KUA: De cultuur van het moderne in de eerste helft van de 20ste eeuw

 Invalshoek 5.5: Kunst, wetenschap en techniek

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

5.5.1.- De negentiende eeuw ging er prat op de eeuw van de industriële revolutie te zijn en van de toename van de massaproduktie door nieuwe technische vindingen. Voor een musicus betekent een machine een regelmatig ritme; machinemuziek. [Lees verder.....]

 Opdracht 5.5.A.- Antheil en Leger "Ballet Mecanique"

5.5.0.- Vladimir Tatlin (1885-1953), een abstracte kunstenaar en toegewijde materialist in de kunst, had Picasso in 1913 in zijn Parijse atelier opgezocht en kende zijn driedimensionale constructies, die hij trachtte na te streven in zijn vroegste abstracte reliëfs.  [Lees verder........]  
5.5.1.1.- Tot de mechanische muziekinstrumenten worden de traditionele muziekinstrumenten gerekend, evenals de menselijke stem. De futuristische instrumenten van Luigi Russolo zoals de Intonarumori en het meer ontwikkelde Rumorarmonio worden ook gerekend tot deze categorie. [Lees verder..]
5.5.1.2.- Electrische en electronische muziekinstrumenten. Deze muziekinstrumenten hebben een langere geschiedenis dan men algemeen veronderstelt: de eerste experimenten gaan terug tot in de negentiende eeuw. Het kwam door een technische onvolkomenheid dat het eerste instrument, de 'zingende boog', werd ontwikkeld. [Lees verder...]

 

5.5.1.2.1.- Vanaf het moment dat cinema in 1896 door de gebroeders Lumière in Rusland werd geïntroduceerd, stroomden de bezoekers naar de filmvoorstellingen. Deze vonden eerst plaats in de vorm van kermisattracties, maar in 1903 werd de eerste bioscoop in Moskou geopend en er volgden vele anderen. Toch werd film pas echt een massamedium nadat Lenin in 1919 de filmindustrie nationaliseerde. [Lees verder..........]
5.5.1.3.- Alexander Rodchenko was een van de veelzijdigste Russische kunstenaars in de jaren '20 en '30. Van 1910 tot 1914 studeerde hij aan de kunstacademie van Kazan, waar hij ook zijn latere vrouw Varvara Stepanova leerde kennen. In 1914 ging hij naar Moskou en bezocht hij de Stroganov-kunstschool. [Lees verder.....]
5.5.2.- Varvara Stepanova (1894-1954) was de vrouw van Alexander Rodchenko. Zij was een constructivistisch kunstenares en kleding ontwerpster. Ze wilde dat kleding eenvoudig en functioneel was. De ontwerpen moesten geschikt zijn voor massa productie. [Lees verder.....]
5.5.3.- Stepanova vond, dat de snit van een kledingstuk  en het ontwerp van het weefsel tegelijk moest worden ontworpen. Ze schreef een artikel “Van kleding tot modellen en weefsels” ( in Vechernaia Moskva 1929) om dit idee uit te leggen. [Lees verder.....]
5.5.3.1.- In 1920 publiceerden Alexander Rodtsjenko en Varvara Stepanova een Produktie-manifest waarin zij de verwerping van de traditie en de geestdrift voor de technologie probeerden te verbinden met de communistische ideologie.[Lees verder...............] 

 

5.5.4.- In 1921 publiceert de Franse architect Le Corbusier (pseudoniem van Charles Edouard Jeanneret) "Vers une architecture" (Naar een architectuur), waarin hij een nieuwe bouwkunst voorstelt, die past in het gemechaniseerde tijdperk. Een huis moet 'een machine om in te wonen' zijn. [Lees verder.....]  
5.5.4.1.- Begin jaren dertig reisde Le Corbusier, schilder, architect en stedenbouwkundige, naar de Verenigde Staten. Toen hij de haven van New York binnenvoer en de bonte verzameling wolkenkrabbers van Manhattan zag, riep hij in extase uit: "Ik ben een Amerikaan!" [Lees verder.....]

DOOD AAN DE STRAAT!

5.5.5.- De doorbraak van de massaproduktie heeft ook zijn consequenties voor het onderwijs in de toegepaste kunsten. Het ontwerpen van bijvoorbeeld interieurs, gebruiksvoorwerpen en mode zal in steeds grotere samenwerking met de industrie gaan plaatsvinden. [Lees verder.....]

Opdracht 5.5.B.- Bauhaus: Haus am Horn

5.5.6.- In 1923 komt Schlemmer die al op de beeldhouwafdeling van het Bauhaus werkte, aan het hoofd staan van de theaterwerkplaats, samen met de Hongaar Laszlo Moholy-Nagy. [Lees verder.....] 

 

5.5.7.- Het zou het een alternatief van de grammofoonplaat kunnen noemen. Maar wel een zeek kostbaar en ingewikkeld alternatief.- een soort externe robot die op de toetsen van een piano kan spelen met behulp van geperforeerde papieren muziekrollen. Het systeem kon ook in piano's en vleugels worden ingebouwd, waardoor die 'gewoon' bespeelbaar blijven. [Lees verder]  

 

5.5.8.- In 1927 verscheen aan de rand van Stuttgart een nieuw wijkje arbeiderswoningen. Het brak met alles wat gebruikelijk was en schilderde een visioen van een nieuw leven. Met veel licht, lucht, terrassen, balkons en glas, nieuwe, industriële materialen en een hypermoderne keuken.[Lees verder....]  
5.5.9.- Architect Jan Duiker begon in 1920 met het ontwerpen van het sanatorium. Nieuw was het volledig gebruik van gewapend beton. Dit herstellingsoord voor TBC-patiënten bestond uit een hoofdgebouw, patiëntenpaviljoens, drie werkplaatsen en het dienstbodehuis 'De Koepel'. [Lees verder.......]

[invalshoek 1[invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

11-12-2014