Diaserie Van beroep kunstenaar   

Een onderzoek naar de beroepspraktijk van kunstenaars en de wisselwerking met de markt

Centraal Schriftelijk Eindexamen Beeldende Vakken VWO 2001 (gescand en beschikbaar gesteld door: Peter Vermaas Penta College) De diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst.

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60] [Dia 61-70] [Dia 71-80]

bk071.jpg (78917 bytes)

71. Ettore Sottsass (Innsbruck 1917) Lamp Capodanno, 1979 plastic laminaat, Bauhauscollectie van Alchimia

Aanbiedingstekst: p. 78‑80, 113‑114

Bronnenbundel: p. 127‑129. 181‑183  

 
bk072.jpg (112580 bytes)

72. Alessandro Mendini (Milaan 1931) Redesign van Marcel Breuers fauteuil, 1978

Aanbiedingstekst: p. 78‑80,113‑114

Bronnenbundel: p. 127‑129, 181‑183  

 
bk073.jpg (59732 bytes)

73. Carel Visser (Papendrecht 1928) Open paraplu, 1978 diverse objecten, 60 x 100 x 100, Part.coll.

Het hoofdbestanddeel van de meeste van de beelden van omstreeks 1978‑9 is een wandelstok. Visser kocht er en‑ige tijd geleden een aantal in Londen, heel toepasselijk in het gevonden voorwerpen depot van de Engelse spoorwegen. Onder de stokken die hij uitzocht want objets trouvés worden heel gauw objets cherchés zijn klassieke Engelse modellen van glad hout maar ook knoestige takken, zo van de boom gesneden door een Turkse boer. in andere beelden is een rijzweep, een paraplu of een maatstok verwerkt. Vissers beeldhouwerschap verloochent zich niet want bij de selectie heeft de variatie in vorm kennelijk een grote rol gespeeld. Deze stokken heeft hij in een metalen montuur gevat: aan de uiteinden zijn afsluitingen gemaakt en er zijn pootjes onder gezet. Doordat ze zonder uitzondering in een horizontale stand zijn geplaatst wordt benadrukt dat ze hun oorspronkelijke functie niet kunnen vervullen; steun verlenen is er niet meer bij, ze worden gesteund. Dat dit gebeurt door weer andere reële voorwerpen, schelpen, gehalveerde eieren en horens van geiten, heeft een vervreemdend en zelfs vagelijk verontrustend effect.

Aanbiedingstekst: p. 34, 80‑81, (106), 109 Bronnenbundel: p. 48‑50, 129‑131, 176‑177  

bk074.jpg (105430 bytes)

74. Marlene Dumas (Kaapstad 1953) Het kwaad is banaal, 1984 olieverf/doek, 125 x 105

Over close ups: 'ik heb de close‑up alleen voor het menselijk gezicht gebruikt. Deze methode heeft een intimiderend en confronterend effect en dat was ook wat ik zocht. Beelden die intimiteit (of de illusie ervan) combineren met onbehaaglijkheid. Ogen hebben, ongeacht waarheen de blik is gericht, een grote impact. Het spreekt vanzelf dat de snelle, goedkope sensatie van een directe psychologische impact ook heel vervelend kan worden.'

Aanbiedingstekst: p. 34. 81‑82, (106), 109 Bronnenbundel: p. 48‑50, 131‑134, 176‑177  

bk075.jpg (145431 bytes)

75. Marlene Dumas (Kaapstad 1953) Black Drawings, 1991‑1992 Mixed medialpapier, 112 onderdelen, eik 25 x 18

Dumas wil zich niet vastleggen, ofschoon ze de mogelijke betekenis van haar werk door de titel, de begeleidende tekst en tekstpassages in het schilderij zelf, probeert in te perken. Zo distantieerde ze zich van de opvatting van de critici die in haar portretten van kleurlingen in de installatie Black Drawings een aanklacht tegen de situatie van de zwarten in Zuid‑Afrika zagen: 'iedereen heeft zijn eigen gezicht en zijn eigen huidskleur ‑ dat is wat ik zie en wat me interesseert.

Aanbiedingstekst: p. 34, 81‑82, (106). 109 Bronnenbundel: p. 48‑50, 131‑134, 176‑177  

bk076.jpg (70974 bytes)

76. Henk Urselmann La Vrille Eerste prijs HEMA‑wedstrijd wc‑borstel 1995

Uit de briefing:

De consument van vandaag is niet erg te spreken over de wc‑borstel en beschouwt deze als onhygiënisch. Hij wordt vies, is moeilijk schoon te maken en verkleurt veelal door het gebruik van reinigingsmiddelen. De borstelharen slijten te snel en zijn niet stevig genoeg. De houder komt vaak mee omhoog als de borstel wordt opgepakt. Duurzaamheid is van belang: materiaal dat niet roest en borstelharen die stevig zijn. De wc‑borstel met houder moet in ieder geval kunnen staan. De maximale

formaten zijn: 18 x 50 x 18 (inclusief houder) Het borstelgedeelte is bij voorkeu niet te zien als deze in de houder is geplaatst.Het borstelgedeelte moet bestand zijn tegen reinigingsmiddelen. Schoonmaken

