![]() |
|
te vergroten |
![]() ![]() |
Vroeg Renaissance — Florence — 15e eeuw Hoog- en Laat-Renaissance — Rome — 16e eeuw Maniërisme — Italië, Frankrijk, Duitsland en de Nederlanden — 16e eeuw |
|
inleiding
|
De Renaissance
(wedergeboorte) is een periode, gedurende de 15e en 16e eeuw waarin
letteren, kunst en wetenschappen tot grote bloei kwamen. De ontwikkeling
begon in de late 14e eeuw in Italië, maar breidde zich snel uit over
Europa.
Aan het ontstaan van
de Renaissance hebben een groot aantal factoren meegewerkt, o.a:
|
|
Het woord humanist ontstond in de vijftiende eeuw als een studentenwoord voor een docent aan de universiteit die les gaf in de studia humanitatis, de menswetenschappen. [Lees verder....] |
Willen we de herleving van de klassieke vormen in bijvoorbeeld de bouwkunst of in de toneelkunst, of de geestdrift voor de ontdekking en uitgave van klassieke manuscripten begrijpen, dan moeten we ze zien als onderdelen van een veel ambitieuzere onderneming. [Lees verder.....] | |
|
De centrale vraag in de kunsttheorie van de vijftiende tot de zeventiende eeuw was hoe de schoonheid in de kunst moest worden verwezenlijkt.[Lees verder..........] |
De natuur zelf, verklaart Alberti, verheugt zich boven alle andere het meest in de ronde vorm, zoals door haar scheppingen, de wereldbol, de sterren, de bomen, de dieren en hun nesten en nog veel meer zaken, wordt bewezen [Lees verder..........] | |
de beeldende kunst |
Bouwkunst
|
Scamozzi behoort tot de Italiaanse
renaissancearchitecten die in de zestiende eeuw de schoonheid van de klassieke
bouwkunst herontdekten. Net als zijn leermeester Andrea Palladio (1508- 1580)
zette hij zich af tegen de gotiek.[Lees
verder.........]
Met leesfragment uit: Dell' idea dell' architettura universale (1615) |
|
Het was een architect, Filippo Brunelleschi, waaraan de Europese beeldende kunst één van de belangrijkste vernieuwingen te danken heeft. [Lees verder......] | |
Beeldhouwkunst
ontwikkelde zich als een zelfstandige kunstuiting
Beeldhouwkunst benoorden de Alpen Tot ± 1400 Frankrijk toonaangevend in de beeldhouwkunst. Na 1400 invloed van de Nederlanden (Vlaanderen)
|
|
Deze David is het eerste, vrijstaande beeldhouwwerk van een naaktfiguur sinds de Oudheid. De oorspronkelijke bestemming van het beeld - vermoedelijk op een fontein is omstreden. Onmiskenbaar is Donatello's bewondering voor de werken uit de Klassieke oudheid terug te vinden in de berekende uitdrukking en de naaktheid van de gestalte. [Beeldhouwkunst Renaissance en Barok] | |
Schilderkunst
|
|
Nog niet zo lang geleden is deze Brancacci kapel gerestaureerd, waarbij men tot allerlei nieuwe conclusies is gekomen over wie precies de fresco's heeft geschilderd. Vasari vermeldt dat Masaccio de opdracht kreeg na de dood van Masolino maar daar heeft hij zich in vergist. Masolino overleed later dan Masaccio en ze moeten in 1423 samen de opdracht hebben gekregen en de te beschilderen stukken muur onderling hebben verdeeld. [Masaccio: De Brancaccikapel te Florence] | |
In zijn jeugd wijdde Piero zich aan de wiskunde en hoewel op zijn vijftiende beslist werd dat hij schilder moest worden bleef hij toch altijd zijn vroegere studies trouw. Het was ook juist door zijn talenten als schilder en wiskundige dat hij voor Guidobaldo da Montefeltre werkte, de vroegere Hertog van Urbino, voor wie hij veel erg mooie schilderijen op paneel maakte die voor het grootste gedeelte verwoest zijn bij een van de vele gelegenheden dat de staat door oorlogshandelingen geteisterd werd. [Piero della Francesca] | |
Zijn geboorteplaats is omstreden, hoewel zijn naam wel op Venetië wijst. Voor 1438, toen hij de Medici zijn diensten aanbood, is niets van zijn leven bekend. Van 1439 tot 1445 werkte hij samen met Piero della Francesca aan fresco's in de Sant' Egidio in Florence. [Domenico Veneziano] | |
toegepaste kunsten |
![]() De ontdekking van het Domus Aurea te Rome (in 1490) leidde tot grote populariteit van de ornamentversiering oa:
Gebruiksvoorwerpen meubelen:
keramiek:
glas:
edelsmeedkunst:
Mode-/textielvormgeving mode: vrouw:
man:
kleding man en vrouw:
|
Wandtapijtenserie; "Dame
met eenhoorn", ± 1480 - 1490. Detail van"De smaak".
Wandtapijt; "Het aanbieden van het hart", begin 15e eeuw. |
|
Hand-out Renaissance en Manierisme (kb,kg)
![]() |
|
De Digitale School 2008 | |
Bron: Beeldende Vorming mei 1988. Samenstelling Commissie Dijkstra (VLH, NVTO, AVDTEX) |