|
|
|
|
Eigenlijk is het postmoderne denken begonnen in de Kunst, de architectuur.
In de veertiger jaren was de Bouwkunst nog allemaal recht toe recht
aan, alles keurig recht, de ramen recht en harmonieus. Binnen de Kunst
kwam er een stroming, die zich daartegen verzette. Een gebouw kan dan
uit diverse stijlen opgebouwd zijn; Romaanse Kunst met Gotische Kunst,
enz. Het is niet vanuit één werkwijze gebouwd, hoewel
het wel functionele gebouwen kunnen zijn. Maar je ziet er alle stijlen
in terug. Het is niet logisch, niet harmonisch, het heeft van alles
wat.
De postmoderne Kunst heeft zijn wortels ook in de Jaren Vijftig en
zestig, toen Kunstenaars een enorme diversiteit aan alternatieve kunstvormen
creëerden als Alternatief voor de modernistische Kunst. Er ontstonden
land art, Environments, Happenings, Performances, Body Art, Videokunst
en later ook de computerkunst. Het technologische in de Kunst is volgens
Lucy Lippard een kenmerk van het Postmodernisme. Dit is met name het
geval bij de Amerikaanse Pop Art met zijn industriële invloeden.
Andy Warhol is een voorbeeld van een Popartkunstenaar, die door het
seriematige in zijn werk
het massaculturele en het industriële benadrukte. Zijn atelier
noemde Warhol nota bene The Factory en hij gaf ooit te kennen dat hij
graag een machine wilde zijn.
Vanaf ongeveer het midden van de jaren zeventig is er een generatie
van vormgevers opgestaan, die zich nogal massaal verzet tegen de puristische
en functionalistische uitgangspunten van de modernisten. Zij worden
de postmodernisten genoemd. Waren de modernisten bijna altijd doodserieus,
de postmodernisten etaleren graag een zeker gevoel voor humor. Dat
maakt ze overigens ook zeer ongrijpbaar en dubbelzinnig. Want niet
alleen zijn meubels utilitaire producten (modern) of rituele totems
(postmodern), het lijken immers ook vaak polemische argumenten te zijn
in een debat voor ingewijden omtrent de kwestie van goede Vormgeving.
hierin schuilt de dubbelzinnigheid van het Postmodernisme: het is vaak
niet duidelijk wat precies de bedoeling is, een ironisch argument of
een serieus Alternatief.
|
|
|
|
|
|