Massacultuur in de tweede helft 20e
eeuw |
Cursieve titels zijn
aanbiedingsteksten bij de bronnenbundelteksten
Eindtermen/subthema's:
|
Popart en massamedia |
|
Kleding in massacultuur
en subculturen |
|
Popmuziek,
filmmuziek, electronische muziek |
|
Multidisciplinaire
kunst |
|
Postmodernistische kunst in relatie
tot massacultuur |
|
Verzamelingen |
|
Kunst
en religie: levensbeschouwing:
|
Visies op geschiedenis
|
|
Grote
verscheidenheid in levensbeschouwingen |
|
Veelheid
van betekenissen door citaten en fragmenten |
|
Items |
|
Kunst en esthetica: |
Geen
vaststaande esthetische normen |
|
Herwaardering
ornament |
|
Herwaardering
verhalende verwijzingen |
|
Complexiteit
en tegenspraak |
|
Herwaardering
figuratie |
|
Cultuurrealisme |
|
Originaliteit |
|
Grensoverschrijdingen
van veel kunstdisciplines |
|
Kunstenaar en opdrachtgever: politieke en economische macht: |
Opleiding |
|
Opdrachtgevers
voor zgn. hoge cultuur, subsidies en sponsors |
|
Opdrachtgevers:
massacultuur; marktmechanismen |
|
Het
spanningsveld tussen hoge en lage kunst |
|
Maatschappelijke
organisatie |
|
Verzamelingen |
|
Kunst en vermaak: |
Showbusiness,
Hollywoodfilms |
|
Popmuziek;
soaps, videoclips, musicals |
|
Kleding |
|
Kunst, wetenschap en techniek: |
Reproduceerbaarheid |
|
Computertechnieken
en elektronische kunst |
|
Audiovisuele
media |
|
Simulaties |
|
Virtual
reality |
|
Kunst
intercultureel: |
Stijlcitaten
uit verschillende culturen |
|
Fusion,
samensmelting |
|
Wereldwijd
opereren van kunstenaars |
|
Maatstaven
voor kunst; westers versus cultuurrealisme |
|