kunstELO        Cultuur van de kerk in de 11de tot en met 14de eeuw 

 

Invalshoek 1.5: Kunst, wetenschap en techniek

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]

1.5.0.- In de Oudheid was Alexandrië het middelpunt van het geestelijk en wetenschappelijk leven. In de Islamitische wereld waren dat Bagdad en Cairo.[Lees verder.....]

 

Opdracht 1.5.B.- Onderwijs in de Middeleeuwen
1.5.0.1.- De bouw van een kathedraal [Lees verder..........]

 

1.5.0.2.- In tegenstelling tot wat men vaak beweert, was het bouwterrein in de Romaanse periode al goed georganiseerd en bijna gerationaliseerd. De organisatie van het werk, het zoeken van materiaal en het vervoer van materiaal naar het bouwterrein, de planning, vooral met betrekking tot de verschillende seizoenen, en de aaneenschakeling van de verschillende bouwfasen waren volledig uitgewerkt.[Lees verder.......]
1.5.0.3.- Het officie is de dagelijkse lofzang, het koorgebed van de monniken. De achterliggende gedachte was dat God dag en nacht geloofd moest worden. Ook priesters bidden het officie, hun brevier, in stilte.[Lees verder................]

 

1.5.1.2.- Liturgie is het natuurlijke kader waarin gregoriaanse muziek thuishoort. Het is het geheel van lezingen, gebeden en handelingen die samen de christelijke eredienst uitmaken.[Lees verder............]

 

1.5.0.3.1.- Guido van Arezzo (een monnik die leefde van kort voor 1000 tot omstreeks 1050 en leraar was aan de kathedraalschool te Arezzo) is een der belangrijkste theoretici van de Middeleeuwen. Aan Guido wordt o.a. toegeschreven het principe van een notenbalksysteem, waarbij de lijnen de tertsafstand aangeven; dit is de basis geworden van het Europese notenschrift.Je ziet hier enkele bijzondere muzieknotaties uit de 20ste eeuw, waarbij het de vraag is, of alle bovenstaande punten er nog op van toepassing zijn. [Lees verder.....]

1.5.0.4.- Muzieknotatie. Gregoriaans wordt a capella gezongen, dus zonder instrumentale begeleiding, ook niet op een orgel. [Lees verder.............]  

1.5.0.5.- Voorheen werden de liederen gezongen door tenors, de hoge mannenstem. Ze waren echter nogal hoog voor de bassen en daarom kreeg ergens in de 9de eeuw iemand het heldere idee dezelfde melodie vier of vijf tonen lager te zingen. Kijk aan, de tweedelige harmonie was uitgevonden! [Lees verder.........]

 

1.5.1.- Ongetwijfeld waren de oudste gregoriaanse melodieën de naam melodie nauwelijks waardig. De zanger zong een tekst zo verstaanbaar mogelijk op één toon. Later ging hij die letterlijk ééntonige melodie hier en daar wat opvrolijken door bijvoorbeeld op de woordaccenten een half of een heel toontje hoger te zingen.  [Lees verder..........]

(samenstelling Tejo Wouters Puis X Bladel)

1.5.1.1.- De verschillende technische en visuele verworvenheden van de gotiek zijn voor de eerste maal in St. Denis in een systeem samengevat. De Kerk in St. Denis, vlak bij Parijs, is dan ook het eerste echte voorbeeld van gotische architectuur. [Lees verder..........]

 

1.5.2.- De belangrijkste bijdrage van West-Europa aan de muziekgeschiedenis van de laatste duizend jaar is de ontwikkeling van de meerstemmigheid. Zeker is, dat de eerste vorm van meerstemmigheid als het parallel-organum te boek staat.(samenstelling en stem: Tejo Wouters Puis X Bladel) [Lees verder..........]

1.5.3.- Tijdens de hooggotiek probeerde men zoveel mogelijk steen uit de muurvlakken te verwijderen, in zoverre dat de stabiliteit van de muur net niet in gevaar kwam. Door dit desintegreren van de muurmassa wordt de muur herleid tot een stenen kantwerk. [Lees verder..........]

1.5.4.- Encyclopedieën werden samengesteld door het nauwgezet overnemen uit gezaghebbende geschriften. Het belangrijkste voorbeeld is de grote encyclopedie van Isidorus van Sevilla, de Etymologiae, voltooid omstreeks 600.[Lees verder..........]

1.5.5.- In de loop der jaren werd het adviescollege, dat belast was met het toezicht op de bouw van de kathedraal van Milaan, aangespoord een aantal 'ingenieurs' of meester-metselaars te consulteren. Daartoe behoorden onder anderen Jean Mignot uit Parijs en meester Giovanni.[Lees verder.....................]

 

[invalshoek 1]  [invalshoek 2]  [invalshoek 3[invalshoek 4]  [invalshoek 5]  [invalshoek 6]


Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

17-02-2018