WENEN EN DE MODERNE
MUZIEK NA DE EERSTE WERELDOORLOG |
'Die Welt der Sicherheit' - zo luidt de
titel van het eerste hoofdstuk van Die Welt von Gestern, de autobiografie
van de in 1881 in Wenen
geboren schrijver Stefan Zweig
|
 |
Het hoofdstuk begint als
volgt:
Als ik probeer, voor
de tijd vóór de Eerste Wereldoorlog, waarin ik ben opgegroeid, een
hanteerbare aanduiding te vinden, hoop ik het meest pregnant te zijn als
ik zeg: het was de gouden eeuw van de zekerheid. Alles in onze bijna
duizend jaar oude Oostenrijkse monarchie leek gebaseerd op duurzaamheid
en voor die onaantastbaarheid leek de staat zelf de hoogste garantie. De
rechten die hij zijn burgers toekende werden gewaarborgd door het
parlement, de vrij gekozen volksvertegenwoordiging en elke plicht was
precies geformuleerd. Ons betaalmiddel, de Oostenrijkse kroon,
circuleerde in zuivere goudstukken en
stond daarmee borg voor zijn eigen stabiliteit. Iedereen wist hoeveel
hij bezat of hoeveel hem toekwam, wat toegestaan en wat verboden was.
Alles had zijn norm, zijn vastgestelde maat en gewicht. Wie in het bezit
was van een vermogen, kon precies uitrekenen hoeveel rente bij elk jaar
kon verwachten, de ambtenaar en de officier konden op de kalender met
zekerheid het jaar vinden waarin ze bevorderd zouden worden of met
pensioen zouden gaan. Fik gezin had zijn vastgestelde budget en wist
hoeveel het kon besteden aan wonen en eten, aan zomervakantie en
representatie, bovendien had men beslist een klein bedrag zorgvuldig
apart gehouden voor onvoorziene gebeurtenissen, voor ziekte en medische
hulp. Wie een huis bezat, beschouwde dat als een zekere woonplaats voor
kinderen en kleinkinderen, hoeve en bedrijf werden van geslacht op
geslacht overgeërfd terwijl een zuigeling nog in de wieg lag, legde men
in de spaarpot of op de spaarbank al een eerste centje opzij voor zijn
levensweg, een kleine reserve voor de toekomst. Alles stond in dit
uitgestrekte rijk onwrikbaar op zijn plaats, bovenaan de grijze keizer;
maar, als hij zou sterven, wist men (of dacht men), zou er een volgende
komen en er zou niets veranderen in de weloverwogen orde. Niemand
geloofde aan oorlogen, aan revoluties en omwentelingen. Elke vorm van
radicaliteit en geweld leek al onmogelijk geworden in dit tijdperk van
redelijkheid.'
|
De gouden eeuw van de
zekerheid |
De Eerste Wereldoorlog maakte een einde
aan de tijd die Zweig 'de gouden eeuw van de zekerheid' noemt. Voor
Wenen waren de gevolgen van de oorlog ingrijpend: een lege gemeentekas,
vluchtelingen uit de successiestaten van de Donau monarchie die in de
stad hun heil zochten, een catastrofale werkloosheid, hongersnood,
politieke en sociale onrust. Maar men was niet van zins zich door deze
onaangename ontwikkelingen van de wijs te laten brengen. Hoewel de stad
honger leed, wilde zij de glans van haar verleden bewaren. 'Men gaf de
intellectuele pretenties, die bij een wereldstad horen ' geenszins op. |
Het muziekleven zoals dat vóór de oorlog
bestond, werd voortgezet, alsof er niets was gebeurd. De Weners wensten
zich door de na-oorlogse chaos niet van het bezoek aan opera, operette
of concert te laten afhouden. (in Die Fledermaus van Johann Strauss, de
operette aller operettes, wordt die houding trefzeker
gekarakteriseerd: 'Glücklich ist, wer vergisst, was doch
nicht zu ändern ist! Dat Wenen dan tenminste als muziekstad een
leidende rol in Europa zou blijven spelen, daarover was iedereen het
eens. Lees verder in de juiste volgorde:
1.-
Traditie en Vernieuwing
2.- De
Tweede Weense School
3.- Schönberg voor beginners
4 .-
Verein fur musikalische Privatauffuhrungen
5.-
Musikblatter des Anbruch
6.- Het
expressionisme in de muziek
|
Samenstelling
bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak KUNST/ckv-2 uit het
profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.
Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende.
Is er zonder uw
toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw
teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten
en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal
van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven
01-30-2010
last update digischool ckv 2/3 |
|