Diaserie Naar het leven?
Een onderzoek naar 'realisme' in de beeldende kunst
Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 1991 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.
[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-54]
51. Richard
Artschwager (Washington 1923) Richard Artschwager houdt zich
bezig met suggestie en werkelijkheid in de waarneming. Het beeld 'Chair'
heeft als titel stoel en suggereert een meubel waarop gezeten kan worden.
Het is geen stoel want de maten maken een normaal gebruik als stoel
onmogelijk. De gesloten vorm van twee tegen elkaar geplaatste rechte
blokken is bekleed met een vergroot patroon van gevlamd notenhout. De
elkaar tegensprekende verhoudingen benadrukken het feit dat het hier om
een kunstwerk gaat; aan de andere kant is het vrijwel onmogelijk om aan de
suggestie 'zetel' te ontkomen. Door zijn benaming dwingt Artschwager die
suggestie af. |
|
52.
Richard Artschwager (Washington 1923) De geslotenheid van het blok
waar de titel een open vorm doet verwachten, veroorzaakt ook hier desoriëntatie
bij de beschouwer. Aanbiedingstekst
p. 59‑60 |
|
53. Jeff
Koons (Jork PA 1955) 'Hoe kan men de
onweerstaanbare aantrekkingskracht van kitsch verklaren?' (Clement
Greenberg) Wat kunstenaars als Koons eind jaren '80 in New York maken, is
door het inhaken op een bekend en populair beeldreservoir op zichzelf veel
simpeler dan de filosofie die er aan ten grondslag ligt. De mate van 'nog
nooit vertoond' zijn, de durf om op de rand van kitsch te balanceren en
het commerciële succes lijken de waarde van de kunst te bepalen. Aanbiedingstekst
p. 60‑62 |
|
54. Haim Steinbach (Israel 1944) op de in drie ongelijke
hoogtes verdeelde schap staan twee pagode~achtig opgestapelde torens van
knalrode pannen, vier amberkleurige kerosine lampen en in het midden drie
groepjes van steeds twee digitale wekkers met lichtgevende rode cijfers.
De keuze van Steinbach wordt naar zijn zeggen bepaald door zijn waardering
voor ontwerp, kleur en functie van de voorwerpen. Er kleven zekere
risico's aan de 'etalerende' werkwijze van Steinbach. Nieuwe eigenaren
kunnen zo gauw een werk het atelier uit is, de authenticiteit van het werk
aantasten door eenvoudig met de componenten te schuiven of onderdelen te
wijzigen. ook is het al voorgekomen dat een klant zeggenschap wilde hebben
over de samenstelling door voor zijn familiestukken een plaats op de schap
te eisen. Met andere woorden: waar hecht de kunstenaar eigenlijk zijn naam
aan? De waarde wordt voor een deel meebepaald door wat er op de plank
staat en Steinbach kiest steeds kostbaarder objecten zoals de antieke
potten uit het Middenoosten in zijn 'Jugs and mugs nr 2'. Aanbiedingstekst
p. 62‑63 |
[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-54]