|
|
KUA: Massacultuur in de tweede helft van de twintigste eeuw Invalshoek 6.2: Kunst en esthetica [invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6] |
|
|
6.2.0.- Een academiedocent is boos, omdat hij een punaisegaatje ontdekte in het schilderij van een student. Deze had met een touwtje aan de punaise een cirkel getrokken op zijn doek. Hoe haalde de student dat in zijn hoofd? [Lees verder........] |
|
6.2.1- Verdwijnende
grenzen. Bouwkunst en vormgeving hebben altijd een dienende
functie die op gespannen voet staat met louter esthetische aanspraken van
de autonome kunst. Dat geeft deze toegepaste kunsten een lagere status
waartegen ze zich met wisselend, zij het uiteindelijk toenemend succes
hebben verzet. [Lees verder...]
Opdracht 6.2.A.- Verdwijnende grenzen |
|
6.2.2- Verdwijnende
grenzen. De vervagende
grens tussen de verschillende genres of kunstdisciplines. [Lees
verder...]
|
|
6.2.3- Verdwijnende grenzen. Het afbrokkelende onderscheid tussen kunstwerk en omgeving, dat tot uiting komt in nieuwe genres als installatie, environment, happening, performance, landschapskunst en virtuele kunst. [Lees verder...] |
|
6.2.4- Verdwijnende grenzen. Mondriaantruien en Picasso-gerechten [Lees verder...] |
|
6.2.5- Verdwijnende grenzen. Een minstens even belangrijke grensvervaging is die van het verdwijnende onderscheid tussen kunst van de zogenaamde elitecultuur en populaire cultuur, een grensvervaging die nauw samenhangt met die tussen kunst en leven en tussen kunst en omgeving. [Lees verder...] |
|
6.2.6-
Verdwijnende grenzen. Zo bestaat er al lang een traditie van
schandaalverwekkende optredens. Bij deze bijeenkomst provoceren van
het publiek: pas de turbulente reacties maakten de opvoering tot een
geslaagde opvoering. [Lees verder...]
|
|
6.2.7- Verdwijnende grenzen. Naast het onderscheid tussen kunst en omgeving vervaagt ook het onderscheid tussen heden en verleden. [Lees verder...] |
|
6.2.8.- Een graffiti-ontwerp driedimensionaal in beton uitvoeren. De architecten Marc en Nicole Maurer ontwerpen het aan de hand van een tag' (graffiti-handtekening) van Zedz voor de nieuwe campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Het is een voorbeeld van de werkwijze van het jonge architectenduo. [Lees verder........] |
|
6.2.9.- Rob Scholte is één van de belangrijkste Nederlandse schilders van dit moment. Zijn werk is omstreden, zoals het hoort. Is dat omdat hij voornamelijk bestaande afbeeldingen gebruikt? Kan dat zomaar? Is Rob Scholte slechts uit op geschokte toeschouwers? [Lees verder...............] |
|
6.2.10.- Zijn eerste boek,
Complexity and Contradiction, publiceerde Robert Venturi (1925) in een
reeks over de theoretische grondslagen van de moderne architectuur. Hierin
zette hij al zijn bezwaren tegen het modernisme op een rijtje. Het leek je
reinste ketterij: de slogan van Mies 'minder is meer' draaide hij om tot
'minder is vervelend'. [Lees
verder.......]
|
[invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6]
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
09-12-2014