|
|
KUA: De cultuur van het moderne in de eerste helft van de 20ste eeuw Invalshoek 5.2: Kunst en esthetica [invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6] |
|
|
5.2.0.- De jaren tien en twintig van de 20ste eeuw werden duidelijk gevoeld als het begin van een nieuw tijdperk. Overal in Europa waren kunstenaars, vormgevers en architecten enthousiast bezig om nieuwe ideeën uitte dragen en vorm te geven. Deze avant-garde publiceerde manifest na manifest over hoe het moest. De stromingen die in de beeldende kunst ontstonden, zoals het kubisme, het futurisme, het constructivisme en het expressionisme, vonden hun evenknie in architectonische experimenten.[Lees verder......] |
|
5.2.1.-
Lyrisches van Vassily Kandinsky laat het verdwijnen van de
herkenbare voorstelling zien in het werk van Kandinsky; de
abstracte kunst werd geboren. Kandinsky was tot de conclusie gekomen dat
herkenbaarheid in zijn werk datgene wat hij wilde zeggen in de weg stond.
[Lees
verder.....]
Opdracht 5.2.A.- Kunst en esthetica |
|
5.2.2.- Tussen 1900 en 1910
ontwierp Loos het interieur van een groot aantal woningen. In 1910 bouwde
hij zijn eerste villa, het Steiner-huis. In hetzelfde jaar ontstond het
huis aan de Michaelerplatz, een groot kledingmagazijn met woningen
erboven, gelegen tegenover het keizerlijk paleis de Hofburg.
[Lees verder.....]
Opdracht 5.2.D.- Adolf Loos (Het huis aan de Michaelerplatz) |
|
5.2.2.1.- In 1921 stichtte de Duitse regering het Reichskuratorium für Wirtschaftlichkeit (Rijkscommissie voor efficiëntie) dat onderzoek moest doen naar meer doelmatige productiemiddelen en werkwijzen, en daaraan bekendheid moest geven. De commissie onderzocht zaken als verlichting, werkhouding en de coördinatie van het arbeidsproces.[Lees verder.....] |
|
5.2.3.- In 1924 ontwierp een lid van de Stijl groep, Gerrit Th. Rietveld (1888-1964) in Utrecht een woonhuis voor Truus Schröder-Schräder. Haar man was pas gestorven en ze had besloten voor zich zelf en haar drie kinderen een kleiner huis te laten bouwen. Ze schakelde Gerrit Rietveld in, die ze goed kende van een eerdere verbouwing. [Lees verder.....] |
|
5.2.3.1.-Na de oplevering van de 4 woningen richtten Rietveld het pand in als modelwoning, met moderne (Rietveld) meubelen. In de drie weken van openstelling in oktober 1931 konden geïnteresseerden hun belangstelling kenbaar maken voor het huis of het meubilair.[Lees verder.....] |
![]() |
5.2.4.-
Theo van
Doesburg is vooral bekend als oprichter en redacteur van het
tijdschrift De Stijl. Van Doesburg was een veelzijdig kunstenaar -
schilder, vormgever, architect, typograaf - en hij schreef verhalen
gedichten en kunstbeschouwelijke artikelen.
[Lees verder.....]
Opdracht 5.2.E.- Theo van Doesburg (De Aubette) |
![]() |
5.2.5.-
Piet Mondriaan:
Zijn vroege werk is nog sterk gebaseerd op de waarneming van de realiteit:
hij schildert wat hij ziet. Geleidelijk schildert hij steeds abstracter,
totdat er alleen horizontale en verticale lijnen overblijven. De stappen
die hij op weg daar naartoe zette, zijn vooral in het Gemeentemuseum te
Den Haag heel goed te volgen |
|
5.2.5.1.- In 1915 en '16 huurt Mondriaan een kamer bij de musicus Jacob van Domselaer en diens vrouw Maaike. Mondriaan herkent in Van Domselaers composities uit die tijd, getiteld "Proeven van Stijlkunst", zijn eigen streven.[Lees verder........] |
|
5.2.6.- Hoewel het futurisme in 1909 door de dichter en toneelschrijver Filippo Tomasso Marinetti als literaire beweging werd gelanceerd, bezorgde het vernieuwingselan dat uit zijn oprichtingsrnanifest sprak, hem vrijwel direct aanhangers uit alle artistieke disciplines. [Lees verder.....] |
![]() |
5.2.6.1.- In oktober 1910 verscheen Marinetti's eerste theatermanifest getiteld: 'Manifesto dei Dramaturgi Futuristi' [Lees verder.....] |
![]() |
5.2.6.2.- Enrico Prampolini werd op 20 april 1894 geboren te Modena (Italië) en studeerde vanaf 1912 te Rome. Tijdens zijn studie kwam hij in aanraking met het futurisme en nam hij in 1912 deel aan een groepsexpositie. Prampolini was een veelzijdige kunstenaar die zich ook bezig hield met het ontwerpen van decors en kostuums voor het theater en de film. [Lees verder........] |
|
5.2.6.3.- In Italië gold het
kubisme als de belangrijkste impuls voor de moderne vernieuwingen van de
futuristen, die als serieuze en oorspronkelijke kunstenaars pas
publiekelijke aandacht verkregen toen zij samen met de kubisten in Parijs
anno 1912 tentoonstelden. [Lees
verder.........]
