Diaserie Van beroep kunstenaar   

Een onderzoek naar de beroepspraktijk van kunstenaars en de wisselwerking met de markt

Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 2001 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60] [Dia 61-70] [Dia 71-80]

bk041.jpg (122477 bytes)

41. Petrus Josephus Hubertus Cuypers (Roermond 1827 ‑ Roermond 1921) Rijksmuseum Amsterdam. Deel opstand voorzijde aan de Stadhouderskade, 1880 Uitvoeringstekening

Aanbiedingstekst: p. 95‑97 Bronnenbundel: p. 150 ‑ 153  

bk042.jpg (128999 bytes)

42. Louis Marie Cordonnier Eerste ontwerp voor het Vredespaleis, 1906

Aanbiedingstekst: p. 98‑99 Bronnenbundel: p. 153‑157  

bk043.jpg (140250 bytes)

43. Willem Kromhout (Rotterdam 1864 ‑ Voorburg 1940) Ontwerp Vredespaleis, 1906 Dit is de inzending van de architect van het bekende Hotel Americain op het Leidseplein in Amsterdam (1898‑1900)

Aanbiedingstekst: p. 98‑99 Bronnenbundel: p. 153‑157  

bk044.jpg (126184 bytes)

44. L.M. Cordonnier en J.A.G. van der Steur Centrale hal van het Vredespaleis Den Haag De vergulde kandelaars werden geschonken door Oostenrijk. Aanbiedingstekst: p. 98‑99 Bronnenbundel: p. 153‑157  

bk045.jpg (127852 bytes)

45. Richard Meier Maquette stadhuis Den Haag, 1986

Aanbiedingstekst: p. 100‑101 Bronnenbundel: p. 157 ‑ 161  

bk046.jpg (113942 bytes)

 

46. Rem Koolhaas (OMA) Competitietekening Haags stadhuis, 1986 interieur van de grote hal

Aanbiedingstekst: p. 100‑101 Bronnenbundel: p. 157 ‑ 161  

bk047.jpg (134774 bytes)

47. Ludwig Mies vander Rohe (Aken 1886 ~ Chicago 1969) Woonflats, 1927 Stuttgart, Weisenhofsiedlung (huidige situatie)

Onder de titel Die Wohnung werd in de zomer van 1927 in Stuttgart een tentoonstelling gehouden die meer dan een half miljoen bezoekers trok. Hoofdbestanddeel van de expositie waren de modelwoningen, gebouwd door 16 architecten uit binnen en buitenland, allen voorvechters van de Nieuwe Woning. De Siedlung, het nieuwe wijkje, werd 'am Weissenhof' gebouwd, tegen een heuvelflank op het oosten buiten de bebouwde kom van de stad. Twee zaken stonden centraal, een nieuwe manier van bouwen en een nieuwe manier van wonen. De diverse mogelijkheden van de nieuwe manier van bouwen werden met verschillende voorbeelden duidelijk gemaakt. Nieuwe bouwconstructies overheersten: staalskelet (o.a. Mies, Rading, Bruno Taut, Max Taut, Gropius), betonskelet (Le Corbusier), monolietbeton (Oud), betonmontagebouw (Behrens, Gropius, Bourgeois). Voor de afwerking werden recent ontwikkelde producten gebruikt, plaatmaterialen van geperst houtwol of grof zaagsel, kurk, triplex, gips, asbest, bimsbeton. De buitengevels werden wit gepleisterd, de daken waren plat. De constructies werden toegepast in 17 één en tweegezinshuizen, twee stel woningen in rijbebouwing (Oud, Stam) en twee gebouwen met etagewoningen (Mies, Behrens). Eigenschappen van deze nieuwe manieren van bouwen: snelle bouwtijd, afscheid van het traditionele ambacht met het vele handwerk, de keus voor machinale productie en inschakeling van on- en laaggeschoolde bouwvakkers, gemakkelijk toe te passen voor serieproductie en vanwege alle factoren samen relatief goedkoop per afgeleverde woning. Andere confronteren de bezoeker dwingend met een visie op het nieuwe wonen: de 5 woningen van Oud zeer doordachte minimumwoningen; het flatgebouw van Mies appartementen met een flexibele plattegrondindeling (alleen de plaats van keuken, bad en w.c. ligt vast). Zonder uitzondering droegen de woningen van Weissenhof de strijdpunten uit van de nieuwe manier van wonen: licht, lucht, zon, ruimte, gezondheid, efficiency. Door de nieuwe technieken konden de ramen groot zijn (d.w.z. breed, niet hoog zoals vroeger) zodat licht en lucht tot in de hoeken doordrongen en er open ruimte ontstond in plaats van gesloten vertrekken. Terwille van de bezonning werden de woonkamers, de balkons en de terrassen op het zuiden of het zuidoosten georiën­teerd.

De eis van de efficiency resulteerde o.a. in concentratie van verwante of gelijke functies slaapkamers bij elkaar, keuken naast de eethoek, vereenvoudiging en reductie van verkeers'wegen' of looppaden, verbetering van de isolatie tegen geluid en temperatuurverschil, flexibele aanpassing door een vrije plattegrond, uit en opklapbaar meubilair, kastenwanden, doorgeefluiken. in de Weissenhofsiedlung zijn overal voorbeelden van deze zaken te vinden.

Aanbiedingstekst: p. 46‑49, Bronnenbundel: p. 76‑81  

bk048.jpg (127397 bytes)

48. Jacobus Johannes Pieter Oud (Purmerend 1890 ‑ Wassenaar 1963) Tuinzijde van de huizenrij in Weissenhof, 1927 Stuttgart, Weissenhofsiedlung (huidige situatie)

Aanbiedingstekst: p. 46‑49, Bronnenbundel: p. 76‑81  

bk049.jpg (150115 bytes)

49. Le Corbusier (La Caux‑de‑Fonds 1887 ‑ Roquebrune 1965)

Woonhuis, 1927 Stuttgart Weissenhofsiedlung (huidige situatie)

Aanbiedingstekst: p. 46‑49, Bronnenbundel: p. 76‑81  

bk050.jpg (110220 bytes)

50. Walter Gropius (Berlijn 1882 ‑ Boston 1969) Het Bauhaus in Dessau, 1926 (huidige situatie)

Aanbiedingstekst: p. 43‑44 Bronnenbundel: p. 70‑76

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60] [Dia 61-70] [Dia 71-80]