op-Weg-kerken' zich aan jongeren presenteren? En wat is het verschil of de overeenkomst met hoe de omroep Veronica dit doet?)
- Wat is de achtergrond van de jongeren die aangetrokken worden door de Evangelische Omroep (christelijke achtergrond, opleidingsniveau)?
- Waarin schuilt de aantrekkelijkheid van de Evangelische Omroep voor jongeren uit deze tijd? (Wat levert het iemand op om zich bij de EO aan te sluiten?)
Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten
- Bezoeken van specifieke EO-activiteiten voor jongeren (de jongerendag, praise-avonden, etc.) en daar mensen interviewen.
- Bekijken van televisieprogramma's van de Evangelische Omroep en analyseren wat voor al dan niet christelijke jongeren aantrekkelijk zou kunnen zijn.
- Vergelijken van de website van de Evangelische Omroep met websites van andere, niet-christelijke organisaties die op jongeren zijn gericht (bijvoorbeeld Veronica).
- Informatie opvragen over de Ronduit-club, de jongerenorganisatie. Zij kunnen informatie verschaffen over ledentallen, maar ook over de achtergrond van hun leden.
Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden
- Bij een presentatie kun je de wervende website van de EO laten zien, naast die van Veronica of die van de Samen-op-Weg-kerken.
- Aan de hand van je analyse van het succes van de EO, zou je een reclamecampagne voor een andere christelijke organisatie kunnen opzetten.
- Een schriftelijk verslag als eindproduct kun je 'opleuken' door pakkende citaten te gebruiken uit de interviews die je hebt afgenomen.
- Als je een presentatie houdt, dan kan het aantrekkelijk zijn om een deel van een interview te laten horen.
- Ook geschikt voor een presentatie (naast een verslag) is een fragment van de EO-jongerendag, of een deel van een EO-televisieprogramma als 'Jong', gepresenteerd door Marc Dik.
Naar Documentatie
|
MAATSCHAPPIJLEER
GODSDIENST/LEVENSBESCHOUWING
Nog meer tips
- Het bezoeken van een activiteit van de EO, toegespitst op jongeren, zal je de beste informatie verschaffen over de aantrekkelijkheid van de beweging voor jongeren. Ook de mensen die je daar te spreken kunt krijgen, kunnen je over hun beweegredenen vertellen. Zo heb je informatie uit de eerste hand. De ervaring leert dat deze mensen meestal wel in zijn voor een gesprek en geïnteresseerden graag te woord staan.
- Een dagblad als Trouw heeft elke dag een speciale pagina over religie. Je hebt grote kans daar actueel nieuws over dit thema aan te treffen. Ook het archief van die krant kan van pas komen.
|