Opdracht 5.2.C.- Futurisme |
|
5.2.6.4.- Kurt Schwitters werd in 1887 in Hannover geboren en stierf in een
onbeduidend plaatsje in het Engelse Lake District in 1948. Schwitters
schilderde, beeldhouwde, dichtte, deed performances, schreef verhalen,
ontwierp reclames, was uitgever van tijdschriften en boekjes, organisator
en impresario. [Lees
verder....]
Opdracht 5.2.G is te vinden bij de bronpagina. |
![]() |
5.2.7.-
NIEUW Het muziekleven zoals dat vóór de oorlog
in Wenen bestond, werd voortgezet, alsof er niets was gebeurd. De Weners wensten
zich door de na-oorlogse chaos niet van het bezoek aan opera, operette
of concert te laten afhouden. (in Die Fledermaus van Johann Strauss, de
operette aller operettes, wordt die houding trefzeker
gekarakteriseerd: 'Glücklich ist, wer vergisst, was doch
nicht zu ändern ist! Dat Wenen dan tenminste als muziekstad
een leidende rol in Europa zou blijven spelen, daarover was iedereen het
eens.[Lees verder......]
[Traditie en Vernieuwing] [De Tweede Weense School] [Schönberg voor beginners] [Verein fur musikalische Privatauffuhrungen] [Musikblatter des Anbruch] |
![]() |
5.2.7.1.-
Schonberg
en het expressionisme. De term expressionisme had net als
impressionisme aanvankelijk betrekking op de schilderkunst. Waar het
impressionisme streefde naar de
weergave van de objecten zoals zij op een bepaald moment door de
toeschouwer worden waargenomen, werd in het expressionisme uitdrukking
gegeven aan het innerlijk
leven. |
![]() |
5.2.7.2.- Ernst Krenek (1900-1991) is een van de eerste componisten in de 20e eeuw die men als 'postmodern' zou kunnen aanduiden. De hoofdpersoon in het opera libretto "Jonny spielt auf"uit 1927 is een neger en de opera was een mix van jazz, electronische muziek, klassieke muziek en geluiden van de straat: verkeer, treinen en sirenes. [Lees verder........] |
![]() |
5.2.10.- De correspondentie
tussen Wassily Kandinsky en Arnold Schönberg is een treffend voorbeeld
van de gemeenschappelijke idealen en uitgangspunten, die kunstenaars uit
verschillende disciplines aan het begin van de twintigste eeuw deelden. [Lees
verder...........] Opdracht 5.2.F.- Briefwisseling Wasssily Kandinsky/Arnold Schönberg
|
![]() |
5.2.8.- Duncan
werd geboren in San Francisco. De lerse immigrantenfamilie waaruit zij
geboren werd keerde in 1899 naar Europa terug. In Londen bezocht zij het
British Museum en maakte er kennis met de kunst en cultuur van de Grieken.
[Lees verder.....]
Opdracht 5.2.B.- Isadora Duncan/Loie Fuller |
![]() |
5.2.9,- De Amerikaanse danseres L Fuller (1862-1928) heeft een bijzondere plaats in de danswereld. Zij was dochter van een acteurs-echtpaar en debuteerde al op 3-jarige leeftijd in kinder- rolletjes in boulevardstukken. Haar interesse voor de dans berustte naar haar eigen zeggen, op toeval. Aanleiding was haar rol in een toneelstuk. [Lees verder.....] |
[invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6]
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
11-12-2014