kunstELO Cultuur van de kerk in de 11de tot en met 14de eeuw |
||
Invalshoek 1.1: Inleiding, kunst en religie, levensbeschouwing [invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6] |
||
|
1.1.1.- Inleiding Europa rond 1150 [Lees
verder....]
|
|
|
1.1.2.- Hoe het universum
ingedeeld was, kon men lezen in de boeken van Ptolemeus (tweede eeuw na
Christus). Het middeleeuwse wereldbeeld wordt dan ook wel het Ptolemeïsch
wereldbeeld genoemd. [Lees
verder....]
|
|
|
1.1.2.1.- De Hereford-wereldkaart, de enige
grote middeleeuwse wereldkaart (of mappa mundi) die in zijn
geheel bewaard is gebleven, bevindt zich tegenwoordig weer,
gerestaureerd en bewaakt, in de kathedraal van Hereford in Engeland,
waar hij in een permanente expositie te bewonderen is.
[Lees verder.....]
|
|
|
1.1.3.-
De kerk van Christus werd in 391 staatskerk van Rome, en geschoolde zangers
zorgden voor een snelle verspreiding van de liturgische melodieën over de
jonge kerk. Tijdens de vijfde en zesde eeuw groeiden op verschillende
plaatsen in het Romeinse rijke mondelinge tradities in autonome liturgische
gebieden.[Lees verder....]
|
|
|
1.1.4.- Tijdens een gevangenschap schrijft Boëthius korte, bondige boeken, onder andere twee over rekenkunde, vijf boeken over muziek getiteld 'Institutione musica’ Het is het eerste standaardwerk over muziektheorie in het christelijke westen.[Lees verder....] | |
|
1.1.5.-
Wij kunnen de positie van de beeldende kunsten en hun makers een heel eind
achterhalen door studie te maken van het middeleeuwse woordgebruik.[Lees
verder....]
|
|
|
1.1.6.1.- In den beginne schiep God den hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.[Luister verder....] |
Opdracht 1.1.K.- Beluister alle
geluidsfragmenten en maak dan een van de volgende opdrachten:
|
|
1.1.6.2.- De hof van Eden. De Zondeval. [Luister verder......] | Opdracht 1.1.K.-
Beluister alle geluidsfragmenten en maak dan een van de volgende opdrachten:
|
|
1.1.6.3.- De kruisiging, hemelvaart ed [Luister verder.......] | Opdracht 1.1.K.-
Beluister alle geluidsfragmenten en maak dan een van de volgende opdrachten:
|
|
1.1.6.4.- De Apocalyps. Een CKV-2 les over het einde der tijden. [Lees verder....] | Opdracht 1.1.K.-
Beluister alle geluidsfragmenten en maak dan een van de volgende opdrachten:
|
![]() |
1.1.7.- Lactatio. In de late middeleeuwen worden voorstellingen van het heil
dichtbij gebracht, opdat ze toegankelijk worden voor menselijke emotie.[Lees
verder.........]
|
|
![]() |
1.1.8.- Kloosters hadden een geheel andere culturele en maatschappelijke betekenis dan tegenwoordig. Het waren de belangrijkste centra van kennis en beschaving, essentieel voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de landbouw, zoals in het geval van Bernards Cisterciënzers. Maar ze waren ook onmisbaar bij de opkomst van de stadscultuur.[Lees verder.........] | |
![]() |
1.1.9.- Het zou zeer interessant zijn om te weten wat de sculpturen esthetisch betekenden voor de mensen van de 12e eeuw en hoe ze het onderwerp zagen. [Lees verder.....] | |
![]() |
1.1.10.- Enkele uitzonderingen daargelaten verschijnen de nieuwe figuur-sculpturen of op monumentale schaal in de portalen of op veel kleinere schaal, op de kapitalen. [Lees verder............] | |
![]() |
1.1.11.- De Middeleeuwen -met name de 11de en 12de eeuw- kenmerken zich door
enorme bedevaarten, die de periode tot een van de bijzonderste binnen de
christelijke beschaving maken.[Lees
verder.........]
|
|
![]() |
1.1.13.- De Zeven Vrije Kunsten zijn zo genoemd omdat ze 'een vrij man
waardig' zijn. De term komt voor het eerst voor bij Cicero, de eerste (niet
bewaard gebleven) volledige beschrijving in de 1ste eeuw v.C. staat op naam
van de Romeinse schrijver Varro. Al de Griekse sofisten gebruikten ze echter
al als basis voor hun onderwijsprogramma.[Lees
verder.......]
|
|
|
1.1.14.- De middeleeuwse mens ging er vrijwel zonder uitzondering vanuit dat
het aardse leven slechts een tijdelijk oponthoud op de weg naar een beter en
eeuwig leven was. leder een hoopte, dat zijn leven op aarde in de hemel (het
verloren paradijs) zou worden voortgezet.
[Lees verder.....]
|
|
|
1.1.15.- Heiligen in het hemelrijk hadden door hun nabijheid tot God de
status van bemiddelaars. Ze konden door iedereen worden aangeroepen om de
genade van God te bepleiten. De meeste mensen zochten daarbij genezing voor
hun ziekten.
[Lees verder.....]
|
|
|
1.1.16.- De bedevaarten deden veel mensen dwars door Europa naar de graven
van de apostelen Petrus en Paulus in Rome, naar het graf van de apostel
Jacobus de Oudere in Santiago de Compostela in het uiterste noordwesten van
Spanje reizen.
[Lees verder......]
|
|
|
1.1.17.- Eva liet zich in het paradijs door de listige slang verleiden tot
het eten van de verboden vrucht: de appel. De verleidelijkste Eva uit de
Romaanse kunst is zonder twijfel die in Autun. Het beeldhouwwerk is als
fragment van de bovendorpel in het noordelijke portaal (1130) van de
Saint-Lazare bewaard gebleven. De bijbehorende Adam is verdwenen.
[Lees verder.....]
|
[invalshoek 1] [invalshoek 2] [invalshoek 3] [invalshoek 4] [invalshoek 5] [invalshoek 6]
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak kua / ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
17-02-2018