KUA: Massacultuur in de tweede helft van de twintigste eeuw

Invalshoek 6.2: Kunst en esthetica 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

6.2.0.- Een academiedocent is boos, omdat hij een punaisegaatje ontdekte in het schilderij van een student. Deze had met een touwtje aan de punaise een cirkel getrokken op zijn doek. Hoe haalde de student dat in zijn hoofd? [Lees verder........]

6.2.1- Verdwijnende grenzen. Bouwkunst en vormgeving hebben altijd een dienende functie die op gespannen voet staat met louter esthetische aanspraken van de autonome kunst. Dat geeft deze toegepaste kunsten een lagere status waartegen ze zich met wisselend, zij het uiteindelijk toenemend succes hebben verzet. [Lees verder...]

Opdracht 6.2.A.- Verdwijnende grenzen

6.2.2- Verdwijnende grenzen. De vervagende grens tussen de verschillende genres of kunstdisciplines. [Lees verder...]

 

6.2.3- Verdwijnende grenzen. Het afbrokkelende onderscheid tussen kunstwerk en omgeving, dat tot uiting komt in nieuwe genres als installatie, environment, happening, performance, landschapskunst en virtuele kunst. [Lees verder...]

6.2.4- Verdwijnende grenzen. Mondriaantruien en Picasso-gerechten [Lees verder...]

6.2.5- Verdwijnende grenzen. Een minstens even belangrijke grensvervaging is die van het verdwijnende onderscheid tussen kunst van de zogenaamde elitecultuur en populaire cultuur, een grensvervaging die nauw samenhangt met die tussen kunst en leven en tussen kunst en omgeving. [Lees verder...]

6.2.6- Verdwijnende grenzen. Zo bestaat er al lang een traditie van schandaalverwekkende optredens.  Bij deze bijeenkomst provoceren van het publiek: pas de turbulente reacties maakten de opvoering tot een geslaagde opvoering. [Lees verder...]

 

6.2.7- Verdwijnende grenzen. Naast het onderscheid tussen kunst en omgeving vervaagt ook het onderscheid tussen heden en verleden. [Lees verder...]

6.2.8.- Een graffiti-ontwerp driedimensionaal in beton uitvoeren. De architecten Marc en Nicole Maurer ontwerpen het aan de hand van een tag' (graffiti-handtekening) van Zedz voor de nieuwe campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Het is een voorbeeld van de werkwijze van het jonge architectenduo. [Lees verder........]

6.2.9.- Rob Scholte is één van de belangrijkste Nederlandse schilders van dit moment. Zijn werk is omstreden, zoals het hoort. Is dat omdat hij voornamelijk bestaande afbeeldingen gebruikt? Kan dat zomaar? Is Rob Scholte slechts uit op geschokte toeschouwers? [Lees verder...............]

Opdracht 6.2. C.- Rob Scholte

6.2.10.- Zijn eerste boek, Complexity and Contradiction, publiceerde Robert Venturi (1925) in een reeks over de theoretische grondslagen van de moderne architectuur. Hierin zette hij al zijn bezwaren tegen het modernisme op een rijtje. Het leek je reinste ketterij: de slogan van Mies 'minder is meer' draaide hij om tot 'minder is vervelend'. [Lees verder.......]

 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

09-12-2014