KUA: De cultuur van het moderne in de eerste helft van de 20ste eeuw

Invalshoek 5.1: Inleiding, kunst en religie, levensbeschouwing 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

5.1.- Een nieuwe betere tijd met een nieuwe betere mens. [Lees verder.....]

5.1.0.- Inleiding in de cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw

Opdracht 5.1.A.- Inleiding

5.1.1.- Het zou duren tot het begin van de twintigste eeuw voor de kunst zich rekenschap van de machine begon te geven, en dan nog niet in de betekenis dat er meer afbeeldingen van technische voorwerpen ontstaan. [Lees verder.......]

Opdracht onder aan brontekst

5.1.2.- Gedurende het laatste kwart van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw werd de cultuur met een haast bovennatuurlijke snelheid vernieuwd door de techniek.  [Lees verder............]

Opdracht 5.1.B.- Een monument voor Emile Levassor

5.1.2.1.- In 1877 ontwikkelde Thomas Alva Edison de fonograaf. Dit apparaat voorzag in de eerste mogelijkheid om geluid op te nemen en weer af te spelen. [Lees verder........] 

 

5.1.2.2.- Bij veel kunstenaars bestond een enthousiaste belangstelling voor wetenschap en techniek.[Lees verder.......]
5.1.2.4.-Waarop berustte het succes van het kubisme?  Zo was men al sinds de 19de eeuw op zoek naar een stijl die de moderne tijd kon belichamen. Het moest iets krachtigs zijn, met hoekige contouren en een suggestie van doelmatige nuchterheid [Lees verder.....]

Opdracht onder aan brontekst

5.1.2.5.- Paul Poiret was een invloedrijk modeontwerper uit het begin van de 20ste eeuw. Hij leefde van 1879 tot 1944.[Lees verder..........]
5.1.3.- Hun werken vormen stappen naar het gemeenschappelijke doel. Als zij willens en wetens de zelf-expressie lieten varen, dan was dat om vanuit de materialen wetten voor het scheppend bezig zijn te ontdekken. [Lees verder.....]

Lees de volgende lessen: 5.1.4, 5.3.10 en 5.3.11

Opdracht 5.1.C.- De Russische revolutionaire kunst

Opdracht 5.1.E.- Een Russisch raambiljet

5.1.3.1.- In 1920 publiceerden de broers Naum Gabo en Antoine Pevsner hun historische Realistisch Manifest om hun constructies, die in Rusland dat jaar voor het eerste tentoongesteld werden, te verklaren en te verdedigen.[Lees verder.....]
5.1.3.2.- Toen de film aan het eind van de 19de eeuw ontwikkeld werd, bestond er vanzelfsprekend nog geen traditie op dit gebied en zocht men steun bij visuele kunstvormen zoals theater, beeldende kunst en fotografie.[Lees verder.......]

Nu met fragmenten uit: Berlin. Die Synfonie der Großstadt door Walter Ruttmann

5.1.3.3.- De ontwerpen van Malevitsj werden door kunstenaars als Nikolai Mikhailovich Suetin  (1897-1954) op porselein geschilderd. Kort na 1917 grepen de revolutionairen namelijk de kans om ook op porselein propaganda te maken. [Lees verder........]

5.1.4.- De eerste stappen in de richting van de nieuwe publiekskunst werden gezet met de officiële festiviteiten in 1918 voor de eerste verjaardag van de oktoberrevolutie. Straten en pleinen werden versierd met ontwerpen van enorme afmetingen. [Lees verder..........]

Opdracht 5.1.D.- Vsevolod Meyerhold

5.1.5.- Brieven ondertekenen met een zwart vierkant, op de mouw van je jas kun je ook al zo een vierkant aantreffen! Luister en kijk naar de nieuwe taal van de Suprematisten! 

5.1.6.- Vernieuwingen van het ballet in Rusland. [Lees verder....]  

 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

11-12-2014