moet makkelijk gaan zonder dat de borstel vervormt. Daarnaast moet de borstel zó praktisch zijn, dat óók moeilijk bereikbare plaatsen goed schoon te maken zijn (de rand en de afvoer). Tot slot moet de houder hygiënisch zijn. Jouw ontwerp mag in de winkel niet meer dan ƒ 49,95 kosten. Dat betekent dat de productie‑ en materiaalkosten ongeveer ƒ 25,‑ mogen zijn. Uit het juryrapport: Bij nadere bestudering van de HEMA‑opdracht trok Henk Urselmann de conclusie dat de klachten en problemen aangaande de wc‑borstel vooral worden veroorzaakt door de borstelharen. Volgens hem kan er ook op een andere manier en zonder borstelharen schoongemaakt worden, namelijk door middel van een flexibele vorm, voorzien van een ruw reliëf. Omdat de borstel ook onder de rand moet komen,

koos hij voor een open spiraalveer. Henk: 'Door de spiraalvorm is het mogelijk om binnen‑ en buitenrand gelijktijdig te reinigen. Bovendien heeft de flexibiliteit als voordeel dat de borstel zich optimaal aan de vorm van het toilet aanpast.' Door La Vrille naar beneden te drukken wordt het reinigend oppervlak vergroot. 'De verticale krul in de borstel zorgt daarbij voor een gelijkmatige druk in de spiraal.' De houder van La Vrille is bijna als een sokkel vormgegeven. 'De borstel kan opzichzelf staan. De houder loopt enigszins naar binnen toe zodat de geringe hoeveelheid vocht die aan La Vrille blijft hangen, wordt opgevangen.' Voor het borstelgedeelte heeft hij verschillende soorten kunststof getest die slijtvast, elastisch en bestand zijn tegen chemicaliën. Het plateau is in het model vervaardigd uit acrylglas dat gedeeltelijk mat werd gestraald.

Aanbiedingstekst: p. 114‑115 Bronnenbundel: p. 183‑186  

bk077.jpg (70170 bytes)

77. Manon Koper Pin‑in Eerste prijs HEMA‑wedstrijd tuinverlichting. 1997

Uit de briefing:

Jouw tuinverlichting moet los te plaatsen èn te verplaatsen zijn. Bovendien moet het ontwerp onderdeel zijn van een reeks, waardoor een soort ketting van lampen door de tuin ontstaat. Een eventuele verbinding tussen deze onderdelen kan verwerkt zijn in het ontwerp. De jury verwacht een werkend exemplaar, zodat ook het lichteffect kan worden beoordeeld. Het gebruikte materiaal mag in het afvalstadium niet als chemisch afval worden bestempeld. Het mag geen broomhoudende brandvertragers bevatten en geen cadmium in grotere hoeveelheden dan wettelijk is toegestaan. Het gehele ontwerp moet tenminste spatwaterdicht zijn. Energiebron voor je ontwerp: elektrische laagspanning of zonne‑enegie. Uit het juryrapport: Manon: De lamp kan worden opgehangen aan de beugel, waarin het armatuur is geklemd. Deze beugel kan ook in de grond worden gestoken. Hierdoor is de lamp op vele manieren te gebruiken. Door de manier van koppelen bepaalt de gebruiker zelf hoeveel lampjes worden aangesloten. Door het gebruik van kunststof en roestvrij staal heeft de lamp een duurzaam karakter. De jury: Pin‑in is uitstekend vormgegeven op basis van een goed uitgewerkt concept. De armaturen kunnen zowel afzonderlijk als aan elkaar gekoppeld worden gebruikt. Pin‑in is bovendien goed industrieel te vervaardigen. Dit is tijdloos design.

Aanbiedingstekst: p. 114‑115 Bronnenbundel: p. 183‑186  

bk078.jpg (78829 bytes)

78. Bart Schoonderbeek Zak‑lamp Eervolle vermelding HEMA‑wedstrijd tuinverlichting, 1997

Uit het juryrapport:

Bart: Een ontwerp dat voortkomt uit de behoefte aan een buitenlamp die op meer en verschillende plekken inzetbaar is. Als de zaklamp hangt, bijvoorbeeld over de tak van een boom, zal hij een erg beweeglijk object vormen. Op het moment dat de lamp wordt neergezet, wordt de stijfheid duidelijk. Door het verwerken van de stroomdraad binnen in het ontwerp is het materiaalgebruik minimaal. Zaklamp is gemaakt van waterafstotende stof. De stof zorgt ervoor dat de lichtbron bedekt is en dat het licht op een gelijkmatige manier wordt verspreid. De jury: Dit ontwerp is gebaseerd op een oorspronkelijke gedachte. Het product is spannend doordat een doekachtig materiaal in contact wordt gebracht met een lichtbron. De kunst van goed ontwerpen is eenvoudig kunnen denken. Het simpele

concept van een zak met twee lampen leidt tot een vernieuwend product. Het ontwerp vraagt nog wel om een aantal technische oplossingen, onder meer voor de stabiliteit en het verwisselen van de lampjes.

Aanbiedingstekst: p. 114‑115 Bronnenbundel: p. 183‑186  

bk079.jpg (93125 bytes)

79. Viktor & Rolf: Viktor Horsting (Geldrop 1969) en Rolf Soeren (Dongen 1969) C02 ‑ 12, 1994

Aanbiedingstekst: p. 115‑117 Bronnenbundel: p. 186‑187

bk080.jpg (96709 bytes)

80. Viktor & Rolf: Viktor Horsting (Geldrop 1969) en Rolf Soeren (Dongen 1969) NC 31, 1998  

Aanbiedingstekst: p. 115‑117

Bronnenbundel: p. 186‑187

 

[Dia 1-10] [Dia 11-20] [Dia 21-30] [Dia 31-40] [Dia 41-50] [Dia 51-60] [Dia 61-70] [Dia 71-80]