KUA: Massacultuur in de tweede helft van de twintigste eeuw

Invalshoek 6.3: Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3]  [invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

6.3.- Het moderne museumgebouw ziet er allang niet meer uit als het museumgebouw zoals dat twee eeuwen geleden werd ontworpen, en lang daarna niet meer is gewijzigd. Met zuilen, een brede toegangstrap en een gesloten façade, waardoor je het gevoel moest krijgen het heilige der heilige binnen te schrijden. [Lees verder.......]
6.3.0.- Disney is een gigantisch multinationalbedrijf dat veel controle heeft over de entertainmentindustrie, zoals tv, films, muziek, radiostations en tijdschriften.  [Lees verder.......]

 

6.3.0.1.- Ondanks dat Disneyparken al een halve eeuw onder vuur staan van critici, gelden ze nog steeds als populaire vakantiebestemmingen. Al vanaf de opening in 1955 is Disneyland onderwerp van gesprek, gedachten en debatten over de (negatieve) effecten van massacultuur en consumptie. Vreemd genoeg wordt architectuur als een van de weinige aspecten wel positief bevonden door critici. [Lees verder......]

Opdracht 6.3.A.- Wie bepaalt wat kunst is?  

6.3.1.- Dali was de eerste kunstenaar in de twintigste eeuw die zich bewust was van de kracht van de populaire cultuur, de massacultuur. De camera's waren altijd gericht op Dali de branieschopper, Dali die koketteerde met zijn geldlust, met zijn perversiteiten. [Lees verder.......]  
6.3.2- Westwoods ontwerpen zijn extravagant, overdadig en vaak opzettelijk ondraagbaar. Maar zelfs bij de meest amodische vrouwen, van jong tot oud, roepen ze het verlangen op om eens, ooit, een van die scherpe mantelpakjes, ijzingwekkend koninklijke en toch schaamteloze avondjurken of bonbontenue met reusachtige feeststrik te dragen. [Lees verder..]

Opdracht 6.3.E.- Kleding in massacultuur

6.3.4.- Het Centre d’Art et de Culture Georges Pompidou is de werkelijke naam en heeft als doel de moderne kunst aan het publiek te tonen. Je vindt hier niet alleen de grootste collectie moderne kunst, maar ook een kolossale openbare bibliotheek. [Lees verder........]

6.3.5.- De Kunsthal Rotterdam is een tentoonstellingsgebouw waar jaarlijks ongeveer 25 exposities worden georganiseerd. De Kunsthal laat cultuur in de meest brede betekenis van het woord zien: oude kunst, nieuwe kunst, design, fotografie, van elitair tot populair.[Lees verder................]

Opdracht 6.3.C.- Het Groninger Museum

 

6.3.6.- Graffiti hangt in musea. Rappers, dj's en breakdancers bestormen de podia en dringen de kunstwereld binnen. Ze doen zelfs al mee aan het songfestival, in commercials en balletproducties. En de verheffing van straatcultuur tot kunst gaat steeds sneller. Wordt er vandaag ergens in een park gehackysacked, dan maakt het kunstje morgen deel uit van een podiumact. [Lees verder.............]  

6.3.8.1.- Crossovers. Popartiesten van diverse pluimage hebben ook vaak klassieke elementen in meer of minder duidelijke mate in hun songs verwerkt. In sommige gevallen zelfs zo subtiel, dat je wel heel erg goed moet luisteren om het te ontdekken. Malcolm McLaren en Giacomo Puccini zijn zo een voorbeeld. [Lees verder.......] 

 

6.3.9.- Het voorstel van regisseur Mart Dominicus om een film te maken waarin dansers en American Football-spelers met elkaars 'taal' worden geconfronteerd, leek aanvankelijk nogal ongewoon. Desondanks liet hij zich niet uit het veld slaan en het resultaat is de dansfilm Blindside Block.[Lees verder........]

6.3.10.- Crossovers. De Amerikaanse groep Metallica werd door velen als de beste heavy metalband van de jaren tachtig en negentig beschouwd. [Lees verder......]

 

Opdracht 6.3.D.- TV-drama

 

6.3.12.- In 1996 brachten de Spice Girls hun single Wannabe uit met de aanstekelijke eerste zin 'I'll tell you what I want, what I really, really want'. Het nummer was binnen de kortste tijd de populairste debuutsingle in de Britse popgeschiedenis. En de groep ontketende een van de grootste rages in de pophistorie. Spicemania stak Beatlemania naar de kroon.[Lees verder.....] 

6.3.11.- Kostte het vroeger bloed, zweet en tranen om beroemd te worden, tegenwoordig is er televisie en die zorgt voor instant roem. Populaire programma's zoals Idols demonstreren de maakbaarheid van roem. Wat betekent beroemdheid vandaag de dag? [Lees verder.......]

Opdracht 6.3.F.- Idols en massacultuur [klik op logo]

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3]  [invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

09-12-2014