Fusion

Men spreekt doorgaans van 'fusion' wanneer twee verschillende elementen op zodanige wijze samensmelten dat er een nieuw element ontstaat. Het begrip fusion vind je in deze oorspronkelijke betekenis op allerlei terreinen, zoals de natuurkunde, de kunst e.d. In de letterlijke betekenis duidt het op een 'verbinding', 'samensmelting'.

De term fusion komen we tegenwoordig vaak tegen in de wereld van de (pop)muziek en de dans waar verschillende stijlen samensmelten tot iets nieuws. We kunnen hem echter ook toepassen bij samensmelting van culturen. Het begrip fusion wordt bij dit thema dus breed gehanteerd.

Wanneer culturen heel nauw met elkaar geconfronteerd worden, kunnen als gevolg daarvan verschillende processen optreden. Die processen worden beinvloed door de tijd waarin zij zich afspelen, de plaats en andere omstandigheden.

Bij expansiedrang van volkeren zien we soms dat de cultuur van de 'veroveraar' zo dominant aanwezig is dat hij na verloop van tijd de oorspronkelijke cultuur van de 'veroverde' vrijwel geheel wegvaagt. Echter, in bepaalde gevallen zien we soms ook dat die twee culturen juist samensmelten. Het resultaat is dan als het ware een nieuwe cultuur met eigen regels, kenmerken en karakteristieken.

De dominantie van de 'vreemde' cultuur (door bijvoorbeeld de omvang van die bevolkingsgroep of de aanwezigheid van bepaalde machtsverhoudingen) kan echter ook leiden tot afweer en grote onderlinge vijandigheid. Deze afweer ontstaat uit angst om het 'eigene' verloren te zien gaan. De minderheid is dan geneigd zich des te sterker vast te klampen aan de eigen cultuur en die soms met geweld te verdedigen.

Tenslotte zijn er de situaties waarbij de minderheid juist geneigd zal zijn zich aan te passen, zo min mogelijk op te vallen of af te wijken door - in eik geval aan de buitenkant - cultuurelementen van de meerderheid over te nemen.

 

VOORBEELDEN

Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende voorbeelden te geven van fusion zoals we die vinden binnen de culturen van o.a. de Zigeuners en de Joden. In beide gevallen gaat het om heel oude culturen die zich door verschillende omstandigheden over grote delen van de wereld hebben verspreid en die soms gedeeltelijk hebben vermengd met cultuurelementen van anderen.

Ook de slavernij in de Verenigde Staten heeft geleid tot een vermenging van - in dat geval - Afrikaanse en Westerse cultuurelementen. Verder voorbeelden uit Zuid-Amerika en een vorm van fusion bij modern ballet

Vraagstelling

Toch kan in al deze situaties waar het culturen betreft de vraag gesteld worden of zulke processen leiden tot een verarming of juist tot een. verrijking van de eigen cultuur. Het antwoord daarop hangt af van de eigen bereidheid om zich open te stellen voor nieuwe dingen, van de bereidheid tot kennismaking en aanvaarding van nieuwe dingen, nieuwe gedachten.

Bij een negatieve benadering levert fusion een verarming voor beide partijen op, zij gaan immers beiden voor een deel verloren. Bij een positieve benadering levert het echter juist een verrijking op, de karakteristieken gaan immers samen op in iets geheel nieuws?

Reacties van elkaar ontmoetende of confronterende culturen zien we zowel in de geschiedenis als de actualiteit.

Ten aanzien van onze eigen Westerse cultuur kunnen we wel vaststellen dat de invloed ervan op culturen in andere delen van de wereld vaak een cultuurbeschadigend of vernietigend effect heeft gehad. De positie van die andere culturen was economisch en politiek vaak te zwak om de enorme Westerse invloed te weerstaan of om tot een synthese/fusion te komen. Het omgekeerde heeft begrijpelijker wijze niet plaatsgevonden.

Toch zijn er bijvoorbeeld talloze dingen die oorspronkelijk niet tot 'onze cultuur' hebben behoord, maar die we zo in ons op hebben genomen dat we de vreemde herkomst vaak niet eens meer kennen.

Is bijvoorbeeld iets als de aardappel (en dus ook de patat) 'typisch Nederlands' als we bedenken dat de aardappel van de Indianen uit Zuid-Amerika afkomstig is en dat we die in de Middeleeuwen nog absoluut niet kenden? Is het 'bakkie koffie' wel zo oer-Nederlands als we weten dat we koffie ook nog maar sinds een twee honderd jaar kennen dankzij de cultuur van de Turken? Hetzelfde geldt voor tabak, thee en alle specerijen.

Deze vraag komt ook telkens terug op gebied van de flora en fauna, als we spreken over natuurbeheer. Hoort de dennenboom nu wel of niet tot onze flora als we weten dat die ooit geïmporteerd werd uit Centraal-Europa? Moet de wolf - die hier tot in de 18' eeuw voorkwam - weer terugkomen? Of wordt iets 'eigen' als we het maar lang genoeg kennen of gebruiken? De mens is een beetje een 'gewoonte dier' en is niet zo erg op veranderingen gesteld. Of toch?

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum. Geraadpleegde literatuur: Geschiedenis van de westerse theaterdans  B Westra

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
01/28/2010 last update