|
||
KUA: De cultuur van het moderne in de eerste helft van de 20ste eeuw Invalshoek 5.6: Kunst intercultureel [invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6] |
||
|
5.6.1.- Een bijzondere plaats neemt in Bartóks oeuvre de volksmuziek in. In 1905 was hij, samen met zijn vriend Zoltán Kodály, begonnen met het verzamelen en onderzoeken van volksmuziek. Hij reisde ervoor met een fonograaf naar alle uithoeken van Europa. [Lees verder.....] | |
![]() |
5.6.2.- Kirchner had de primitieve kunst ‘ontdekt’ in het Volkenkundig Museum van Dresden in dezelfde tijd dat de fauvisten in Parijs negersculptuur gingen verzamelen. Kirchner maakte van de beelden en voorwerpen die hij in het museum van Dresden zag vele tekeningen, die hem waarschijnlijk als voorbeelden hebben gediend. [Lees verder........] | |
![]() |
5.6.2.1.- In het begin van de
20ste eeuw was negerkunst voor rariteitenverzamelaars iets heel
bekends, maar voor kunstenaars niet. In ieder geval was Matisse de
eerste die beďnvloed werd, niet zozeer in zijn schilderkunst als wel in
zijn beeldhouwwerk, door de Afrikaanse beelden en het was Matisse die Picasso's
aandacht erop vestigde. [Lees
verder.........]
Bron en opdracht |
|
![]() |
5.6.2.2.- Picasso was degene die deze revolutie voorbereidde en inleidde met zijn grote schilderij ‘Les Demoiselles d’Avignon’ uit 1907, dat van doorslaggevende betekenis is geweest voor de ontwikkeling van de kunst.[Lees verder....] | |
![]() |
5.6.2.3.- Constantin Brancusi was op zoek naar verheven innerlijke eenvoud, waarbij hij de wezenlijke waarden van het leven in vorm probeerde te vatten. [Lees verder....] | |
![]() |
5.6.2.4.- Toen Henri Mattisse de eerste keer naar Marokko vertrok in 1911 was hij al enigszins met de Oriënt vertrouwd: schilderijen van zijn leraar Gustave Moreau en van Delacroix hadden zijn belangstelling al gewekt. [Lees verder......] | |
![]() |
5.6.2.5.- Sinds de grote Europese ontdekkingsreizen uit de 16e, 17e en 18e eeuw waren de meegebrachte reisherinneringen veelal terechtgekomen in de rariteitenkamers en kabinetten van zeldzaamheden van de groten der aarde uit die dagen. Als voorwerpen zonder enige informatie over hun oorspronkelijke functie.[Lees verder......] | |
![]() |
5.6.2.6.- Begin deze eeuw begon mevrouw Helčne KrollerMüller met haar kunstcollectie, waarin vooral de toenmalige moderne Franse schilderkunst het accent kreeg. Zij verzamelde ook oude en buiten Europese kunst. [Lees verder....] | |
![]() |
5.6.3.- Jazz werd voornamelijk door Afro-Amerikanen gespeeld, daarbij hun blues, spirituals en worksongs inbrengend en combinerend met Europese muziek en instrumenten (vooral de koperinstrumenten). [Lees verder........] | |
![]() |
5.6.3.0.- Een legendarische figuur uit de vroegste New-Orleans-periode was kornetspeler Buddy Bolden.[Lees verder........] | |
![]() |
5.6.3.1.- Paul Whiteman, (1890-1967) leider van een toonaangevend 'jazz-orkest', nam in 1923 kennis van enkele composities van George Gershwin. Whiteman streefde er naar de jazz te verheffen tot jazz die ook tot zijn recht zou kunnen komen in de concertzaal. Met Gershwin zag Whiteman de mogelijkheid om deze visie werkelijkheid te laten worden.[Lees verder.......] | |
![]() |
5.6.3.2.- Louis Armstrong werd geboren op 4 augustus 1901 in een arme wijk van New Orleans. Toen hij in 1971 stierf, werd de man die over de hele wereld bekend stond als Satchmo, algemeen erkend als één van de grondleggers van de jazz. [Lees verder........] | |
![]() |
5.6.3.3.- Al op vroege leeftijd begon Benny Goodman klarinet te spelen. Op zijn 12de stond hij op het toneel met een band en imiteerde een destijds beroemde bandleider en klarinettist. De eerste opnames maakte Goodman in 1926.[Lees verder.......] | |
![]() |
5.6.3.4.- Glenn Miller (1904-1944) was een Amerikaanse jazzmuzikant en orkestleider toen de swing populair was. Tijdens de dertiger jaren speelde hij als trombonist bij verschillende big bands. [Lees verder....] | |
![]() |
5.6.4.- De geschiedenis van de Jazz in Nederland is ontstaan naar aanleiding van een documentaireserie die de NOS in samenwerking met het NJA in 1993 heeft geproduceerd. Als voorbereiding voor het schrijven van de scripts is toen aan vijf jazzauteurs gevraagd om een fase uit de ontwikkeling van de jazzmuziek in Nederland weer te geven. | |
![]() |
5.6.5.- In Frankrijk was
weliswaar sprake van een vooroordeel op basis van kleur, maar zeker niet
van rassenhaat zoals in Amerika. Frankrijk en Parijs gaven zich over aan négritude;
een flirt met het kleurverschil. [Lees
verder........]
Opdracht 5.6.A.- La creation du monde |
|
![]() |
5.6.6.- Het aristocratische Noh-spel, dat zijn wortels diep in het religieuze ritueel heeft, ontleent zijn onderwerpen aan mythes en legendes en is in wezen een drama van de alleenspraak en de herinnering, en niet, zoals in het Westen, van het conflict. [Lees verder........] | |
![]() |
5.6.7.- Kabuki: Een lust voor het oog waren de voorstellingen, maar terwijl acteurs tegenwoordig beheersing, stilering en gesublimeerde schoonheid tentoonspreiden, ventten de actrices vroeger vooral hun bevalligheden uit. Kabuki werd in het begin van de zeventiende eeuw door vrouwen, die handelden in lichamelijk genot, beoefend.[Lees verder.......] | |
![]() |
5.6.8.- Het Chinese theater, dat sinds het begin van
de negentiende eeuw voornamelijk uit de
Peking opera heeft bestaan, is er, net als het Japanse,
voornamelijk op gericht de acteur alle ruimte te bieden. [Lees
verder.........]
|
|
|
5.6.10.- Benjamin Brittens
vocabulaire veranderde na zijn grensverleggende bezoek aan Bali, waar hij
voor het eerst in contact kwam met de eilandbewoners zelf en hun muziek
hoorde uitvoeren door de autochtone ensembles. De weliswaar kortstondige
ontmoeting had een overweldigende impact.[Lees
verder.......]
Opdracht 5.6.C.- Bron en opdrachten uit Wereldbeelden 5 |
[invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6]
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
11-12-2014