Oleografie
|
Een chromolithografie die d.m.v. blinddruk voorzien is van een structuur, b.v. een linnenstructuur, en die bestreken is met vernis, ter imitatie van een olieverfschilderij.
|
Oplage
|
Het totaal aantal exemplaren van een prent, gedrukt na de proefdrukken en de épreuves d'artiste. Hoeveel exemplaren er van vroege prenten werden gedrukt is vrijwel nooit bekend, maar de oplage bleef door slijtage van de drukvorm beperkt. In de 2de helft van de 19de eeuw werd het door nieuwe technieken mogelijk om bijna onbeperkte oplagen te maken. Veel kunstenaars gingen er toen toe over om de grootte van hun oplagen opzettelijk te beperken en deze op de prent te vermelden. Om nadrukken te voorkomen werden veel drukvormen na het drukken van de aangegeven oplage vernietigd of onbruikbaar gemaakt.
|
Opsnijden
|
Opsteken
|
Opsteken
|
Het bijwerken van een blok of plaat met guts, burijn of etsnaald om slijtage weg te werken. Gebeurde veel met geliefde voorstellingen. Ook werden sommige drukvormen jaren of zelfs eeuwen later opgestoken en opnieuw afgedrukt
|
Opticaprent
|
Gravure met een topografisch onderwerp, een titel in spiegelschrift en meestal met de hand aangebrachte kleuren. Bedoeld om bekeken te worden via een speciale kast met spiegels, een optica, waardoor de voorstelling in spiegelbeeld verschijnt en dieptewerking vertoont. Voornamelijk gemaakt in de 18de eeuw in Duitsland.
|
Originele grafiek
|
Prentkunst waarbij het onderwerp en de uitvoering van de hand van dezelfde kunstenaar zijn.
|
Ornamentprent
|
Prent met een ontwerp voor een decoratie, bedoeld om als voorbeeld te dienen voor ambachtslieden op het gebied van de kunstnijverheid. Ornamentprenten werden al gemaakt in de 15de eeuw.
|
Ouweldruk
|
Deegdruk.
|
Overdruk
|
Methode om een voorstelling van de originele drukvorm over te brengen op een drukvorm voor vlakdruk, zodat bij afdrukken de originele drukvorm niet onderhevig is aan slijtage. Met extra vette drukinkt wordt van de drukvorm een afdruk gemaakt op overdruk- of autografisch papier.
Deze afdruk wordt met de drukpers overgebracht op een 'machinale' steen die verder als een gewone lithosteen wordt behandeld. Van kleine illustraties kunnen b.v. een aantal afdrukken overgedrukt worden op één vlakdrukvorm bij elkaar zodat de pers minder vaak hoeft te draaien. Voor kleurenlithos wordt de voorstelling door overdruk afgedrukt op zoveel stenen als men nodig heeft.
|